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  • 1
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter HIT Typ II ; Heparin-induzierte Thrombozytopenie ; White-clot-Syndrom ; Danaparoid ; Rekombinantes Hirudin ; Key words HIT type II ; Heparin-induced Thrombocyopenia ; White clot Syndrome ; Danaparoid ; Hirudin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract  The case of a 71-year-old patient is discussed in whom early occlusions of an implanted bypass and peripheral arteries developed after implantation of a femoropopliteal PTFE bypass and several reoperations. Heparin-induced thrombocytopenia (HIT) type II was suspected because of the intraoperative aspect of white clots and when platelet counts fell below 50% of initial levels. A platelet aggregation test confirmed the diagnosis. After discontinuing the heparin therapy and using danaparoid, the platelet count continued to fall, so cross-reactivity to this heparinoid was assumed and confirmed in a second laboratory test. We switched to an anticoagulation regimen with phenprocoumon and used hirudin for the perioperative prophylaxis when another reoperation was required. Problems confirming the diagnosis of HIT type II and difficulties in patients with cross-reactivity to other heparinoids are discussed.
    Notes: Zusammenfassung  Es wird über den Verlauf bei einer 71jährigen Patientin berichtet, bei der es nach Anlage eines femoropoplitealen Bypasses sowie mehrfachen Revisions-operationen zu frühen Bypassverschlüssen und peripheren Gefäßokklusionen kam. Ein zusätzli- cher Abfall der Thrombozytenwerte unter 50% der Ausgangswerte in Zusammenhang mit dem intraoperativem Befund ”weißer Thromben” lenkte den Verdacht auf’ein White-clot-Syndrom bei Heparin-induzierter Thrombozytopenie Typ II, welche sich im Heparin-induzierten Plättchenaggregationstest (HIPA) bestätigte. Nach Umsetzen der Heparin-Therapie auf Danaparoid-Na (Orgaran) kam es zu einem weiteren Abfall derThrombozyten. Der klini-sche Verdacht auf Kreuzreaktivität zu Danaparoid-Na wurde im HIPA-Test verifiziert. Im weiterem Verlauf erfolgte zunächst die Antikoagula- tion mit Phenprocoumon (Marcumar) und dann im Rahmen eines Revisionseingriffs mit rekombinantem Hirudin (Refludan, Fa. Hoechst). Die Probleme bezüglich rechtzeitiger Diagnosestellung und antikoagu-lativer Therapie bei Kreuzreaktivität mit Orgaran werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Exocytosis Membrane potential
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. This study aimed to assess the relevance of specific potassium channels, such as inwardly or outwardly rectifying and calcium-regulated potassium channels, to the control of renin secretion. For this purpose we examined the effects of the K+ channel blockers 4-aminopyridine (1 mmol/l), barium (100 µmol/l), tetraethylammonium (2 mmol/l) and apamin (200 nmol/l) on basal renin secretion, on renin secretion stimulated by isoproterenol (10 nmol/l) and on the inhibition of renin secretion by angiotensin II (100–300 pmol/l) in the isolated rat kidney perfused at constant pressure. Whilst all four K+ channel blockers increased renal vascular resistance, only 4-aminopyridine and barium attenuated isoproterenol-stimulated renin secretion in an additive fashion and augmented the inhibitory effect of angiotensin II. These effects of K+ channel blockers were not changed by the L-type calcium channel blocker amlodipine (5 µmol/l), indicating that their effects on renin secretion are not due to voltage-operated calcium influx. Our data, moreover, suggest that potassium efflux from renal juxtaglomerular cells is not important for the inhibitory action of angiotensin II on renin secretion. As a consequence it appears that the membrane potential of renal juxtaglomerular cells per se is relevant to renin secretion such that membrane depolarization inhibits the exocytosis of renin whilst hyperpolarization favors renin secretion. By their activity, potassium channels can contribute to membrane hyperpolarization and thus facilitate renin secretion.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1439-099X
    Keywords: Schlüsselwörter: Strahlentherapie ; Diarrhö ; Prophylaxe ; Smektit ; Key Words: Radiotherapy ; Diarrhea ; Prophylaxis ; Smectite
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Purpose: Diarrhea and abdominal pain are well-known side effects abdominal or pelvic of radiation therapy that may lead to interruption of treatment in serious cases. In recent trials the silicate smectite has proven a promising drug in the prophylaxis if these adverse events. The presented trial aimed at the verification of earlier studies and the evaluation of a dose-effect relationship. Patients and Methods: Between April 1994 and May 1995, a total of 176 patients obtaining radiotherapy of the pelvis or the abdomen were evaluated in a double-blind, randomized placebo-controlled investigation regarding the prophylactic effect of smectite (= Colina®) against radiotherapy-induced diarrhea. During the whole period of radiotherapy 85 patients obtained 2 × 6 g smectite daily and 91 patients received 2 × 6 g placebo. The primary end point of the analysis was the time to the first appearance of diarrhea (≥ 3 pappy stools). Results: All 176 patients were evaluated according to an intent-to-treat analysis. There was no significant difference between the prophylactic effects of smectite and placebo. For an explorative post-hoc analysis the total study group was split up into 2 subgroups, one with an irradiated small bowel volume ≤ 837.5 ml, the other with a small bowel volume 〉 837,5 ml (median); the analysis indicated that the first subgroup showed a benefit for the smectite-treated patients in contrast to the placebo treatment (32 vs. 18 calendar days to the first appearance of diarrhea). This benefit was statistically not significant. Conclusion: Prophylactic application of smectite during irradiation of the pelvis and the abdomen can delay the development of radiotherapy-induced diarrhea, a statistical significance could not be verified neither in the total study group nor in the post-hoc subgroup analysis.
    Notes: Hintergrund und Ziel: Strahlentherapieinduzierte Diarrhöen und Schmerzen sind bekannte Nebenwirkungen der Becken- und Abdominalbestrahlung und können in schwerwiegenden Fällen zur Unterbrechung der Strahlenbehandlung führen. Das Schichtsilikat Smektit hat sich in den ersten Anwendungsstudien als ein vielversprechendes Therapeutikum zur Prophylaxe dieser Nebenwirkungen erwiesen. Die vorliegende Untersuchung diente der Verifizierung bekannter Studienresultate und der Erarbeitung einer Dosis-Wirkungs-Beziehung. Patienten und Methoden: Zwischen April 1994 und Mai 1995 wurde bei 176 Patienten mit Becken- bzw. Abdominalbestrahlung die prophylaktische Wirkung von Smektit (Handelsname: Colina®) bezüglich radiogener Diarrhöen in einer doppelblinden, randomisierten und plazebokontrollierten Studie untersucht. Während des gesamten Zeitraums der Strahlentherapie erhielten 85 Patienten täglich 2mal 6 g Smektit und 91 Patienten täglich 2mal 6 g von identisch aussehender Plazebosubstanz. Das Hauptzielkriterium der Auswertung war der Zeitraum bis zum Auftreten einer bestrahlungsinduzierten Diarrhö (definiert als ≥ 3 breiige Stühle). Ergebnisse: Alle 176 Patienten wurden in der Intent-to-treat-Analyse ausgewertet. In der Gesamtgruppe zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen der prophylaktischen Wirkung von Smektit und Plazebo. Eine explorative Post-hoc-Analyse mit Teilung des Gesamtkollektivs in Subgruppen mit einem bestrahlten Dünndarmvolumen ≤ 837,5 ml bzw. 〉 837,5 ml (Median) deutet im Kollektiv ≤ 837,5 ml an, dass bei gegebener Dosierung ein Vorteil für Smektit gegenüber Plazebo (32 versus 18 Kalendertage bis zum ersten Auftreten einer Diarrhö) besteht; dieser Vorteil ist jedoch statistisch nicht signifikant. Schlussfolgerung: Durch den prophylaktischen Einsatz eines Smektitpräparates als Antidiarrhoikum während einer Bestrahlung des Becken- und Abdominalbereiches kann die Entstehung einer bestrahlungsinduzierten Diarrhö verzögert werden, eine statistische Signifikanz konnte jedoch sowohl im Gesamtkollektiv als auch in einer Post-hoc-Subgruppenanalyse nicht nachgewiesen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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