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  • Complications  (3)
  • Incisional hernia  (2)
  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Inguinal hernia ; Drainage ; Complications ; Ultrasound. ; Schlüsselwörter: Leistenhernie ; Drainage ; Komplikationen ; Sonographie.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. In einer prospektiven randomisierten Studie wurden im Rahmen der Shouldice-Reparation primärer Hernien 50 Patienten mit subcutaner Redon-Drainage und 50 Patienten ohne Drainage versorgt. Postoperativ erfaßten wir die Menge des produzierten Wundsekrets in der Drainageflasche sowie durch sonographische Volumetrie, das Maß der subjektiven Beeinträchtigung mittels visueller Analogskala, die Höhe der Entzündungsparameter sowie die Komplikationsrate. Am ersten postoperativen Tag fand sich im drainierten Kollektiv mit 36,0 ml eine signifikant erhöhte Flüssigkeitsproduktion im Vergleich zu 2,5 ml in der Gruppe ohne Drainage. Zwei Wundinfekte wurden ebenfalls im drainierten Kollektiv beobachtet. Percutane Serompunktionen waren bei 8 Patienten, die ohne Drainage operiert wurden, und bei 7 drainierten Patienten notwendig. Das subjektive Empfinden war durch die Drainage nur geringfügig (25,6 vs. 21,4 %, visuelle Analogskala) beeinträchtigt. Die Körpertemperatur war im Drainagekollektiv am 3. postoperativen Tag im Vergleich zur nicht drainierten Gruppe erhöht (37,2 vs. 36,7 °C). Das routinemäßige Einlegen einer Redon-Drainage bei der Reparation primärer Leistenhernien ist aus unserer Sicht nicht indiziert. Vielmehr sollte bei Auftreten einer subcutanen Flüssigkeitsansammlung großzügig die Indikation zur percutanen Punktion gestellt werden.
    Notes: Summary. Following Shouldice repair of a primary inguinal hernia 50 patients were given subcutaneous Redon drains, while another 50 patients underwent operations without drains in a prospective randomized trial. The amount of postoperative wound secretion in the drainage bottle was added to fluid retention established by sonographic volumetric analysis. The degree of personal impairment was estimated by a visual analogue score. Inflammation parameters were recorded as well as the rate of complications. The drain group showed significantly increased fluid production in comparison to the group without drains on the 1st postoperative day (36.0 vs. 2.5 ml). Wound sepsis was found in two patients in the drain group. Seven patients with drains and eight patients without underwent percutaneous seroma puncture. The drain only slightly affected personal impairment (25.6 % vs 21.4 %, visual analogue score). Body temperature was elevated in the drain group on the 3rd day after operation (37.2 vs 36.7 °C). We believe there is no indication for the routine use of a Redon drain in the repair of a primary inguinal hernia. Instead, percutaneous puncture of subcutaneous fluid retentions should be performed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1248-9204
    Keywords: Incisional hernia ; Marlex mesh ; Abdominal wall compliance
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In view of the poor results of suturing techniques, incisional hernias are often best repaired with biomaterials. Their use brings the recurrence rate to below 10%, but patients sometimes complain of discomfort and restricted abdominal mobility. We report our experience with 41 patients after implantation of a Marlex®-mesh in a preperitoneal, retromuscular position (mean follow-up period 16.7 months). The effect of implanted meshes on abdominal wall mobility was measured noninvasively with the aid of three dimensional stereography and compared with a non-operated healthy control group (n = 21). The commonest early postoperative complication was seroma in 32% of cases, usually relieved by aspiration. Infection and hematoma were less frequent at 4.9% and 12.2% respectively. Three patients developed a recurrent hernia. During follow-up 7.3% experienced pain during heavy activities, 29.3% during daily activities and 4.9% at rest. Three dimensional stereography showed a highly significant (p 〈 0.001) decrease in abdominal wall mobility following mesh implantation, compared to a non-operated control group. Improved composition of the mesh material involving a smaller proportion of polypropylene and greater elasticity, should be considered for the future, in order to reduce patient discomfort.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Mesh material ; 3D-photogrammetry ; Incisional hernia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Erst der Einsatz von Biomaterialien führt beim Verschluß von Narbenhernien zu akzeptablen Rezidivquoten. Dies wird erkauft durch eine hohe Rate lokaler Wundkomplikationen mit Ausbildung einer starren Narbenplatte. Acht verschiedene Mesh-Materialien wurden in ihren Auswirkungen auf die Bauchwandbeweglichkeit im Tierversuch analysiert. Hierzu wurden sie zunächst einer textiltechnischen Prüfung nach DIN unterzogen. Es zeigten sich deutliche Unterschiede in der Netzstruktur mit erheblicher Asymmetrie. Anschließend erfolgte die standardisierte Implantation als In-lay in Ratten für 3, 7, 14, 21 und 90 Tage. Die Veränderung der Bauchwandbeweglichkeit bei intraabdominaler Druckbelastung von 0–70 mmHg (0–9,81 kPa) wurde mittels 3-D-Photogrammetrie erfaßt. Die Prüfung der Reißfestigkeit erfolgte im Steifenzugversuch. Drei kommerziell erhältliche Materialien sowie 2 Labormodifikationen führten unabhängig von ihren textilen Eigenschaften zur deutlichen Einschränkung der Bauchwandkrümmung. Dabei lag die Reißfestigkeit sowohl bei der textiltechnischen Prüfung als auch im Streifenzugversuch nach Implantation weit über dem physiologisch erforderlichen Wert von 16 N/cm. Drei neu entwickelte Materialien aus multifilem Polypropylen mit reduziertem Materialanteil (21 und 28% im Vergleich zum Marlex®) führen bei erhaltener Stabilität zu keiner nachweisbaren Einschränkung der Bauchwandkrümmung. Möglicherweise läßt sich durch derartige neu entwickelte Netzmaterialien die Rate der lokalen Wundkomplikationen vermindern.
    Notes: Abstract The use of biomaterials for incisional hernia markedly reduces the recurrence rates. Disadvantages are high rates of local wound complications and restriction of mobility by the rigid “shell”. The abdominal wall mobility after mesh implantation is analysed for eight different mesh materials. The initial textile testing reveals relevant differences in structure with marked asymmetry in the different directions. The materials are implanted as inlay in rats for 3, 7, 14, 21 and 90 days. The deformation of the abdominal wall following intraabdominal pressure of 0–70 mmHg (0–9.81 kPa) is documented by 3D-photogrammetry, the tensile strength by tearing of excised strips of mesh. Three commercial available materials and two laboratory modifications lead independently of their textile characteristics to a marked restriction of the rounded configuration of the abdominal wall. The tensile strength exceeds by far the physiologically necessary value of 16 N/cm. Three newly developed meshes made of multifilament polypropylene with reduced amounts of material (21% and 28% relative to Marlex®) lead to no restriction of the abdominal wall configuration yet have uncompromised stability. It might be possible to reduce the rate of local wound complications by the use of these newly developed meshes.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Hernia repair ; Mesh ; Complications ; Biocompatibility ; Rat model ; Hernienchirurgie ; Netz ; Komplikationen ; Biokompatibilität ; Ratte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die moderne Hernienchirurgie bedient sich zunehmend Kunstnetzkonstruktionen zur Bauchwandrekonstruktion. Trotz der unbestrittenen Vorteile der z.Z. verfügbaren Kunstnetze mehren sich Berichte über Spätkomplikationen nach der Implantation. Eine Optimierung der Kunstnetze ist notwendig, bedingt aber ein standardisiertes Tiermodell zur Evaluierung der Biokompatibilität auf funktioneller und morphologischer Ebene. In der vorliegenden Studie werden z.T. handelübliche Polypropylen-und Polyesternetze in einem standardisierten Rattenmodell implantiert und detailliert morphologisch und morphometrisch analysiert. Die morphologisch-morphometrischen Daten werden in Anschluß mit der Funktion der künstlichen Bauchwand korreliert. Zusammenfassend zeigen die Daten, daß die z.Z. gebräuchlichen Netzkonstruktionen überdimensioniert sind und zu einer deutlichen Funktionseinschränkung der künstlichen Bauchwand führen. Die Funktion wird dabei entscheidend durch den Entzündungs- und Fibrosegrad, durch das Fibrosemuster und durch die Zusammensetzung der Extrazellularmatrix beeinflußt. Fibrose und Entzündung werden jedoch weniger durch das Material an sich bestimmt, sondern durch die Materialdichte,-verarbeitung und-ober-fläche. Zukünftige Netzkonstruktionen der 2. Generation sollten zur Verbesserung der funktionell-morphologisch definierten Biokompatibilität eine Reduzierung der Materialmenge und eine materialspezifische Verarbeitung anstreben.
    Notes: Abstract Modern surgical hernia repair depends increasingly on synthetic meshes for reconstruction of the abdominal wall. Despite the undisputed advantages of the synthetic meshes currently available, reports of late complications after implantation are accumulating. It is essential that the synthetic meshes be improved, but this makes a standardized animal model necessary for evaluation of their biocompatibility on both functional and morphological levels. In the present study, commercially available polypropylene and polyester meshes were implanted in a rat model, and detailed morphological and morphometric analysis were carried out. Correlations between the morphological and morphometric data and the function of the artificial abdominal wall were then sought. In summary, the data show that the mesh constructions currently available are oversized and definitely restrict the function of the artificial abdominal wall. The degree of inflammation and fibrosis, the pattern of fibrosis, and the composition of the extracellular matrix exert decisive influences on the function. Fibrosis and inflammation are caused less by the material itself, however, than by its density, the way it is processed, and its surface. Future, that is to say second-generated, mesh constructions should be designed with the aims of reducing the amount of material used and finding material-specific processing methods in mind, to improve the functionally and morphologically defined biocompatibility.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Hernia repair ; Mesh ; Complications ; Biocompatibility ; Rat model ; Schlüsselwörter Hernienchirurgie ; Netz ; Komplikationen ; Biokompatibilität ; Ratte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die moderne Hernienchirurgie bedient sich zunehmend Kunstnetzkonstruktionen zur Bauchwandrekonstruktion. Trotz der unbestrittenen Vorteile der z.Z. verfügbaren Kunstnetze mehren sich Berichte über Spätkomplikationen nach der Implantation. Eine Optimierung der Kunstnetze ist notwendig, bedingt aber ein standardisiertes Tiermodell zur Evaluierung der Biokompatibilität auf funktioneller und morphologischer Ebene. In der vorliegenden Studie werden z.T. handelübliche Polypropylen- und Polyesternetze in einem standardisierten Rattenmodell implantiert und detailliert morphologisch und morphometrisch analysiert. Die morphologisch-morphometrischen Daten werden in Anschluß mit der Funktion der künstlichen Bauchwand korreliert. Zusammenfassend zeigen die Daten, daß die z.Z. gebräuchlichen Netzkonstruktionen überdimensioniert sind und zu einer deutlichen Funktionseinschränkung der künstlichen Bauchwand führen. Die Funktion wird dabei entscheidend durch den Entzündungs- und Fibrosegrad, durch das Fibrosemuster und durch die Zusammensetzung der Extrazellularmatrix beeinflußt. Fibrose und Entzündung werden jedoch weniger durch das Material an sich bestimmt, sondern durch die Materialdichte, -verarbeitung und -oberfläche. Zukünftige Netzkonstruktionen der 2. Generation sollten zur Verbesserung der funktionell-morphologisch definierten Biokompatibilität eine Reduzierung der Materialmenge und eine materialspezifische Verarbeitung anstreben.
    Notes: Abstract Modern surgical hernia repair depends increasingly on synthetic meshes for reconstruction of the abdominal wall. Despite the undisputed advantages of the synthetic meshes currently available, reports of late complications after implantation are accumulating. It is essential that the synthetic meshes be improved, but this makes a standardized animal model necessary for evaluation of their biocompatibility on both functional and morphological levels. In the present study, commercially available polypropylene and polyester meshes were implanted in a rat model, and detailed morphological and morphometric analysis were carried out. Correlations between the morphological and morphometric data and the function of the artificial abdominal wall were then sought. In summary, the data show that the mesh constructions currently available are oversized and definitely restrict the function of the artificial abdominal wall. The degree of inflammation and fibrosis, the pattern of fibrosis, and the composition of the extracellular matrix exert decisive influences on the function. Fibrosis and inflammation are caused less by the material itself, however, than by its density, the way it is processed, and its surface. Future, that is to say second-generated, mesh constructions should be designed with the aims of reducing the amount of material used and finding material-specific processing methods in mind, to improve the functionally and morphologically defined biocompatibility.
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