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    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Neugeborene ; Pulmonalatresie ; Interventionelle Perforation ; Ductus Stenting ; Key words Newborn ; Pulmonary atresia ; Interventional perforation ; Ductus stenting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The surgical approach to the newborn with PAt-IVS is to establish an adequate source of pulmonary blood flow and, when possible, relieve right ventricular outflow obstruction. The selection of patients for pulmonary valvotomy, alone or in combination with a systemic-pulmonary arterial shunt, depends on the presence of a right-ventricular outflow tract and the adequacy of the right ventricular chamber. During the last years novel interventional approaches by heart catheterization have been developed, which allow perforation and subsequent balloon dilatation of an atretic pulmonary valve and/or stenting of the ductus arteriosus. We report our experience with these new interventional techniques in four neonates. In three patients highfrequency or mechanical perforation and subsequent balloon dilation of the atretic pulmonary valve was performed without complications. In one newborn with hypoplastic right ventricle and sinusoids with retrograde coronary perfusion the ductus arteriosus was stented via left arteria axillaris. Although no general conclusion can be drawn from our applications, interventional perforation of the pulmonary atresia and/or ductus stenting become an attractive interventional approach for the initial treatment of pulmonary atresia with intact ventricular septum.
    Notes: Zusammenfassung Die chirurgischen Möglichkeiten für Neugeborene mit Pulmonalatresie und intaktem Ventrikelseptum bestehen in der Etablierung eines adäquaten pulmonalen Blutflusses und, wenn möglich, in der Eröffnung des rechtsventrikulären Ausflußtrakts. Die Patientenauswahl für eine pulmonale Valvulotomie mit oder ohne Anlage eines systempulmonalarteriellen Shunts hängt vom Vorliegen eines rechtsventrikulären Ausflußtrakts und der Morphologie der rechten Kammer ab. In den letzten Jahren sind neue Herzkathetertechniken entwickelt worden, die eine Eröffnung und nachfolgende Ballondilatation der atretischen Klappe oder ein Stenting des Ductus arteriosus erlauben. Wir berichten über unsere Erfahrungen mit diesen neuen Interventionstechniken bei 4 Neugeborenen. Bei 3 Patienten wurde eine Hochfrequenz- bzw. mechanische Perforation und Ballondilatation der atretischen Pulmonalklappe ohne Komplikationen vorgenommen. Bei 1 Neugeborenen mit hypoplastischem rechtem Ventrikel und Sinusoiden mit retrograder Koronarperfusion wurde ein Stent in den Ductus arteriosus via A. axillaris implantiert. Obgleich das von uns gewählte Vorgehen keine generellen Schlußfolgerungen zuläßt, ist doch die interventionelle Perforation der Pulmonalatresie und/oder die Implantation eines Stents in den Ductus Botalli eine attraktive Alternative für die Primärbehandlung der Pulmonalatresie mit intaktem Ventrikelseptum.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Kreuzotter ; Vergiftungssymptome ; Schlangenbisse ; Key words Common viper ; Toxic reaction ; Adder bite
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The vast majority of adder bites among children in Germany is caused by the common viper (vipera berus). The venom that is applicated by the viper contains several enzymes, some of them with hemorrhagic and neurotoxic activity. Adder bites among children may be without any symtoms but as well may cause severe intoxication. Case report: We report a six year old boy who was bitten into his left ankle by a common viper. He displayed symptoms of severe intoxication like strong swelling of the leg, the edema starting to spread over his body, and signs of anaphylactic reaction. The application of antivenom was necessary twice. Discussion: Because the application of antivenom of equine origin may cause an allergic reaction it is recommended in severe cases only. As far as possible antivenin with purified Fab fragment antibodies from sheep should be used, which less frequently causes allergic reactions.
    Notes: Zusammenfassung Toxische Schlangenbißverletzungen bei Kindern sind in Deutschland fast ausschließlich durch Kreuzottern (Vipera berus) bedingt. Die Kreuzotter injiziert ein Gift aus verschiedenen Enzymen und hämorrhagischen sowie neurotoxischen Faktoren. Kreuzotterbisse bei Kindern können symptomarm sein, jedoch auch schwerste Vergiftungserscheinungen verursachen. Fallbericht: Wir berichten über einen knapp 6jährigen Jungen, welcher von einer Kreuzotter in den linken Außenknöchel gebissen wurde. Der Patient zeigte schwere toxinbedingte Vergiftungssymptome mit einer ausgeprägten Schwellung der Extremität, ein auf den Rumpf übergreifendes Ödem und anaphylaktische Reaktionen. Die klinische Symptomatik erforderte eine 2malige Gabe von Schlangengiftimmunserum. Diskussion: Die Verabreichung von nebenwirkungsreichen heterologen Pferdeantiseren ist nur bei schweren Fällen gerechtfertigt. Nach Möglichkeit sollte das gut verträgliche Antivenin mit gereinigten Fab-Fragment-Antikörpern vom Schaf verwendet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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