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  • 1
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter ; Hintere Seitenfontanelle ; Hintere Schädelgrube ; Zerebrale Sonografie ; Neugeborene ; Hydrozephalus ; Key words ; Mastoid fontanelle ; Posterior fossa ; Cerebral sonography ; Neonate ; Hydrocephalus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Objective: The evaluation of the mastoid view for the neonatal cerebral sonography. Patients and Methods: In 19 preterm infants with posthemorrhagic hydrocephalus sonography through the mastoid fontanelle was performed after standard sonography of the brain through the anterior fontanelle. Results: The mastoid view allows the detection of pathology in the posterior fossa missed by the standard sonography of the brain through the anterior fontanelle. Stranding in the retrocerebellar cistern, clots within the IV. ventricle, and cerebellar hemorrhage were demonstrated by the mastoid view. Further, the aqueduct, the folia cerebelli and the width of the IV. ventricle could be assessed. Conclusion: Standard sonography of the neonatal brain through the anterior fontanelle is not sufficient for the evaluation of the posterior fossa. The mastoid view is an additional approach for the pathology of the posterior fossa and should be performed in all neonates at risk for brain injury.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Welche Bedeutung hat die hintere Seitenfontanelle für die neonatale zerebrale Sonografie? Patienten und Methodik: 19 Frühgeborene mit posthämorrhagischem Hydrozephalus wurden im Anschluß an die zerebrale Sonografie durch die große Fontanelle zusätzlich durch die beiden hinteren Seitenfontanellen untersucht. Ergebnisse: Die Sonografie über die hintere Seitenfontanelle ermöglichte die Darstellung pathologischer Befunde in der hinteren Schädelgrube, die über die große Fontanelle nicht erfaßt wurden. Über die hinteren Seitenfontanellen ließen sich Adhäsionen in der Cisterna magna, Koagel im IV. Ventrikel sowie zystische Parenchymdefekte nach Kleinhirnblutung darstellen. Weiterhin ließen sich Strukturen wie der Aquädukt, die Folia cerebelli und die Weite des IV. Ventrikels beurteilen. Schlußfolgerung: Pathologische Befunde der hinteren Schädelgrube werden übersehen, wenn routinemäßig die Sonografie des neonatalen Gehirns nur über die große Fontanelle durchgeführt wird. Die Sonografie durch die hintere Seitenfontanelle ist eine zusätzliche Möglichkeit, die hintere Schädelgrube zu untersuchen, und sollte bei allen Neugeborenen mit einem Risiko für eine peripartale Hirnschädigung durchgeführt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1439-0973
    Keywords: Key WordsCitrobacter ; Ventriculitis ; Meningitis ; Interleukin-6 ; Neonate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary An infant with neonatal severe Citrobacter koseri (formerly Citrobacter diversus) meningoencephalitis developed necrosis with multicystic regression of both hemispheres. The ventriculitis persisted over months in spite of antibiotic therapy. The treatment succeeded with cefotaxime in a high dose (300 mg/kg/day) without surgical intervention. The infant had been previously treated with cefotaxime (200 mg/kg/day) over 5 weeks. High levels of CSF interleukin-6 (IL-6) permitted to attribute persisting CSF pleocytosis in spite of sterile CSF cultures to chronic infection and not to reminiscence of brain necrosis. This report reveals two main points. On the one hand, the importance of therapy monitoring with IL-6 in CSF for the consequent treatment of Citrobacter meningitis and on the other hand, high-dose cefotaxime (300 mg/kg/day) treatment of Citrobacter ventriculitis, which succeeded without surgical intervention.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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