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    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Key words Osteochondritis ; dissecans ; Patella ; Etiology ; Pathogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract In a retrospective study probable etiological factors of rare cases of osteochondritis dissecans of the patella were analyzed. Anamnestic data and data obtained from standardized roentgenography in the anterior-posterior, axial, and lateral views of the patella were evaluated. Anamnestic data provided no evidence of the etiology in addition to the fact that several patients mentioned a single or multiple trauma. In contrast to this, evaluation of the roentgenograms showed that most of the patients with osteochondritis patellae exhibited a flat articular surface of the patella (types I and V in Hertel’s classification) and a distinct accumulation of the patellae with greater lateral than medial facet (types II and III in Wiberg’s classification). Furthermore, the axial shape of the patellar groove exhibited a distinct accumulation of type III trochleae, representing a hypoplasia of the medial and hyperplasia of the lateral part of the trochlea. Evaluation of the lateromedial patellar alignment revealed in a distinct accumulation of grade II dislocation medially and laterally. Although the data were obtained from a rather small number of patients, in our opinion these results support the theory of biomechanical induction of osteochondritis dissecans patellae. Further dynamic analyses are needed to clarify biodynamic effects on the patella and the patellofemoral joint.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Arthroskopie 11 (1998), S. 166-176 
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Osteochondrosis dissecans ; Ätiologie ; Pathogenese ; Mikrotraumata ; Sport ; Überlastungsyndrome ; Key words Osteochondritis dissecans ; Etiology ; Pathogenesis ; Microtrauma ; Overuse syndromes
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Osteochondritis dissecans belongs to the group of aseptic osteonecroses. The initial changes occur in the subchondral bone with the development of a circumscribed necrosis (stage I). It is followed by a surrounding sclerosis in the subchondral bone (Stage II). Following the natural course in stage III, the overlying articular cartilage is involved and the osteochondral fragment begins to separate. In stage IV this fragment is dislocated from the original area and forms a loose body. Several etiological aspects, such as traumatic-microtraumatic, vascular, genetic, and endogenous factors are discussed. From experimental data and clinical observations traumatic-microtraumatic factors seem to play the most important etiological role (knee-joint: high level of sports activities, varus-malalignment; elbow joint: throwing-sport disciplines, dominant side; ankle-joint: sprained ankle joint, chronic ankle instability).
    Notes: Die Osteochondrosis dissecans ist als aseptische Osteonekrose am häufigsten am Knie-, Ellbogen-, und Sprungggelenk anzutreffen. Unabhängig von der Lokalisation verläuft die Pathogenese in verschiedenen Stadien ab. Der Beginn ist in einer subchondralen Osteonekrose (Stadium I) zu sehen. Es folgt die Demarkation des Herdes durch Bildung eines subchondralen Sklerosierungssaumes (Stadium II), im weiteren Verlauf kann es zu Lockerungen des Knochens mit Ablösung des darüberliegenden Knorpels kommen, so daß ein osteochondrales Fragment in situ entsteht (Stadium III). Lockert sich dieses vollkommen und verläßt sein Dissekatbett, so ist ein freier Gelenkkörper entstanden (Stadium IV). Hinsichtlich der Ätiologie gibt es viele Theorien, die sich unterteilen lassen in traumatisch-mikrotraumatische, vaskuläre, genetische und endogene. Die derzeitig am häufigsten untersuchte ist die traumatisch-mikrotraumatische Genese. Experimentell ergeben sich einige Daten, die die biomechanische Ätiologie erhärten. Hinsichtlich der vaskulären Theorie gibt es keine Untersuchungen, die weitere Rückschlüsse auf eine derartige Auslösung zulassen. Auch die anderen diskutierten Faktoren ließen sich bisher nicht eindeutig beweisen. Die ätiologischen Vorstellungen werden durch die klinisch-anamnestischen Daten der Patienten erhärtet. So ist fast immer eine hohe biomechanische Belastung vor Entstehung der O.d. festzustellen (Kniegelenke: Varusfehlstellung, Sport; Ellbogengelenk: Wurfsportarten, dominanter Arm; Sprunggelenk: Distorsionstraumata, chronische Bandinsuffizienz). Insgesamt muß man eine multifaktorielle Genese der O.d. annahmen, wobei die mechanischen Faktoren den wesentlichen Anteil darstellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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