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  • Endoskopische Blutstillung  (2)
  • Upper GI bleeding  (2)
  • 1
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Recurrent bleeding ; Monitoring system ; Upper GI bleeding ; Endoscopy ; Rezidivblutung ; Überwachung ; Obere Gastrointestinalblutung ; Endoskopie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur frühen Erfassung von Rezidivblutungen wurde mit Methoden der medizinischen Entscheidungsfindung ein auf klinischen and laborchemischen Parametern basierendes Überwachungssystem entwickelt and prospektiv an 80 Patienten validiert. Die Endoskopie entschied über die Patienten-Aufnahme and wurde als Kontrolle bei Alarm auf Rezidivblutung eingesetzt. Die Sensibilität dieses Systems betrug 63%, die Spezifität 86%. Bei weiterer Verbesserung der Sensibilität sind sowohl unnötige Kontrollendoskopien vermeidbar, als auch eine frühzeitige Erfassung der Rezidivblutung möglich.
    Notes: Summary Using medical decision-making methods, a monitoring system for the early recognition of recurrent bleeding was developed. This system was validated in a prospective study on 80 patients. Endoscopic findings determined which patients were admitted to the study. Endoscopy was repeated if there was a suggestion of recurrent bleeding. The sensitivity of the system was 63%, the specificity 86%. Further improvement of the sensitivity could help avoid unnecessary endoscopies, as well as allow early diagnosis of recurrent hemorrhage.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 2
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Upper gastrointestinal bleeding ; Mallory-Weiss syndrome ; Endoscopy ; Cessation of bleeding ; Obere gastrointestinale Blutung ; Mallory ; Weiss Syndrom ; Endoskopische Blutstillung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer retrolektiven Studie werden 95 Patienten mit oberer gastrointestinaler Blutung aufgrund eines Mallory-Weiss Syndroms analysiert. In 65% kam es zum spontanen Blutungsstillstand. Bei 97% der aktiv blutenden Läsionen (n=33) konnte die Blutstillung endoskopisch erzielt werden, nur ein Patient mußte operativ behandelt werden. Die Rezidivblutungsquote lag bei 4%, in allen Fällen konnte durch erneute endoskopische Verfahren Blutstillung erreicht werden. Die Letalität lag bei 0%. Damit hat das blutende Mallory-Weiss Syndrom eine günstige Prognose. Operative Behandlung ist nur in Ausnahmefällen erforderlich.
    Notes: Summary In a retrolective study, 95 patients with upper gastrointestinal bleeding from Mallory-Weiss syndrome were analyzed. In 65% there was spontaneous cessation of bleeding; 97% of the actively bleeding lesions (n=33) could be endoscopically controlled; only one patient required surgical treatment. No mortalities were observed, and in all cases of recurrent bleeding (4%), repeated endoscopic treatment was successful. Thus, the bleeding Mallory-Weiss syndrome has a very good prognosis and operative treatment is necessary only in exceptional cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 3
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Upper GI bleeding ; Urgent endoscopy ; Laser therapy ; Obere Gastrointestinalblutung ; Notfallendoskopie ; Lasertherapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 103 Patienten mit sichtbar aktiver Blutung bei der Notfallendoskopie wurden von Januar 1978 bis Dezember 1981 durch Lasercoagulation behandelt. Die Blutstillungsrate betrug 90 %, die Rezidivblutungsquote 38 % (35 Patienten). Die Analyse der Therapieversager (= nicht stillbare Blutung, Rezidivblutung) zeigt für die arterielle Blutung oder den intermittierend blutenden Gefäßstumpf eine Versagerquote beim U. duodeni (n = 24) von 80 %, beim U. ventriculi (n = 24) von 50 %. Sie lag damit 5- bzw. 3mal höher als bei Sickerblutungen. Das arteriell blutende U. duodeni sollte daher primär operiert werden.
    Notes: Summary From January 1978 to December 1981 laser therapy was carried out on 103 of 163 patients with visibly active hemorrhage. Control of bleeding was achieved in 90 %; 35 patients experienced recurrent bleeding (38 %). Arterial bleeding or intermittent bleeding of visible vessels showed an 80 % failure rate with laser therapy (uncontrollable or recurrent bleeding). Duodenal ulcer with arterial bleeding should be primarily treated by operation. The prognosis of patients with upper GI bleeding can possibly be improved if therapeutic concepts rely more on urgent endoscopic findings.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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  • 4
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Upper gastrointestinal bleeding ; Mallory-Weiss Syndrome ; Endoscopical Cessation of bleeding ; Obere gastrointestinale Blutung ; Mallory-Weiss Syndrom ; Endoskopische Blutstillung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer retrolektiven Studie wurden 74 Patienten mit oberer gastrointestinaler Blutung analysiert, bei denen als Blutungsquelle ein Mallory-Weiss Syndrom diagnostiziert wurde. In 62% kam es zum spontanen Blutungsstillstand. Bei 96% der aktiv blutenden Läsionen (n=28) konnte die Blutstillung endoskopisch erzielt werden, nur ein Patient mußte operiert werden. Die Rezidivblutungsquote lag bei 4%, die Letalität bei 0%. Damit hat das blutende Mallory-Weiss Syndrom eine günstige Prognose, eine operative Behandlung ist nur in Ausnahmefällen erforderlich.
    Notes: Summary In a retrolective study, 74 patients with upper gastrointestinal bleeding from mucosal tears at the esophagogastric junction (Mallory-Weiss Syndrome) were analyzed: in 62% there was a spontaneous cessation of bleeding; 96% of the actively bleeding lesions (n=28) could be endoscopically controlled; only one patient required surgical treatment. No mortalities were observed, and the recurrent bleeding rate was low (4%). Thus bleeding Mallory-Weiss Syndrome has a very good prognosis and operative treatment is necessary only as an exception.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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