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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 27; DOC42 /20100517/
    Publication Date: 2010-05-13
    Description: Purpose: In this study we conducted a formative evaluation of a new mentoring program in ambulatory primary care for undergraduate medical students. The objectives were to evaluate the feasibility of integrating students into the general practitioners' (GP) work, to evaluate the quality of teaching, to capture the benefits and potentials of early patient contact and to study the satisfaction of participants. Methods: In the first year of the implementation, 1st and 3rd year students completed eight half days in a GP's office; 4th year students completed a three-week block. Students were supervised in a one-to-one mentoring format. Students and their mentors completed a questionnaire one year after implementation of the program. Quantitative and qualitative data were analyzed. Results: Ninety percent of the students and 98% of the GPs were highly satisfied with the new program. The positive aspects that contributed to a high acceptance of the program were the opportunity to arrange flexible mentoring dates over the year, a good integration of students with the practical work of the GPs, the real context of care, high motivation on the part of the participants, the one-to-one teaching format, the definition of clear learning objectives, and the rewarding of teaching by the faculty. Both groups were of the opinion that the benefit for 3rd and 4th year students was higher than that for 1st year students. Weak points of the clerkships were the limited teaching time of the mentors and to some extent a lack of regular and timely feedback to the students. Conclusions: In this study we identified factors that contributed to high satisfaction among the participants with the new clerkships. These factors may help curriculum planners in the development of educational programs in the field of ambulatory primary care. Important aspects for the continuing education of teachers and measures to enhance the program are proposed. The benefits for students of early patient contact are discussed.
    Description: Zielsetzung: In dieser Studie haben wir die Einführungsphase eines neuen Mentoring-Programms für Medizinstudierende in der hausärztlichen Grundversorgung evaluiert. Es sollten folgende Aspekte beurteilt werden: die Integration der Studierenden in den Praxisalltag der Grundversorger, die Qualität des Unterrichts, der Nutzen eines frühen Patientenkontakts im Studium und die Zufriedenheit der Teilnehmer mit dem Programm. Methodik: Im ersten Implementierungsjahr haben Studierende des 1. und 3. Studienjahres jeweils acht halbe Tage, Studierende des 4. Studienjahres einen dreiwöchigen Blockunterricht bei einem Lehrarzt (Mentor) in der Hausarztpraxis absolviert. Studierende und Lehrärzte wurden nach einem Jahr Erfahrung mit dem Programm mittels Fragebögen befragt. Quantitative und qualitative Daten wurden analysiert. Ergebnisse: 90% der Studierenden und 98% der Lehrärzte gaben an mit dem Programm zufrieden zu sein. Wichtige Faktoren, die zur grossen Akzeptanz beigetragen haben, waren: die Möglichkeit der flexiblen Terminvereinbarung, die gute Integration der Studierenden in den Praxisalltag, das Lernen der Studierenden am Patienten im realen Berufskontext, die intensive 1:1-Betreuung, das Engagement und die Motivation der Teilnehmer und die Definition klarer Ausbildungsziele. Beide Gruppen stuften den Nutzen der Praktika für Studierende im 3. und 4. Studienjahr höher ein als für diejenigen im 1. Studienjahr. Negative Aspekte der Praktika waren die nicht immer regelmässig durchgeführten Feedbackgespräche und die zeitliche Belastung der Lehrärzte. Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnten Faktoren identifiziert werden, die zur Zufriedenheit der Teilnehmer mit dem Unterricht in Hausarztmedizin beigetragen haben. Diese können von Curriculumsplanern herangezogen werden. Wichtige Themen für die Weiterbildung der Lehrärzte und Massnahmen für die Optimierung des Programms werden aufgezeigt. Der Nutzen eines frühen Patientenkontaktes im Studium wird diskutiert.
    Keywords: medical education ; primary health care ; evaluation ; mentor ; Humanmedizin ; Hausarztmedizin ; Evaluation ; Mentor ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Medizinische Ausbildung; VOL: 29; DOC45 /20120515/
    Publication Date: 2012-05-16
    Description: Aim: The efficacy of postgraduate practical training courses is frequently evaluated by self-assessment instruments. The present study analyses the effect of a basic course in laparoscopic surgery on self-assessed medical competencies.Methods: The 3-day course included teaching of knowledge and training of practical skills. In relation to course evaluation, a questionnaire for self-assessment was applied at the beginning of the course ('pre-course'), at the end of the course ('post-course') and at the end of the course to reassess pre-course competencies ('retrospective pre-course'). Results: 89 out of 110 participants (81%) attending 10 courses completed all the questionnaires; 83% were postgraduate trainees in surgery and 82% were inexperienced as an independent surgeon. At the beginning of the course most trainees rated themselves as 'moderately competent' or 'fully competent' with respect to the various task levels as well as to specific areas of medical competencies. At the end of the course however pronounced retrospective revisions of self-assessment to lower ratings became apparent. Statistically significant differences were seen for the task 'performing surgical procedures under supervision' and for most of the practical skills trained during the course (p 〈0.01). In contrast, no significant differences were observed for knowledge taught during the course as well as for 'ability to work in a team' and 'ability to concentrate', which were not foci of the course.Conclusions: Surgeons with little experience change their self-assessment of pre-course competencies to a lower level after participation in a practical postgraduate training course. Evaluations comparing 'pre-course' and 'post-course' ratings only - without 'retrospective pre-course' ratings - may underestimate the training effects. This phenomenon needs to be taken into account when evaluations are dependent exclusively on self-assessment instruments.
    Description: Zielsetzung: Die Wirksamkeit von praktischen Weiterbildungskursen wird häufig mittels Selbsteinschätzungsinstrumenten evaluiert. Diese Studie analysiert den Effekt eines Basiskurses in laparoskopischer Chirurgie auf die Selbsteinschätzung ärztlicher Kompetenzen durch die Teilnehmer.Methodik: Der dreitägige Kurs beinhaltete das Vermitteln von Fachwissen und das Üben von praktischen Fertigkeiten. Im Rahmen der Kursevaluation wurde ein Fragebogen zur Selbsteinschätzung eingesetzt zu Beginn des Kurses ('vorkurslich'), am Ende des Kurses ('nachkurslich') und am Ende des Kurses in Bezug auf die Kompetenzen vor dem Kurs ('retrospektiv vorkurslich'). Ergebnisse: An 10 Kursen füllten 89 von 110 Teilnehmern (81%) alle Fragebogen aus. Davon befanden sich 83% in chirurgischer Weiterbildung, 82% hatten noch keine Erfahrung als selbstständiger Operateur. Zu Beginn des Kurses schätzte sich die überwiegende Mehrheit der Teilnehmer als 'mittel befähigt' oder 'voll befähigt' ein, sowohl hinsichtlich verschiedener Tätigkeitsniveaus als auch spezifischer Kompetenzbereiche. Am Ende des Kurses zeigten sich im Rückblick deutliche Revisionen der Selbsteinschätzungen nach unten. Hinsichtlich der 'Tätigkeit als Operateur unter Aufsicht' und den meisten am Kurs geübten praktischen Fertigkeiten erreichten diese Differenzen Signifikanzniveau (p〈0.01). Im Gegensatz dazu fanden sich bei der Einschätzung des am Kurs vermittelten Fachwissens beziehungsweise der nicht im Zentrum des Trainings stehenden Teamfähigkeit und Konzentrationsfähigkeit keine signifikanten Unterschiede.Schlussfolgerungen: Wenig erfahrene Chirurgen passen die Selbsteinschätzung ihrer 'vorkurslichen' Kompetenzen nach Absolvieren eines praktischen Weiterbildungskurses nach unten an. Beim ausschliesslichen Vergleich der 'vorkurslichen' und 'nachkurslichen' Selbsteinschätzung - ohne 'retrospektiv vorkursliche' Einschätzung - kann die Wirkung des Trainings unterschätzt werden. Es gilt, dieses Phänomen bei derartigen Evaluationen mit Einsatz von Selbsteinschätzungsfragebogen zu beachten.
    Keywords: medical education ; evaluation studies ; diagnostic self-evaluation ; clinical competence ; laparoskopy/*education ; medical education ; evaluation studies ; diagnostic self evaluation ; clinical competence ; laparoskopy/*education ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 3
    Keywords: QUANTIFICATION ; mechanisms ; MRI ; MASS INDEX ; metabolic syndrome ; WAIST CIRCUMFERENCE ; TISSUE DISTRIBUTION ; ABDOMINAL OBESITY ; CARDIOVASCULAR RISK ; VISCERAL FAT
    Abstract: BACKGROUND: In epidemiological studies, measures of body fat generally are obtained through anthropometric indices such as the body mass index (BMI), waist (WC), and hip circumferences (HC). Such indices, however, can only provide estimates of a person's true body fat content, overall or by adipose compartment, and may have limited accuracy, especially for the visceral adipose compartment (VAT). OBJECTIVE: To determine the extent to which different body adipose tissue compartments are adequately predicted by anthropometry, and to identify anthropometric measures alone, or in combination to predict overall adiposity and specific adipose tissue compartments, independently of age and body size (height). METHODS: In a sub-study of 1,192 participants of the German EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) cohorts, whole-body MRI was performed to determine adipose and muscle tissue compartments. Additional anthropometric measurements of BMI, WC and HC were taken. RESULTS: After adjusting for age and height, BMI, WC and HC were better predictors of total body volume (TBV), total adipose tissue (TAT) and subcutaneous adipose tissue (SAT) than for VAT, coronary adipose tissue (CAT) and skeletal muscle tissue (SMT). In both sexes, BMI was the best predictor for TBV (men: r = 0.72 [0.68-0.76], women: r = 0.80 [0.77-0.83]) and SMT (men: r = 0.52 [0.45-0.57], women: r = 0.48 [0.41-0.54]). WC was the best predictor variable for TAT (r = 0.48 [0.41-0.54]), VAT (r = 0.44 [0.37-0.50]) and CAT (r = 0.34 [0.26-0.41]) (men), and for VAT (r = 0.42 [0.35-0.49]) and CAT (r = 0.29 [0.22-0.37]) (women). BMI was the best predictor for TAT (r = 0.49 [0.43-0.55]) (women). HC was the best predictor for SAT (men (r = 0.39 [0.32-0.45]) and women (r = 0.52 [0.46-0.58])). CONCLUSIONS: Especially the volumes of internal body fat compartments are poorly predicted by anthropometry. A possible implication may be that associations of chronic disease risks with the sizes of internal body fat as measured by BMI, WC and HC may be strongly underestimated.
    Type of Publication: Journal article published
    PubMed ID: 24626110
    Signatur Availability
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