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  • traumatischer Weichteildefekt  (1)
  • 2010-2014  (1)
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    facet.materialart.
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    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 8; DOC13 /20100615/
    Publication Date: 2010-06-16
    Description: Extended traumatic wounds require extended reconstructive operations and are accompanied by long hospitalizations and risks of infection, thrombosis and flap loss. In particular, the frequently used Topical Negative Pressure (TNP) Therapy is regarded as cost-intensive. The costs of TNP in the context of traumatic wounds is analyzed using the method of health economic evaluation. All patients (n=67: 45 male, 22 female; average age 54 y) with traumatically acquired wounds being treated with TNP at the university hospital of Goettingen in the period 01/01/2005-31/12/2007 comprise the basis for this analysis. The concept of activity-based costing based on clinical pathways according to InEK (National Institute for the Hospital Remuneration System) systematic calculations was chosen for cost accounting. In addition, a special module system adaptable for individual courses of disease was developed. The treated wounds were located on a lower extremity in 83.7% of cases (n=56) and on an upper extremity in 16.3% of cases (n=11). The average time of hospitalization of the patients was 54 days. Twenty-five patients (37.31%) exceeded the "maximum length of stay" of their associated DRG (Diagnosis Related Groups). The total PCCL (patient clinical complexity level = patient severity score) of 2.99 reflects the seriousness of disease. For the treatment of the 67 patients, total costs were $1,729,922.32 (1,249,176.91 Euro). The cost calculation showed a financial deficit of $-210,932.50 (-152,314.36 Euro). Within the entire treatment costs of $218,848.07 (158,030.19 Euro), 12.65% per case were created by TNP with material costs of $102,528.74 (74,036 Euro), representing 5.92% of entire costs. The cost of TNP per patient averaged $3,266.39 (2,358.66 Euro). The main portion of the costs was not - as is often expected - due to high material costs of TNP but instead to long-term treatments. Because of their complexity, the cases are insufficiently represented in the lump-sum calculation of the InEK. A differentiated integration of complex TNP-treatment in the DRG system (e.g., as an expanded DRG I98Z) would be a step towards cost recovery. In addition, the refunding of outpatient TNP-treatment would lead to enhanced quality of life for the patients and to a reduction of hospital costs and length of stay.
    Description: Ausgedehnte traumatische Weichteildefekte erfordern aufwändige rekonstruktive Operationsverfahren und sind von langen Liegezeiten und Risiken wie Infektion, Thrombose und Lappenverlusten gekennzeichnet. Die Vakuumtherapie (VAC) stellt dabei eine wesentliche und häufig angewandte Therapie dar, die als kostenintensiv angesehen wird. Die Kosten dieser Vakuumtherapie in der Behandlung des traumatischen Weichteildefekts werden in der vorliegenden Arbeit mit der Methodik der gesundheitsökonomischen Evaluation analysiert. Alle Patienten (n=67: 45 m, 22 w; Ø 54 J.) mit traumatischem Weichteildefekt, die zwischen 01/01/2005-31/12/2007 an der Universitätsklinik Göttingen mit VAC behandelt wurden, wurden in die Evaluation eingeschlossen. Die Methode der Prozesskostenrechnung anhand Klinischer Pfade, welche sich an der InEK (Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus)-Systematik orientiert, war Grundlage dieser Kalkulation. Zusätzlich wurde ein neues Modulsystem entwickelt, welches es ermöglichte, individuelle Patientenkarrieren exakt abzubilden. Die behandelten Weichteildefekte waren in 83,7% der Fälle (n=56) an der oberen Extremität und in 16,3% der Fälle (n=11) an der unteren Extremität lokalisiert. Die durchschnittliche Liegezeit betrug 54 Tage. 25 Patienten (37,31%) überschritten die obere Grenzverweildauer ihrer assoziierten DRG (Diagnosebezogene Fallgruppen). Der PCCL (patientenbezogener Gesamtschweregrad)-Wert von 2.99 zeigt den hohen Schweregrad dieses Kollektivs an. Für die Behandlung dieser 67 Patienten entstanden Kosten von 1.249.176,91 Euro. Die Kosten-Erlöskalkulation zeigte eine Negativbilanz von -152.314,36 Euro. Die Kosten für die VAC Behandlung betrugen 158,030.19 Euro (12,65%) mit Materialkostenanteil von 5,92% (74.036 Euro). Die Gesamtkosten pro Patient für die VAC Therapie betrugen 2.358,66 Euro. Der Hauptanteil der entstehenden Behandlungskosten bestand nicht, wie häufig angenommen, aus den Materialkosten für die VAC Behandlung, sondern in den langen Liegezeiten dieser Patienten. Aufgrund ihrer Komplexität sind diese Fälle nicht adäquat in der Fallpauschalenkalkulation des InEK abgebildet. Eine differenzierte Integration der komplexen Vakuumbehandlung in das DRG-System (z.B. als erweiterte DRG I98Z) würde die Erlössituation sachgerechter abbilden. Auch die Erstattung ambulanter VAC Therapie würde, neben erhöhter Lebensqualität für die Patienten, die Behandlungskosten und stationären Liegezeiten reduzieren.
    Keywords: topical negative pressure therapy (TNP) ; traumatic wound ; economic evaluation ; cost analysis ; vacuum assisted closure (VAC) ; Vakuumtherapie (VAC) ; traumatischer Weichteildefekt ; ökonomische Evaluation ; Kostenanalyse ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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