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  • 1995-1999  (1,118)
  • 1965-1969  (282)
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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 249-256 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Experiences with theTurbobit-Craniotome in the Göttinger neurosurgical department are described. To date more than 100 osteoplastic craniotomies have been performed with this new apparatus. During this trial period theTurbobit has not been used for trepanation of the posterior skull fossa because of the varying thickness of the bone in the posterior fossa. The supratentorial craniotomies were performed for various diseases and injuries. The advantages of the newCraniotome are described in detail. The extreme speed with which an osteoplastic operation may be performed, the reliability of the apparatus, and the reduced danger of haemorrhage from the diploic vessels due to the high-speedCraniotome are specially stressed. TheTurbobit-Craniotome does not appear to have any significant disadvantages. The possible complications and dangers resulting from use of theTurbobit—which in part could be ascribed to an initial lack of experience in using the apparatus—are alluded to and, at the same time, suggestions are put forward as to how they may be minimized.
    Abstract: Résumé L'utilisation du crâniotomeTurbobit—au département neurochirurgical de Göttingen. Plus de 100 crâniotomies ont été réalisées avec ce nouvel appareil. Pendant cette période d'essai, leTurbobit n'a pas été utilisé pour la trépanation de la fosse postérieure à cause de l'épaisseur variable de l'os dans cette région. Les crâniotomies supratentorielles ont été pratiquées pour diverses affections et traumatismes. Les avantages du nouveau crâniotome sont décrits en détail. L'auteur souligne la maniabilité de l'appareil, la diminution du danger d'hémorragie diploïque grâce à la grande rapidité mise par leTurbobit à réaliser une crâniotomie. LeTurbobit ne semble pas présenter d'inconvénients majeurs. Les complications et les dangers résultant de l'utilisation duTurbobit (liés essentiellement au manque d'expérience de l'utilisateur) ont été mentionnés, en même temps qu'ont été proposées des solutions pour les diminuer.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über die Erfahrung mit demTurbobit-Craniotom in der Göttinger Neurochirurgie berichtet. Insgesamt wurden bisher mehr als 100 osteoplastische Craniotomien mit dem neuen Gerät durchgeführt. Trepanationen der hinteren Schädelgrube sind während der Erprobungszeit wegen der unterschiedlichen Knochendicke der Hinterhauptsschuppe mit demTurbobit noch nicht vorgenommen worden. Die Craniotomien über den Großhirnhemisphären erfolgten wegen verschiedener Erkrankungen und Verletzungen. Die Vorteile des neuenCraniotoms werden ausführlich besprochen. Insbesondere sind die große Schnelligkeit, mit welcher osteoplastische Trepanationen durchgeführt werden können, die relativ sichere Arbeitsweise des Gerätes und die verminderte Blutungsgefahr aus den Diploegefäßen bei Verwendung des hochtourig laufendenCraniotoms hervorzuheben. Wesentliche Nachteile weist dasTurbobit-Craniotom nicht auf. Auf mögliche Komplikationen und Gefahren bei Verwendung desTurbobit — die zum Teil auf eine anfänglich noch mangelnde Erfahrung im Umgang mit dem Gerät zurückzuführen sind — wird hingewiesen und gleichzeitig mitgeteilt, wie diese zu vermeiden sind.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 388-392 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 13 Kranken mit extrapyramidalen Störungen wurde eine Destruktion der Substantia Nigra vorgenommen. Für diese direkte mechanische Zerstörung wurde der infratentorielle laterale Zugangsweg gewählt. Die Früh- und Spätergebnisse scheinen denen bei der Pallidotomie und Thalamotomie zum mindesten ebenbürtig. Eine abschließende Bewertung der Eingriffe im Gebiet der Substantia nigra erfordert noch weitere Erfahrungen.
    Abstract: Résumé Treize malades ont été soumis à la destruction de la région nigrale pour le traitement des dyskinésies extrapyramidales. Pour cette intervention mécanique directe on s'est servi de la voie d'accès latérale infratentorielle. Il semble que les résultats immédiats et ultérieurs sont analogues à ceux de la pallidotomie ou thalamotomie. Pour apprécier les résultats des opérations dans la région du Substantia nigra il faudrait acquérir encore de nouvelles expériences.
    Notes: Summary Thirteen patients underwent destruction of the nigral region for the treatment of extrapyramidal disorders. The infratentorial lateral way of approach was used for these direct mechanical lesions. The immediate and late results seem to be at least as good as those of pallidotomy or thalamotomy. For evaluation of the operations in the area of substantia nigra it would be necessary to acquire further experiences.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Arteriovenöse Malformation in wichtigen kortikalen Gehirngebieten sind nicht ausnahmslos inoperabel. Für die Operationsindikation ist vielmehr der Typ und die Ausdehnung der Läsion als ihre Lokalisation entscheidend. Bei ausgedehnten arteriovenösen Mißbildungen vom kavernösen Typus existiert an ihrer Stelle kein normales Hirngewebe und die spezifischen Funktionen werden von der Rinde in der Umgebung geleistet. Die Malformation kann sogar ohne neurologische Folgen radikal exstirpiert werden, wenn die Operation die Grenzen der Mißbildung nicht überschreitet. Aus einem Krankengut von 60 Fällen werden 4 Beispiele von arteriovenösen Malformationen beschrieben, die im Bereich der Sprachzentren und des motorischen Cortex lagen und radikal exstirpiert werden konnten.
    Abstract: Résumé Les malformations artério-veineuses des régions corticales anatomiquement importantes ne sont pas expressément inopérables. L'intervention chirurgicale est bien plus indiquée par le type et l'étendue de la lésion que par sa localisation. Il n'y a pas de tissu cérébral normal dans les grandes malformations du type caverneux et la fonction spécifique de cette zone est assurée par le cortex voisinant. Il est possible de procéder à une résection radicale sans aucune séquelle neurologique si l'intervention est strictement limitée au bord de la lésion. Du nombre total de 60 malades l'auteur présente 4 cas de malformations artério-veineuses localisées dans les zones du language et dans les zones motrices opérés avec succès.
    Notes: Summary Arteriovenous malformations in anatomically important cortical regions are not explicitly non-operable. Decisive for surgery is much more the type and extent of lesion than its localisation. In the widespread cavernous type the normal cerebral tissue does not exist and the specific function of the area is carried out by the surrounding cortex. Its radical removal can be performed without any neurological consequences, if it is limited closely to the borders of the lesion. Out of 60 patients 4 illustrative cases of arteriovenous malformations localised in the speech and motoric regions, successfully removed are reported.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 427-440 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Based on two personal cases and on those described in the literature the characteristic features of Granulomata with sarcomatous dedifferentiation in the region of the chiasma are set out, and are contrasted with those of other chiasmal lesions—in particular the craniopharyngiomata. The young age group, the increased protein in the cerebrospinal fluid and the absence of suprasellar calcification may help to identify these inoperable lesions.
    Abstract: Résumé Basés sur deux observations personnelles et des observations retrouvées dans la littérature, les auteurs dégagent les signes caractéristiques des sarcomes de la région chiasmatique et les opposent aux signes caractéristiques d'autres néoformations situées à ce niveau et, en particulier, au crâniopharyngiome. Le jeune âge, l'albuminorachie et l'absence de calcifications suprasellaires permettent le diagnostic de ces lésions inopérables.
    Notes: Zusammenfassung Anhand zweier eigener und der Literaturfälle werden die charakteristischen Merkmale der Granulome mit sarkomatöser Entdifferenzierung im Chiasmabereich herausgestellt und gegenüber anderen Chiasmaprozessen — insbesondere den Craniopharyngeomen — abgegrenzt. Jugendliches Alter, Eiweißvermehrung im Liquor und das Fehlen von suprasellären Verkalkungen dürften am ehesten diese inoperablen Prozesse charakterisieren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 457-463 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A case of Trigeminal neuralgia associated with a meningioma of the tentorium is described because of the unusual feature that the pain was deceptively similar to that of a glossopharyngeal neuralgia. The difficulties in differentiating preoperatively between these two neuralgias is discussed. Dandy's operative approach under local anaesthesia via the posterior fossa with the employment of an electrical stimulator is recommended as the method of choice in cases where it is not clinically possible to decide whether one is dealing with Trigeminal or with Glossopharyngeal neuralgia.
    Abstract: Résumé Un cas de névralgie trigéminale liée à un méningiome de la tente est décrit; La particularité de cette observation est représentée par la douleur qui simule une névralgie glosso-pharyngienne. Les difficultés du diagnostic différentiel préopératoire entre ces 2 névralgies sont étayées. La voie d'abord de Dandy sous anesthésie locale, vers la fosse postérieure, avec l'emploi d'un stimulateur électrique, est recommandée comme la meilleure méthode dans les cas où cliniquement il n'en est pas possible de faire le diagnostic entre névralgie trigéminale et névralgie glosso-pharyngienne.
    Notes: Zusammenfassung Ein Fall von Trigeminusneuralgie bei Meningeom des Tentorium wurde beschrieben, der dadurch bemerkenswert ist, daß die Schmerzattacken einer Glossopharyngeusneuralgie täuschend ähnlich waren. Die Schwierigkeiten der präoperativen Differentialdiagnose zwischen diesen beiden Neuralgiearten werden besprochen. Der operative Zugang durch die hintere Schädelgrube nachDandy in Lokalanästhesie unter Benutzung eines elektrischen Reizgerätes wird als Methode der Wahl für solche Fälle empfohlen, in denen es klinisch nicht möglich ist zu entscheiden, ob es sich um eine Trigeminuso der Glossopharyngeusneuralgie handelt.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 495-505 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Unilateral right sided brachial arteriography yields good results in 66.6% and, in a further 17.3% gives adequate filling of the vertebral-basilar system. Using bilateral simultaneous brachial angiography the number of good fillings was markedly improved to over 90%. Failures are rare.
    Abstract: Résumé L'angiographie brachiale unilatérale droite donne de bons résultats dans 66,6% des cas, et parmi ces bons résultats 17,3% donnent un remplissage satisfaisant du système vertébro basilaire. L'angiographie brachiale bilatérale simultanée donne plus de 90% de bonne opacification. Les échecs sont rares.
    Notes: Zusammenfassung Die einseitige rechtsseitige Brachialisarteriographie liefert in 66/3% gute, in weiteren 17 1/3% ausreichende Füllung des Vertebralis-Basilarissystems. Mit der beiderseitigen simultanen Brachialisangiographie wird die Zahl der guten Füllungen auf über 90%e rheblich verbessert. Versager kommen nur selten vor.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 517-543 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary After setting out technical and ballistic details of small arms and after a clinical introduction, a series of 20 personal cases with gun-shot wounds of the head are described. Sixteen patients had direct involvement of the brain, of whom 12 died. The importance of a knowledge of the weapon used and of the course of the missile as seen in the radiographs is referred to. It is demonstrated that in these patients the level of consciousness, the neurological symptoms and the degree of shock are of especial importance in assessing prognosis.
    Abstract: Résumé Après un bref rappel des détails techniques et ballistiques des armes légères, et après une introduction clinique, une série de 20 cas personnels de blessures cranielles par coup de fusil est rapportée. Sur 16 malades qui ont eu des lésions cérébrales: 12 sont décédés. L'auteur insiste sur l'importance de la connaissance de l'arme utilisée et du trajet de la balle vu sur les clichés. Chez ces malades, le niveau de conscience, les signes neurologiques et le degré du choc ont une grande importance dans le pronostic.
    Notes: Zusammenfassung Nach Darlegung technischer und ballistischer Einzelheiten über Handfeuerwaffen und eine klinische Einleitung wird über 20 eigene Fälle mit Schädelschußverletzungen berichtet. 16 Verletzungen gingen mit direkter Gehirnbeteiligung einher, 12 von denen verstarben. Es wird auf die Wichtigkeit der Kenntnis der Tatwaffen und des Schußkanalverlaufs im Röntgenbild verwiesen, und die besondere Bedeutung der Bewußtseinslage, der neurologischen Symptomatik und der Schocksituation zur prognostischen Bewertung dieser Verletzungen herausgestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 13 (1965), S. 596-596 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: AIDS ; Stereotactic biopsy ; stereotaxy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A neurological complication occurs in 40–60% of HIV infected patients during the course of the disease. In 10–20% the neurological complication is the first manifestation of the HIV infection. A reliable neuropathological diagnosis is a prerequisite for a specifically selected treatment. While modern computer-assisted imaging techniques, such as computed tomography or magnetic resonance imaging, do possess a high sensitivity, they do not as a rule permit an unambiguous diagnosis. Between October 1989 and July 1994 we biopsied 38 HIV infected patients stereotactically. The indication for the biopsy was determined by having radiologically detectable lesions with no regression tendency in patients under antitoxoplasmosis therapy. In 89% an unambiguous diagnosis wa made based on the biopsy; 11 % of the biopsies were not diagnostic. For the most part, toxoplasmosis (31%) and progressive multifocal leucoencephalopathy (29%) were involved. 18% of the patients suffered from a non-Hodgkin lymphoma. The foci were primarily frontal (47%), parietal (21%) or localised in the basal ganglia area (11%). The result of the biopsy led to a change in treatment for 52% of the patients. Morbidity and mortality of the operation were 0%. The results or our research series are similar to other groups. It was shown that stereotactic brain biopsy is a safe and effective method for establishing a sound basis for treating the frequently life-threatening cerebral complications of AIDS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 135 (1995), S. 19-24 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Epilepsy ; oligodendroglioma ; oligoastrocytoma ; surgery ; radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In this study of 34 consecutive histologically confirmed oligodendroglial brain tumours (15 oligoastrocytoma, 12 oligodendroglioma, 7 anaplastic oligodendroglioma) twenty five patients (75%) presented with symptoms related to seizures. Although the seizure incidence was lowest in anaplastic oligodendroglioma (57%) it was not statistically different from either pure (75%) or mixed (80%) oligodendroglial tumours. Patients with seizures had a significantly lower age (p 〈 0.001) at diagnosis (median 36 years) than those without seizures (57 years). The types of seizure disorder, that were present for a median of 15 months prior to surgery, were variable with 32% having generalised, 36% partial and 32% mixed patterns. There were no significant differences between either the type or incidence of seizures and the particular cerebral location of the oligodendroglial tumour. Twenty four of the patients presenting with seizures underwent surgery (5 stereotactic biopsy, 5 stereotactic guided resection and 14 conventional craniotomy and resection) without intraoperative electrocorticography (ECoG). Eighteen (75%) of these patients also had postoperative radiotherapy (40 to 54 Gy in 30 fractions. Following these treatments the percentage of patients fit free at 6, 12, and 24 months were 67%, 56%, and 53%, respectively. Median time to first post operative seizure was 32 weeks (range 5 weeks to 5.3 years). After a median follow up time of 30 months 20 of the 25 patients who presented with seizures were still alive. Eight (40%) were seizure free and three other patients (15%) had experienced less than three postoperative seizures in follow-up periods ranging from 42 to 62 months. Although the numbers of patients on preoperative (87%) and postoperative (83%) anticonvulsant medications were similar, some had their medications either withdrawn (17%) or reduced (4%) whilst others had it introduced (12%) after interventional management. Only five (20%) patients who presented with seizures, compared to 6 (67%) who had not presented with seizures had died during median follow-up of 28 months. Three of nine patients (33%), who were initially seizure free, developed seizures between 25 and 36 months after initial sugery and radiotherapy. This study (i) confirms the high incidence of epilepsy in supratentorial oligodendroglial tumours; (ii) has shown that seizures associated with these tumours are significantly more common in younger patients; (iii) suggests that younger age, but not the presence of seizures, is a significant independent prognostic variable; (iv) that seizure control following a second operation is generally disapponting and (v) suggests that tumour resection and radiotherapy often facilitate control of the seizures by anticonvulsants. Because of the multiple clinicopathological and management variables involved a prospective study would be required to assess the optimal management of patients with seizure disorders associated with oligodendroglial brain tumours.
    Type of Medium: Electronic Resource
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