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  • 1
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 11; DOC01 /20220114/
    Publication Date: 2022-01-18
    Description: Introduction : During the past decades, free flaps have been given a central role in the reconstructive surgery. Especially in the extremities, where there is a scarcity of available tissues for local flaps, free flaps play a central part. The aim of this study was to evaluate the risk factors contributing to partial and total flap failure.Patients and methods : In a retrospective cohort study, all data concerning patients who underwent free flap reconstruction of the extremities during the first five years since the founding of the department of plastic surgery were gathered. Patient- and surgery-related risk factors were analyzed in correlation to the postoperative complications.Results : In total, 182 free flaps were included in this study. Partial and total flap failure were noted in 21.42% and 17.03%, respectively. A correlation was seen between the time lapsed from debridement until flap coverage, with flaps performed between day 4 and 14 having the least quote of flap failure (p=0.022). Gender, age, arterial hypertension, nicotine abuse, diabetes mellitus, peripheral arterial disease and the number of anastomosed veins were not significantly associated with free flap failure. Conclusion : Our study showed that free flaps can be safely performed in healthy patients as well as in patients with risk factors, with an acceptable flap loss rate. Randomized controlled studies are needed to clarify the exact role of each risk factor in free flap surgery.
    Description: Einleitung : Während der letzten Dekaden erhielt die freie Lappenplastik eine Hauptrolle in der rekonstruktiven Chirurgie. Insbesondere an den Extremitäten, mit begrenzt verfügbarem Gewebe, haben freie Lappenplastiken eine besonders wichtige Funktion. Das Ziel unserer Studie war, die Risikofaktoren für einen partiellen oder kompletten Lappenverlust zu evaluieren.Patienten und Methoden : In einer retrospektiven Kohortenstudie wurden die Daten von allen Patienten gesammelt, welche eine freie Lappenplastik innerhalb der ersten fünf Jahre seit der Gründung unserer Abteilung erhielten. Patienten- und Chirurgie-bezogene Risikofaktoren wurden bezüglich der postoperativen Komplikationen untersucht.Ergebnisse : Insgesamt wurden 182 freie Lappenplastiken in diese Studie eingeschlossen. Ein partieller Lappenverlust trat bei 21,42%, ein kompletter bei 17,03% auf. Die Zeitspanne von Débridement bis zum Tag der Deckung mittels freier Lappenplastik stellte einen statistisch signifikanten Risikofaktor für den Lappenverlust dar (p=0.022). Die Lappenplastiken, die zwischen Tag 4 und 14 operiert wurden, zeigten die geringste Verlustquote. Geschlecht, Alter, arterielle Hypertonie, Nikotinabusus, Diabetes mellitus, periphere arterielle Verschlusskrankheit sowie die Anzahl der anastomosierten Venen waren nicht signifikant mit dem Lappenverlust assoziiert. Schlussfolgerung : Unsere Studie zeigt, dass freie Lappenplastiken sicher und mit einer akzeptablen Lappenverlustratte sowohl bei Gesunden als auch bei Risikopatienten durchgeführt werden können. Randomisiert kontrollierte Studien sind zukünftig notwendig, um die genaue Rolle jedes Risikofaktors festzustellen.
    Subject(s): free flap ; reconstructive surgery ; risk factor ; microsurgery ; microvascular anastomosis ; extremity reconstruction ; freie Lappenplastik ; rekonstruktive Chirurgie ; Risikofaktor ; Mikrochirurgie ; mikrochirurgische Anastomose ; Extremitätenrekonstruktion ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 2
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 17; DOC01 /20220117/
    Publication Date: 2022-01-19
    Description: Background : In recent years, resistance to antibiotics has become a global threat, and alternatives to antibiotics have become an area of research. The main alternative methods are briefly described in this review. However, the main focus is bacteriophage-related therapy. Bacteriophages are viruses which, due to the production of the enzyme endolysin, are able to kill bacterial host cells. Bacteriophage therapies have a long tradition. Their potential to function as antibiotics lies in their bactericidal activity and specificity in killing bacteria without infecting or affecting eukaryotic cells. Objective : To systematically review the outcomes of bacteriophage therapy in patients with bacterial infections.Methods : The MEDLINE, EMBASE, Web of Science and CENTRAL databases were searched electronically using search terms referring to bacteriophages, endolysins and antimicrobial resistance. After the literature was screened for their titles and abstracts, full-text reviews considering inclusion/exclusion criteria were performed. Data concerning patients with bacterial infections, treatment with either bacteriophages or its enzyme endolysin and their outcomes were extracted and analysed. Results : Thirteen publications were identified that met all inclusion criteria. Data extraction shows that bacteriophages or endolysins have the potential to combat bacterial infections and significantly reduce inflammatory mediators. However, 3 out of 4 randomized controlled trials revealed that there was no significant difference between phage/endolysin treated patients and control group. Significant clinical improvements were seen in cohort and case studies. A few minor side effects were reported. Conclusions : Although there are countries in which bacteriophages are prescribed as an alternative to established antibiotics, this valuable experience has yet to be examined sufficiently in clinical trials conducted to modern standards. Despite improvements in symptoms shown in the reviewed clinical trials, the infection and the bacteria themselves were rarely completely eradicated. Therefore, no definite answer can be given as to effectiveness, and further clinical trials are necessary.
    Description: Hintergrund : In den vergangenen Jahren hat die Resistenz gegen Antibiotika stetig zugenommen. Deshalb gewinnen synthetische und biotechnologisch basierte Strategien zur Therapie bakterieller Infektionen an Bedeutung. Das vorliegende Review konzentriert sich auf die Therapie mittels Bakteriophagen und ihrer Enzyme. Die langjährige Tradition der Phagen-Therapie beruht auf deren Spezifität, Bakterien abzutöten, eukaryotische Zellen jedoch weder zu infizieren noch zu beeinträchtigen. Eine wichtige Rolle spielen die von den Phagen produzierten Endolysine, welche in der Lage sind, die bakterielle Wirtszelle von innen zu zerstören.Ziel : Systematische Überprüfung der Ergebnisse von Bakteriophagen bzw. Endolysin basierten Therapien bei Patienten mit bakteriellen Infektionen.Methoden : Die Literaturrecherche konzentrierte sich auf die Datenbanken MEDLINE, EMBASE, Web of Science und CENTRAL mit Bezug auf Bakteriophagen, Endolysine und Antibiotikaresistenz. Nach Überprüfung der Literatur auf Titel und Abstracts, erfolgte eine Volltextüberprüfung anhand vorher definierter Einschluss-/Ausschlusskriterien.Patientendaten mit bakteriellen Infektionen zur Behandlung mit Bakteriophagen oder Endolysin und deren Ergebnisse wurden extrahiert und analysiert.Ergebnisse : Gesamthaft erfüllten 13 Publikationen die Einschlusskriterien. Die Datenextraktion zeigte, dass Bakteriophagen und Endolysine geeignet sind, bakterielle Infektionen zu bekämpfen sowie Entzündungsmediatoren signifikant zu reduzieren. Allerdings zeigten 3 von 4 randomisierten kontrollierten Studien, dass es keinen signifikanten Unterschied zwischen der mit Phagen bzw. mit Endolysin behandelten Patienten- und der Kontrollgruppe gab. In Kohorten- und Fallstudien wurde hingegen über signifikante klinische Verbesserungen berichtet. Es wurden nur wenige geringfügige Nebenwirkungen gemeldet.Schlussfolgerungen : Obwohl es Länder gibt, in denen Bakteriophagen als Alternative zur etablierten Antibiotika-Therapie zum Einsatz kommen, mangelt es an klinischen Studien nach modernen Standards. Trotz des Rückgangs der Symptome bei diesen Therapien konnte nur selten eine vollständige Eliminierung der Infektion und der Bakterien selbst beobachtet werden. Um eine eindeutige Antwort auf die Wirksamkeit zu geben, sind weitere klinische Studien erforderlich.
    Subject(s): antibiotics ; antimicrobial resistance ; bacteriophages ; endolysins ; infections ; wounds ; clinical trials ; systematic review ; Antibiotika ; Antibiotikaresistenz ; Bakteriophagen ; Bakteriophagen-Therapie ; Endolysine ; Infektionen ; Wunden ; klinische Studien ; systematisches Review ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 3
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal of Arts Therapies; VOL: 4; DOC01 /20220121/
    Publication Date: 2022-01-28
    Description: Objectives: The aim of this study was to collect individual experiences of forensic psychiatric patients with the inpatient open studio, to compare them with existing assumptions from the literature, to discover new correlations, and thus to examine the concept of the open studio. Methods: Semi-structured guideline-based interviews were conducted with ten male forensic-psychiatric patients according to §63 of the German Criminal Code (StGB) at the Weissenau site of the Center for Psychiatry South Württemberg. These interviews were evaluated using qualitative content analysis according to Mayring. The selection of interview partners was deductively narrowed down in advance. Results: The results indicate that resources can be developed through the open studio, which can at least temporarily improve the well-being in the situation experienced as difficult. The voluntary basis seems to play an important role for the respondents. Accordingly, the offer was used individually both in terms of content and time. The majority of patients perceived the open studio as an important part of everyday life. The opportunity for creative design and its positive effects were frequently emphasized. The patients reported changes in feelings up to the reduction of acute symptoms during designing. Conclusion: Due to the sample size, the results cannot be generalized. Nevertheless, the present work is a beginning into the scientific consideration of art therapy concepts and their potentials within forensic psychiatric treatment.
    Description: Zielsetzung: Ziel dieser Studie war es, individuelle Erfahrungen forensisch-psychiatrischer PatientInnen mit dem stationären offenen Atelier zu sammeln, mit bestehenden Annahmen aus der Literatur zu vergleichen, neue Zusammenhänge zu entdecken und damit das Konzept des offenen Ateliers zu untersuchen. Methoden: Mit zehn männlichen Patienten des Maßregelvollzugs nach §63 des StGB wurden am Standort Weissenau des Zentrums für Psychiatrie Südwürttemberg semi-strukturierte leitfadengestützte Interviews durchgeführt. Diese Interviews wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse nach Mayring ausgewertet. Die Auswahl der Interviewpartner wurde im Vorfeld deduktiv eingegrenzt. Ergebnisse: Die Ergebnisse deuten darauf hin, dass durch das offene Atelier Ressourcen entwickelt werden können, welche das Wohlbefinden in der als schwierig erlebten Situation zumindest temporär verbessern können. Die freiwillige Basis scheint für die Befragten eine wichtige Rolle zu spielen. Das Angebot wurde dementsprechend sowohl inhaltlich als auch zeitlich individuell genutzt. Der Großteil der Patienten nahm das offene Atelier als einen wichtigen Bestandteil des Alltags wahr. Die Möglichkeit zur kreativen Gestaltung und deren positiven Auswirkungen wurden häufig hervorgehoben. Die Patienten berichteten von Gefühlsveränderungen bis hin zur Reduktion akuter Symptome während des Gestaltens. Schlussfolgerung: Wegen der Stichprobengröße können die Ergebnisse nicht verallgemeinert werden. Dennoch ist die vorliegende Arbeit ein Anfang in die wissenschaftliche Betrachtung von kunsttherapeutischen Konzepten und ihrer Potentiale innerhalb der forensisch-psychiatrischen Behandlung.
    Subject(s): art therapy ; forensic psychiatry ; free will ; Kunsttherapie ; forensische Psychiatrie ; freier Wille ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 4
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal of Arts Therapies; VOL: 4; DOC02 /20220121/
    Publication Date: 2022-01-28
    Description: Background and Objective : Complementary, non-pharmacological therapeutic approaches, such as art therapy, play an important part in the management of older multimorbid people. The objective of the outlined endeavour was to establish evidence based criteria for art therapy interventions with geriatric patients in an acute care setting.Method : This practice recommendation is based on criteria that were developed in a series of steps as part of the PAINT study. These steps entailed the consultation of a specialist interprofessional team and a pilot process. Subsequently the interprofessionally agreed criteria were trialled with 67 patients. The target group consisted of geriatric hospitalised patients aged 〉=70 years presenting with delirium, or at a high risk of delirium before the start of the art therapy intervention.Results : This paper presents the development and application of a practice recommendation for art therapy interventions with acutely ill geriatric patients at risk of delirium. These recommendations consider the presenting clinical picture, the clinical setting including bedridden patients in multi-bed rooms, current evidence and person centered working focusing on existing resources Using the above considerations and following practical application, the "STRONG-criteria" were developed as a suitable approach for art therapy interventions with this patient group. These criteria are based on the following pillars: use of structure giving templates, topic-based working, reduced choice of material, tailored to individual needs, use of non-verbal and verbal communication and consideration of the acute care setting.Conclusion : The presented STRONG-criteria are intended as a practice recommendation for art therapy interventions with geriatric patients at risk of delirium in an acute care setting. The criteria are evidence based and transparent and incorporate person centered working as well as current requirements of geriatric medicine and are therefore suitable as a basis for future research.
    Description: Hintergrund und Fragestellung : Die Anwendung komplementärer, nicht-medikamentöser Therapiekonzepte, wie zum Beispiel der Kunsttherapie, spielt in der Behandlung älterer multimorbider Personen eine wichtige Rolle. Ziel der vorliegenden Arbeit war es, unter Berücksichtigung der besten verfügbaren Evidenz, Kriterien für eine kunsttherapeutische Vorgehensweise mit akut erkrankten geriatrischen Patienten im Krankenhaus zu erarbeiten.Methode : Die der Praxisempfehlung zugrundeliegenden Kriterien wurden in mehreren Schritten innerhalb der PAINT-Studie erarbeitet. An der konzeptionellen Entwicklung war eine interprofessionelle Kerngruppe beteiligt und es wurde ein Pilotisierungsprozess angewendet. Anschließend wurden die konsentierten Kriterien bei 67 Patienten einer Praktikabilitätsprüfung unterzogen. Zielgruppe waren hierbei akutgeriatrische hospitalisierte Patienten (Alter 〉=70 Jahre) mit einem hohen Risiko für die Entwicklung eines Delirs, bzw. einem vorhandenen Delir vor Beginn der kunsttherapeutischen Intervention. Ergebnisse : Innerhalb der vorliegenden Arbeit wurde eine kunsttherapeutische Vorgehensweise bei geriatrischen Delir-Risiko-Patienten entwickelt und angewendet, welche sowohl das Störungsbild, die klinischen Rahmenbedingungen, die wissenschaftliche Nachvollziehbarkeit sowie das individuelle und ressourcenorientierte Arbeiten am Patientenbett berücksichtigt. Nach Praktikabilitätsprüfung sind daraufhin die "STRONG-Kriterien" also spezifische kunsttherapeutische Vorgehensweise entstanden. Diese begründen sich auf folgende Grundpfeiler: Verwendung strukturgebender Vorlagen, themenfokussiertes Gestalten, Verwendung eines reduzierten Materialstammes, Orientierung an individuellen Bedürfnissen, Einbezug nonverbaler und verbaler Kommunikation und Berücksichtigung des akutgeriatrischen Settings. Schlussfolgerung : Mit den hier vorgestellten STRONG-Kriterien liegt eine kunsttherapeutische Empfehlung für die Praxis mit geriatrischen Delir-Risiko-Patienten vor. Die Kriterien vereinen wissenschaftlich fundierte kunsttherapeutische Vorgehensweisen, patientenorientiertes Arbeiten, sowie geriatrischen Anforderungen und können angesichts der Nachvollziehbarkeit und Transparenz als Grundlage für weitere Forschung dienen.
    Subject(s): art therapy ; complementary therapies ; delirium ; multimorbidity ; geriatrics ; integrative medicine ; practice guidelines ; Kunsttherapie ; komplementäre Therapien ; Delir ; Multimorbidität ; Geriatrie ; integrative Medizin ; Praxisempfehlung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 5
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 17; DOC02 /20220127/
    Publication Date: 2022-02-01
    Description: Background : Global mobility is increasingly associated with the emergence of "unusual" infectious agents. At the beginning of 2019, a putative outbreak of Impetigo contagiosa occurred in a kindergarten in Regensburg, Germany, that was mainly attended by children with a migrant background. After thorough examination, the outbreak was classified as infection with Trichophyton (T.) violaceum.Methods : Based on case investigations, infection control measures, disinfection, and cleaning were implemented. Microscopy of native specimens, fungal cultures, and polymerase chain reaction were used for diagnosis. Additionally, a systematic literature search in Medline, followed by a quantitative analysis of epidemiological data from Europe, were performed.Results : Between January and November 2019, 12 cases of tinea were diagnosed in 7 educators and 2 household members. Children were initially not affected. T. violaceum was only detected in 2 patients. No extensive screening measures were carried out after risk-benefit assessment. Studies on T. violaceum in Europe are heterogeneous, and the number of cases and the prevalence vary considerably. The pathogen is mainly found in children of African descent who clinically present with tinea capitis .Discussion : In the present case, the source of infection and the chain of transmission remained unclear. The pathogen could only be diagnosed in 2 cases. In Europe, the (re)emergence of pathogens such as T. violaceum is likely to be caused by increasing migration and travel. Pathogens should be identified for epidemiological reasons in all cases. In outbreaks, measures must be adapted to the dynamics of the individual outbreak after assessment of the risks, benefits, and proportionality.
    Description: Hintergrund : Globale Mobilität wird zunehmend mit dem Aufkommen "ungewöhnlicher" Infektionserreger in Verbindung gebracht. Anfang 2019 kam es in einem Kindergarten in Regensburg, Deutschland, der hauptsächlich von Kindern mit Migrationshintergrund besucht wurde, zu einem mutmaßlichen Ausbruch von Impetigo contagiosa . Nach eingehender Untersuchung wurde der Ausbruch als Infektion mit Trichophyton (T.)violaceum eingestuft.Methoden : Auf der Basis von Falluntersuchungen wurden Infektionsschutz-, Desinfektions- und Reinigungsmaßnahmen implementiert. Zur Diagnostik kamen Mikroskopie von Nativpräparaten, Pilzkulturen und Polymerase-Kettenreaktion zum Einsatz. Ergänzend wurde eine systematische Literaturrecherche in Medline mit anschließender quantitativer Analyse epidemiologischer Daten aus Europa durchgeführt.Ergebnisse : Zwischen Januar und November 2019 wurden 12 Fälle von Tinea bei 7 Erziehern und 2 Haushaltsmitgliedern diagnostiziert. Kinder waren zunächst nicht betroffen. T. violaceum wurde nur bei 2 der Patienten nachgewiesen. Nach Nutzen-Risiko-Abwägung wurden keine umfangreichen Screening-Maßnahmen durchgeführt. Studien zu T. violaceum in Europa sind heterogen, die Fallzahlen und die Prävalenz variieren erheblich. Der Erreger wird hauptsächlich bei Kindern afrikanischer Abstammung gefunden, die sich klinisch mit einer Tinea capitis präsentieren.Diskussion : Im vorliegenden Fall blieben die Infektionsquelle und die Übertragungskette unklar. Der Erreger konnte nur in 2 Fällen diagnostiziert werden. In Europa wird das (Wieder-)Auftreten von Krankheitserregern wie T. violaceum wahrscheinlich durch zunehmende Migration und Reisen verursacht. Krankheitserreger sollten grundsätzlich aus epidemiologischen Gründen bei allen Fällen identifiziert werden. Bei Ausbrüchen müssen die Maßnahmen nach Abwägung von Risiken, Nutzen und Verhältnismäßigkeit an die Dynamik des einzelnen Ausbruchs angepasst werden.
    Subject(s): dermatomycosis ; kindergarten ; Trichophyton violaceum ; outbreak ; epidemiology ; Dermatomykose ; Kindergarten ; Trichophyton violaceum ; Ausbruch ; Epidemiologie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 6
    Publication Date: 2022-02-05
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 7
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Audiologie - Audiological Acoustics; VOL: 4; DOC01 /20220204/
    Publication Date: 2022-02-09
    Description: Tinnitus is a symptom of disturbed auditory perception and in more than 90% connected to a hearing loss of different expression. Many people experience tinnitus and seek for treatment, but suffering and burden through the tinnitus is individually very different. With many patients it vanishes after a certain time even without treatment. This process is called habituation, tinnitus is perceived less disturbing. Up to date there is no therapy that can completely switch off the tinnitus, mainly because origin and expression of tinnitus is individual and very different.This review summarizes scientific findings about tinnitus, its origin and comorbidities and describes and evaluates modern therapies. It is based on the just new elaborated and in September 2021 published S3-Guideline "Chronic Tinnitus", under the lead management of the German Society of ENT, Head and Neck-Surgery.
    Description: Tinnitus ist ein Symptom gestörter Hörwahrnehmung und in über 90% der Fälle mit einem mehr oder weniger stark ausgeprägten Hörverlust vergesellschaftet. Zwar klagen sehr viele Menschen über Ohrgeräusche und suchen entsprechende Behandlungsangebote, tatsächlich aber sind Ausprägung und Belastung der Beschwerden sehr unterschiedlich und verschwinden bei vielen Menschen auch ohne Therapie wieder bzw. werden habituiert, d.h. nicht mehr störend wahrgenommen. Therapieansätze, die Ohrgeräusche vollständig abschalten können, sind nicht verfügbar, zumal die Ausprägung und Entstehung des Tinnitus individuell sehr unterschiedlich sind.In diesem Review sollen die wissenschaftlichen Erkenntnisse zum Tinnitus zusammengefasst und Therapieformen beschrieben und bewertet werden. Die Übersicht stützt sich dabei auf die unter Federführung der Deutschen Gesellschaft für HNO-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie gerade neu erstellte und im September 2021 veröffentlichte S3-Leitlinie "Chronischer Tinnitus".
    Subject(s): tinnitus ; hearing loss ; hyperacusis ; cognitive behavioural therapy ; hearing aids ; Tinnitus ; Schwerhörigkeit ; Hyperakusis ; kognitive Verhaltenstherapie ; Hörgeräte ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC03 /20220208/
    Publication Date: 2022-02-16
    Description: A 7-month-old male presented with bilateral retinoblastoma, initially group E OD and group C OS (International Intraocular Retinoblastoma Classification). The patient underwent enucleation with adjuvant chemotherapy and radiotherapy on the right eye for extraocular retinoblastoma. The main tumors on the left eye regressed with combined neoadjuvant chemotherapy with focal therapy, but had persistent sphere vitreous seeds overlying the tumor at the superotemporal mid-periphery and at the inferior periphery. Intravitreal injection of melphalan was performed. Vitreous seeds were clinically undetectable after 2 cycles of injection. Six months from the 2nd intravitreal injection of melphalan, there was no evidence of new tumors nor vitreous seeds in the left eye. No documented complications of intravitreal melphalan injection were experienced. This is the first documented successful treatment of vitreous seeds with intravitreal melphalan at the Ocular Oncology/Retinoblastoma Unit of the University of the Philippines, Philippine General Hospital.
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC05 /20220208/
    Publication Date: 2022-02-16
    Description: Non-organic visual loss can be hard to prove or explain to the parents of affected children at times. Here, we describe a simple yet effective approach that may help solve both issues by ensuring that the patient refrains from visual stimuli.
    Subject(s): malingering ; non-organic visual loss ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC02 /20220208/
    Publication Date: 2022-02-16
    Description: A 53-year-old female presented with defective vision in the left eye of one week duration with a best-corrected visual acuity (BCVA) of 6/9. Fundus examination showed a primary retinal vasoproliferative tumor (RVPT) at the inferotemporal quadrant and a small full-thickness macular hole (MH). The patient underwent cryotherapy for RVPT, followed later by vitrectomy with internal limiting membrane peeling and gas tamponade. The tumor regressed and the MH was closed with BCVA of 6/9. RVPT can present with remote macular complications like epiretinal membrane, cystoid macular edema, macular exudates, and rarely full-thickness MH. Management should be directed towards the tumor as well as the complication.
    Subject(s): retinal vasoproliferative tumor ; full-thickness macular hole ; remote macular complication ; intraocular tumors ; macula ; retina ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 11
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC04 /20220208/
    Publication Date: 2022-02-16
    Description: Melkersson-Rosenthal syndrome (MRS) is a rare condition without any known etiology. It is characterized by the triad facial paralysis, facial swelling, and the development of folds and furrows at the tongue (fissured tongue). This study aims to report a case of a 59-year-old patient complaining about asymmetric eyelid swelling that had started two years before, associated with pain and redness on her right eye, without repercussions on her visual acuity. The patient underwent a skin biopsy of the right eye's lower eyelid, which was compatible with the monosymptomatic form of MRS. Consequently, five injections of triamcinolone were performed for the period of one year, with gradual and satisfactory improvement. One year after the end of the treatment, the patient returned with recurrence of the swelling, and therapy with triamcinolone associated with oral steroids was started. However, due to the lack of improvement, Tacrolimus ointment 0.03% was initiated. The patient evolved with an important and significant reduction of the eyelid edema, still being followed at the Hospital Federal dos Servidores do Estado do Rio de Janeiro.
    Subject(s): Melkersson-Rosenthal syndrome ; eyelid ; eyelid edema ; case reports ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 12
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC01 /20220208/
    Publication Date: 2022-02-16
    Description: We herein report a case of a young female presenting with multiple nodular scleral abscesses mimicking infective scleritis with exudative retinal detachment. Repeated diagnostic scraping for microbiological and histopathological analysis was inconclusive. The patient's systemic and collagen disease work-up was non-contributory. She was treated with multiple surgical debridement and de-roofing of the abscesses along with antibiotic irrigation. Topical and oral steroid was stopped on worsening of the condition, and the patient was maintained on topical and oral antibiotics. Complete resolution of scleritis and exudative detachment was noted at 1 month follow-up and no recurrence was noted until 6 months.
    Subject(s): infectious scleritis ; anterior scleritis ; posterior scleritis ; scleral abscess ; exudative retinal detachment ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 13
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC14 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 14
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Introduction: Reflective competence is fundamental for responsible medical practice and must be systematically incorporated in medical training. To promote this, a longitudinal portfolio-based mentoring program was made mandatory at the Medical Faculty of the University of Tübingen in 2013. This study examines medical students' attitudes toward professional reflection and toward the program in general to draw conclusions about conditions as well as the needs-based design of the program.Method: In winter semester 2017/18, a retrospective questionnaire survey with free text fields was conducted (total sample: N=1.405; students S 1-9; response 37%; S 1-4 "Pre-clinic": n=231; S 5-9 "Clinic": n=241). Opinion trends of semester groups were identified through seven semi-structured interviews with semester speaker and peer tutors.Results: Differences in understanding and attitudes resulted in three positions: 1=approval, 2=ambivalence, 3=rejection. All three groups included individuals from pre-clinical and clinical settings with varying levels of experience. Prior experience and hidden curriculum influenced the position. Opinion trends confirmed the feedback.Conclusion: Although reflection appears in the National Competence-based Learning Objectives Catalogue for Medicine (NKLM), reflective competence is not regarded as equivalent to other study content. Motivation, commitment on the part of the mentors, and a trusting mentor-mentee relationship are effective. The flexibility of the portfolio in terms of content and methodology, as well as the curricular integration of the program are also beneficial.
    Description: Einleitung: Reflexionskompetenz ist eine Grundlage verantwortungsvollen ärztlichen Handelns und muss in der ärztlichen Ausbildung systematisch adressiert werden. Zur Förderung dieser wurde 2013 an der Medizinischen Fakultät der Universität Tübingen ein longitudinales Portfolio-gestütztes Mentoring-Programm verpflichtend eingeführt. Diese Studie untersucht die Einstellungen der Medizinstudierenden auf die professionelle Reflexion und das Programm im Allgemeinen, um Rückschlüsse auf Bedingungen und bedürfnisgerechte Gestaltung des Programms zu ziehen.Methode: Im WS 2017/18 wurde retrospektiv eine Fragebogenbefragung mit Freitextfeldern durchgeführt (Gesamtstichprobe: N=1.405; Studierende FS 1-9; Rücklauf 37%; FS 1-4 "Vorklinik": n=231; FS 5-9 "Klinik": n=241). Meinungstrends der Semestergruppen wurden über 7 semi-strukturierte Interviews mit Semestersprecher*innen und Peer-Tutor*innen ermittelt.Ergebnisse: Die Unterschiede in Verständnis und Einstellungen ergaben 3 Positionen: 1=Zustimmung, 2=Ambivalenz, 3=Ablehnung. In allen 3 Gruppen waren Personen aus Vorklinik und Klinik mit unterschiedlichem Erfahrungsgrad. Vorerfahrung und hidden curriculum nahmen Einfluss auf die Position. Die Meinungstrends bestätigten das Feedback.Schlussfolgerung: Obgleich im nationalen kompetenzbasierten Lernzielkatalog Medizin (NKLM) verankert, wird die Reflexionskompetenz noch nicht gleichwertig zu anderen Studieninhalten gesehen. Erfolgswirksam sind Motivation, Engagement der Mentor*innen und ein vertrauensvolles Mentor-Mentee-Verhältnis. Förderlich sind zudem eine inhaltliche und methodische Flexibilität des Portfolios sowie die curriculare Anbindung des Programms.
    Subject(s): professional reflection ; portfolio ; mentoring ; medical education ; competency orientation ; hidden curriculum ; professionelle Reflexion ; Portfolio ; Mentoring ; medizinische Ausbildung ; Kompetenzorientierung ; hidden curriculum ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 15
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC10 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Graduate surveys provide valuable information to further improve and develop an academic study program. The aim of this project report is to point out the relevance of these surveys for medical schools and to offer guidance on planning and implementing such surveys so that comparable evaluations of medical degree programs are possible.The authors of this project report were asked by the MFT working subgroup on Quality Assurance in Education to generate quality recommendations for surveying medical graduates. To accomplish this, the questionnaires used by the medical schools to survey graduates were closely inspected and analyzed. A questionnaire containing core and optional questions was created as part of this project. A comprehensive matrix was also developed listing all of the procedural elements of graduate surveys.
    Description: Befragungen von Hochschulabsolventinnen und -absolventen liefern wertvolle Hinweise zur Verbesserung und Weiterentwicklung eines Studiengangs. Ziel des vorliegenden Projektberichts ist es, die Relevanz dieser Befragungen für medizinische Fakultäten aufzuzeigen und gleichzeitig Hilfestellung bei der Planung und Durchführung dieser Befragungen zu bieten, um so eine vergleichende Evaluierung von medizinischen Studiengängen zu ermöglichen.Die Autorinnen und der Autor dieses Projektberichts wurden von der MFT-Unterarbeitsgruppe (UAG) Qualitätssicherung Lehre beauftragt, Qualitätsempfehlungen für die Befragung von Medizin-Absolventinnen und -Absolventen zu erarbeiten. Hierzu wurden die an medizinischen Fakultäten eingesetzten Fragebögen gesichtet und bewertet, mit denen Hochschulabsolventinnen und -absolventen befragt werden. Im Rahmen dieses Projekts entstand ein Fragebogen mit Kern- und optionalen Fragen. Zudem wurde eine Matrix entwickelt, die Verfahrenselemente von Befragungen von Absolventinnen und Absolventen enthält, beginnend mit "A wie Adressrecherche" bis "Z wie Zeitraum der Befragung".
    Subject(s): graduate surveys ; quality assurance ; curriculum development ; Absolventenbefragungen ; Qualitätssicherung ; Curriculumentwicklung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 16
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC11 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Background: Dealing with errors in medical practice is of great importance for patient safety. In the natural sciences, intuitive concepts, so-called misconceptions, are increasingly coming into focus of teaching because they lead to a faulty understanding of contexts and thus to faulty scientific reasoning. In medicine, intuitive concepts still play a subordinate role. However, once intuitive concepts have been memorized, they can become firmly established and, under certain circumstances, lead to diagnostic and treatment errors in medical practice. The aim of this study was to identify potential intuitive concepts in internal medicine and to analyze their occurrence in medical students from different semesters.Methods: Eight internists from different subspecialties were asked about intuitive concepts by means of a structured interview. A total of 17 intuitive concepts were identified. Using these concepts, a multiple-choice test was created with 17 patient cases. For each case, there were four possible answers: the correct answer, an incorrect answer that included the intuitive concept, the answer "both are incorrect", and the answer "I am not sure", which is to be understood in the sense of "I do not know whether one of the three answers is correct". As an online multiple-choice test, these 17 cases were made available to all 2nd, 6th, and 12th semester students (N =1170, n =418 from the 2nd semester, n =425 from the 6th semester, and n =327 from the 12th semester, i.e., the final year) for four weeks in June 2015. The test had to be answered within nine minutes. A mixed logistic regression model was used for evaluation.Results: Of the N =317 participating students (n =97 from the 2nd semester, n =124 from the 6th semester, and n =96 from the internship year, overall response rate 27.1%), on average, students from all three groups chose the intuitive concept most often, approximately 40%, although the correct answer increased toward the final year with simultaneously decreasing uncertainty and decreasing feeling of not knowing, respectively. In the final year, compared to the 2nd semester, the intuitive concept was selected significantly more often for two questions (p 〈0.01). For four questions, the intuitive concept was selected significantly less frequently in the final year (p 〈0.01).Conclusion: Intuitive concepts can be identified in internal medicine and do not appear to be significantly reduced in students during the course of their studies. This suggests that this could also be the case for other medical subjects. Therefore, similar studies should be conducted for other medical subjects in order to identify potential sources of error in clinical work. In addition, suitable didactic methods should be developed and tested with which students learn not to succumb to intuitive concepts as far as possible in order to prevent diagnostic or therapeutic errors in later medical practice.
    Description: Hintergrund: Der Umgang mit Fehlern ist im ärztlichen Arbeiten für die Patient*innensicherheit von großer Bedeutung. In den naturwissenschaftlichen Fächern rücken intuitive Konzepte, sogenannte Fehlkonzepte, zunehmend in den Fokus der Lehre, da sie zu einem fehlerhaften Verständnis von Zusammenhängen und dadurch zu fehlerhaftem wissenschaftlichem Argumentieren führen. In der Medizin spielen intuitive Konzepte bisher noch eine untergeordnete Rolle. Allerdings können sich einmal eingeprägte intuitive Konzepte nachhaltig festigen und unter Umständen in der ärztlichen Tätigkeit zu Diagnostik- und Behandlungsfehlern führen. Ziel dieser Arbeit war es, potentielle intuitive Konzepte in der Inneren Medizin zu identifizieren und deren Ausprägung bei Medizinstudierenden in verschiedenen Semestern zu analysieren.Methoden: Acht Internistinnen und Internisten verschiedener Teilgebiete wurden mittels eines strukturierten Interviews zu intuitiven Konzepten befragt. Insgesamt konnten 17 intuitive Konzepte identifiziert werden. Mit Hilfe dieser Konzepte wurde ein Multiple-Choice-Bogen mit 17 Patient*innenfällen erstellt. Zu jedem Fall gab es vier Antwortmöglichkeiten: die richtige Antwort, eine falsche Antwort, die das intuitive Konzept beinhaltete, die Antwort "beides ist falsch" und die Antwort "ich bin mir nicht sicher", die im Sinne von "ich weiß nicht, ob eine der drei Antworten korrekt ist" zu verstehen ist. Als Online-Multiple-Choice-Test wurden diese 17 Fälle im Juni 2015 allen Studierenden des 2., 6. und 12. Semesters (N =1170, n =418 aus dem 2. Semester, n =425 aus dem 6. Semester und n=327 aus dem 12. Semester, d.h. dem Praktischen Jahr) für vier Wochen zur Verfügung gestellt. Der Test musste innerhalb von neun Minuten beantwortet werden. Zur Auswertung wurde ein gemischtes logistisches Regressionsmodell verwendet.Ergebnisse: Von den N =317 teilnehmenden Studierenden (n=97 aus dem 2. Semester, n =124 aus dem 6. Semester und n =96 aus dem Praktischen Jahr, Rücklaufquote insgesamt 27,1%) wählten im Mittel Studierende aller drei Gruppen das intuitive Konzept am häufigsten, nämlich zu ca. 40%, obwohl die korrekte Antwort zum PJ hin zunahm bei gleichzeitig abnehmender Unsicherheit bzw. abnehmendem Gefühl des Nicht-Wissens. Im PJ wurde im Vergleich zum 2. Semester bei zwei Fragen das intuitive Konzept signifikant häufiger ausgewählt (p 〈0,01). Bei vier Fragen wurde das intuitive Konzept im PJ signifikant weniger häufig gewählt (p 〈0,01).Schlussfolgerung: Intuitive Konzepte lassen sich in der Inneren Medizin identifizieren und werden bei Studierenden im Laufe des Studiums offenbar nicht wesentlich reduziert. Dies lässt vermuten, dass dies für andere medizinische Fächer auch der Fall sein könnte. Daher sollten ähnliche Untersuchungen auch für weitere medizinische Fächer durchgeführt werden, um potentielle Fehlerquellen für das klinische Arbeiten zu identifizieren. Außerdem sollten geeignete didaktische Methoden entwickelt und überprüft werden, mit denen Studierende lernen, intuitiven Konzepten möglichst nicht zu erliegen, um dadurch diagnostischen oder therapeutischen Fehlern in der späteren ärztlichen Tätigkeit vorzubeugen.
    Subject(s): misconceptions ; internal medicine ; intuitive concepts ; medical education ; undergraduate medical studies ; preconcepts ; Fehlkonzepte ; Innere Medizin ; intuitive Konzepte ; medizinische Ausbildung ; Medizinstudium ; Präkonzepte ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 17
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC13 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Background: Elevated levels of depressive symptoms among medical students have been the subject of international and national research before, yet associated risk factors and protective factors are to be determined. This study aims to show the burdens of depression at different stages of academic medical education with a special emphasis on correlated risk factors and protective factors. Methods: A total number of n=1103 medical students of a middle-sized German university were sampled and surveyed regarding depressive symptoms and correlating factors. The assessment of potential depressive symptoms was based on the BDI-II. Correlating factors were surveyed through a self-designed questionnaire consisting of possible cofactors for depressive symptoms based on established scientific literature. Results: Survey response rate was 90.2% (1103/1223). The prevalence of depressive symptoms was 11% for mild, 5.6% for moderate and 2.4% for severe symptoms. The sample's most prevalent risk factors were feeling unable to confide one's own worries to someone else (88%); and experiencing a lack of time for partner, friends and family (77%) or hobbies (76%). Significant predictors for depressive symptoms were neuroticism above all, insufficient emotional support, eating irregular meals, use of medication or drugs to calm down, and mental overload. Factors associated with less depressive symptoms could be identified as: spending time with partner, friends, family, hobbies and exercise; and confiding worries to classmates. Conclusions: Every fifth medical student surveyed reported at least mild depressive symptoms. The majority of the surveyed medical students felt unable to confide their worries to someone else and lamented not having enough time for social interaction with peers, family and hobbies. Certain personality traits - such as neuroticism - and insufficient emotional support showed to play important roles in making medical students more prone to developing depressive symptoms. Based on this research, control of the surveyed cofactors associated with depressive symptoms and possible intervention programs targeted to these are proposed to be a key subject of further research.
    Description: Hintergrund: Erhöhte depressive Symptome bei Medizinstudierenden waren bereits weitgehender Gegenstand internationaler und nationaler Forschung, jedoch sind assoziierte Risikofaktoren und Schutzfaktoren bis dato ungenügend ermittelt worden. Ziel dieser Studie ist es, die Belastungen durch depressive Symptome in verschiedenen Stadien der akademischen medizinischen Ausbildung mit besonderem Schwerpunkt auf korrelierte Risikofaktoren und Schutzfaktoren aufzuzeigen.Methoden: Insgesamt wurden n=1103 Medizinstudierende einer mittelgroßen deutschen Universität in die Stichprobe aufgenommen und zu depressiven Symptomen und korrelierenden Faktoren befragt. Die Beurteilung möglicher depressiver Symptome erfolgte nach dem BDI-II. Korrelierende Faktoren wurden durch einen selbst entworfenen Fragebogen erhoben, welcher auf der Grundlage etablierter wissenschaftlicher Literatur mögliche Kofaktoren für depressive Symptome enthielt.Ergebnisse: Die Rücklaufquote der Umfrage betrug 90,2% (1103/1223). Die Prävalenz depressiver Symptome betrug 11% für leichte, 5,6% für mittelschwere und 2,4% für schwere Symptome. Die häufigsten Risikofaktoren der Stichprobe waren der Umstand, die eigenen Sorgen niemand anderem anvertrauen zu können (88%); und Mangel an Zeit für Partner, Freunde und Familie (77%) oder Hobbies (76%). Signifikante Prädiktoren für depressive Symptome waren vor allem Neurotizismus, als unzureichend erlebte emotionale Unterstützung, die Einnahme unregelmäßige Mahlzeiten, Einnahme von Medikamenten oder Drogen zur Selbstberuhigung und subjektives Überforderungserleben. Faktoren, die mit weniger depressiven Symptomen verbunden waren, konnten identifiziert werden als: Zeit mit (Ehe-)Partner, Freunden, Familie, Hobbys und Sport verbringen; und Kommilitonen eigene Sorgen anvertrauen.Schlussfolgerungen: Jeder fünfte befragte Medizinstudierende berichtete von mindestens leichten depressiven Symptomen. Die Mehrheit der befragten Medizinstudierenden fühlte sich nicht in der Lage, ihre Sorgen einer anderen Person anzuvertrauen und gaben an, dass sie nicht genügend Zeit für soziale Interaktionen mit Gleichaltrigen, Familie und Hobbys hätten. Neurotizismus und als unzureichend erlebte emotionale Unterstützung erwiesen sich als eng mit depressiven Symptomen korreliert. Basierend auf dieser Arbeit werden wissenschaftliche Forschungsansätze im Bereich der Kontrolle der untersuchten, mit depressiven Symptomen assoziierten Kofaktoren, sowie die Erforschung möglicher an diesen Stellen ansetzender Interventionsprogramme für einen Schwerpunkt weiterer Untersuchung vorgeschlagen.
    Subject(s): depression ; medical students ; risk factors ; protective factors ; prevalence ; mental health ; prevention ; intervention targets ; predictive factors ; Depression ; Medizinstudierende ; Risikofaktoren ; Schutzfaktoren ; Prävalenz ; psychische Gesundheit ; Prävention ; Interventisonsziele ; prädiktive Faktoren ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 18
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC8 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Aim: Interprofessional education for health care professionals should be anchored at all training and study locations across Germany. In cooperation with the Medical Faculty Mannheim, an education concept trialed there, namely a longitudinal interprofessional learning sequence, was transferred and adapted to the Medical Faculty Dresden as part of the "Operation Team" support program. Here, the structured analysis and evaluation of the knowledge transfer experience is presented from the perspective of the transferee. From these findings, recommendations are derived for the planning of knowledge transfer projects.Methods: The consulting work between the two faculties was listed chronologically including knowledge transfer outcomes and was described and analyzed using the comparative categories identified in sociological systems theory and in the knowledge transfer literature. In addition, knowledge transfer outcomes were categorized according to their use and their relevance to the progress of the project was assessed.Results: The coordination teams initiated 13 consulting sessions, primarily held virtually or by telephone. From these, 36 knowledge transfer outcomes were identified, of which most were of high relevance for the transferee in all use categories. The knowledge transfer core themes were of a strategic (e.g. the consolidation of interprofessional teaching) and content-based/didactic-methodological nature (e.g. interprofessional session design, tutor training). Conclusion: The consulting sessions played a major role in facilitating the establishment of two interprofessional learning sequences and the piloting of the associated sessions at the Dresden site. The recommendations derived for a successful transfer could also be of help for other transfer projects.
    Description: Zielsetzung: Interprofessionelle Lehrangebote sollen deutschlandweit an allen Ausbildungs- und Studienorten für Gesundheitsprofessionen verankert werden. Im Rahmen der Förderlinie "Operation Team" wurde in Kooperation mit der Medizinischen Fakultät Mannheim das dort erprobte Lehrkonzept eines longitudinalen interprofessionellen Lernstrangs an die Medizinische Fakultät Dresden übertragen und angepasst. Die strukturierte Analyse und Bewertung der Erfahrungen des Wissenstransfers wird aus Sicht des Transfernehmenden dargestellt. Daraus werden Empfehlungen für die Planung von Wissenstransferprojekten abgeleitet.Methodik: Die Beratungssituationen zwischen beiden Fakultäten wurden mit Wissenstransferoutcomes chronologisch aufgelistet und mithilfe der in der soziologischen Systemtheorie und Literatur zu Wissenstransfer identifizierten Vergleichskategorien beschrieben und analysiert. Die Wissenstransferoutcomes wurden zusätzlich nach ihrer Verwertung kategorisiert und ihre Relevanz für den Projektfortschritt eingeschätzt.Ergebnisse: Es fanden 13 Beratungen hauptsächlich in Form elektronischer Kommunikation auf Initiative der Koordinationsteams statt. Daraus wurden 36 Wissenstransferoutcomes mit größtenteils hoher Relevanz für den Transfernehmenden in allen Verwertungskategorien identifiziert. Grundthemen des Wissenstransfers waren strategischer (z.B. Verstetigung interprofessioneller Lehre) und inhaltlich/didaktisch-methodischer Natur (z.B. Konzeption interprofessioneller Lehre, Schulung von Lernbegleitenden).Schlussfolgerung: Durch die Beratungen wurde der Aufbau zweier interprofessioneller Lernstränge und die Pilotierung der dazugehörigen Lehrveranstaltungen am Standort Dresden maßgeblich erleichtert. Für andere Transferprojekte können die abgeleiteten Empfehlungen für einen gelingenden Transfer hilfreich sein.
    Subject(s): interprofessional education ; transfer ; curriculum development ; interprofessional relations ; interprofessionelle Ausbildung ; Transfer ; Lehrplanentwicklung ; interprofessionelle Beziehungen ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 19
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC6 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Introduction: Pain medicine is located in different sections of the medical curriculum. In the pandemic situation, an online teaching concept for Q14 which includes several disciplines had to be developed. The goal of the project was to create a fully digitized learning platform for the cross-sectional area Q14 that allows all participating disciplines to address the various learning goals without losing a practical component.Project description: First, the students' expectations regarding education in the field of pain medicine were recorded by means of a survey among medical students. Based on this, a teaching module in a blended learning format was developed, which consisted of two parts. Within a digital learning platform, students were first required to complete consecutive learning units using an interactive learning management system. This was followed by a presence phase (online ZOOM seminar) in which, under the guidance of teaching staff, the therapy suggestions of the individual case studies from the previous learning program were reflected. In the second part, the acquired knowledge was applied to a simulated patient. An evaluation of the online module was carried out through free-text answers and self-assessment of the completion time. The ZOOM seminar was evaluated on the basis of an assessment by the teachers. Results: The survey among students revealed a desire for practical training without "frontal teaching". The resulting project realized this aspect by teaching theory during an online module with case vignettes and interactive learning tasks. The subsequent online presence time during the ZOOM meeting enabled the students to repeat and deepen contents and to ask questions. 170 students completed the entire online program, of which evaluation data were available for 75 students. Self-assessment of completion time averaged at 4-6 hours. In the feedback, 90 aspects were addressed, including mainly comments on content (43%), praise (33%) and comments on technical problems (23%). According to the assessment of the presenters, the students were able to carry out the pain anamnesis survey in a structured manner. The submission of the therapy proposal, however, represents a particular hurdle.Conclusion: With the presented blended learning concept it is possible to address the different learning goals and the interdisciplinarity of Q14 sufficiently. After further processing and improvement of the project, a controlled and more extensive collection of evaluation data is required to further investigate the benefit of the platform for the students regarding achievement of defined learning goals.
    Description: Einleitung: Schmerzmedizin ist an mehreren Stellen des medizinischen Curriculums verortet. In der Pandemiesituation musste ein Online-Lehrkonzept für Q14 erarbeitet werden, das mehrere Fachdisziplinen einschließt. Ziel des Projektes war es, eine vollständig digitalisierte Lernplattform für den Querschnittsbereich Q14 zu schaffen, die allen beteiligten Disziplinen die Adressierung der verschiedenen Lernziele ermöglicht, ohne eine praktische Komponente zu verlieren.Projektbeschreibung: Zunächst wurden die Erwartungen der Studierenden an die Lehre im Bereich Schmerzmedizin mittels einer Umfrage unter Medizinstudierenden erfasst. Auf Grundlage dessen wurde ein Lehrmodul im Blended-Learning-Format erarbeitet, das aus zwei Anteilen bestand. Innerhalb einer digitalen Lernplattform wurden durch die Studierenden zunächst aufeinander aufbauende Lerneinheiten über ein interaktives Lern-Management-System verpflichtend absolviert. Es folgte eine Präsenzphase (Online-Zoom-Seminar) in der, unter Anleitung durch Lehrpersonal, zunächst die Therapievorschläge der einzelnen Fallbeispiele aus dem vorangegangenen Lernprogramm reflektiert wurden. Im zweiten Teil wurde das erarbeitete Wissen an einem Schauspielpatienten angewendet. Eine Evaluation des Online-Moduls erfolgte via Freitext-Antworten und Selbsteinschätzung der Bearbeitungsdauer. Das ZOOM-Seminar wurde Anhand einer Einschätzung der Lehrenden evaluiert. Ergebnisse: Die Umfrage unter Studierenden ergab den Wunsch nach praxisnaher Ausbildung ohne "Frontalunterricht". Das entstandene Projekt realisierte diesen Aspekt durch die Theorie-Vermittlung während eines Online-Moduls mit Fallvignetten und interaktiven Lernaufgaben. Die anschließende Online-Präsenzzeit während des ZOOM-Meetings ermöglichte es den Studierenden, die gelernten Inhalte zu wiederholen und zu vertiefen und individuelle Fragen zu stellen. 170 Studierende absolvierten das gesamte Online-Programm, davon lagen für 75 Studierende Evaluationsdaten vor. Die Selbsteinschätzung der Bearbeitungsdauer lag im Durchschnitt bei 4-6 Stunden. Im freien Feedback wurden 90 Aspekte angesprochen, darunter vor allem inhaltliche Anmerkungen (43%), Lob (33%) und Anmerkungen zu technischen Problemen (23%). Nach Einschätzung der Moderatoren können die Studierenden in der Präsenzphase die Schmerzanamneseerhebung strukturiert durchführen, allerdings stellt die Unterbreitung des Therapievorschlages eine besondere Hürde dar.Schlussfolgerung: Mit dem vorgestellten Blended-Learning-Konzept ist es möglich die verschiedenen Lehrbereiche und die Interdisziplinarität von Q14 suffizient zu adressieren. Nach weiterer Bearbeitung und Verbesserung des Projektes ist eine kontrollierte und umfangreichere Erhebung von Evaluationsdaten nötig, um den Nutzen der Plattform für die Studierenden im Hinblick auf das Erreichen von definierten Lernzielen weiter zu untersuchen.
    Subject(s): COVID-19 ; digitalization ; e-learning ; blended learning ; pain medicine ; COVID-19 ; Digitalisierung ; E-Learning ; Blended-Learning ; Schmerzmedizin ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 20
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC7 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: The hallmark of medical action in geriatrics is the interprofessional treatment of the patient by a multi-professional team consisting of doctors, nurses and therapists with the aim of treating the patients primarily in a way that preserves their function and thereby enabling them to live as independently as possible. Therefore, at the beginning of every geriatric treatment, there is a multiprofessional geriatric assessment of functional abilities. With regard to successful medical action, this necessarily requires all health professions involved to understand geriatric patients and their limitations. Under ideal circumstances, their competencies overlap. From the point of view of the related disciplines, this means to teach working together with the other professions - interprofessionally - and learning from one another in order to effectively collaborate. After comparing the existing education in geriatrics within the Medical Curriculum Munich (MeCuM) with the European catalog of learning objectives for geriatricians (UEMS-GMS), a deficit with regard to geriatric assessment was recognized in the field of multi-professional training. Therefore, the existing geriatric curriculum of the Ludwig Maximilians University (LMU) in Munich should be expanded to include an interprofessional course on geriatric assessment. This project report aims to show the development and implementation of this course. For this purpose, the model for curriculum development according to Kern was used by the planners to establish an interprofessional briefing. Due to its innovative character, the course received public recognition and is the basis for the expansion of interprofessionalism in the sense of professional cooperation in geriatrics. Establishing interprofessionalism in other disciplines and locations is welcome.
    Description: Kennzeichen medizinischen Handelns in der Geriatrie ist die interprofessionelle Behandlung des/der Patient*in durch ein multiprofessionelles Team bestehend aus Ärzt*innen, Pflegenden und Therapeut*innen mit dem Ziel, die Patient*innen vorrangig funktionserhaltend zu behandeln und dadurch ihre möglichst selbständige Lebensweise zu fördern. Deshalb steht am Anfang jeder geriatrischen Behandlung das multiprofessionelle geriatrische Assessment der Funktionsfähigkeiten. Das fordert im Hinblick auf erfolgreiches medizinisches Handeln notwendigerweise von allen beteiligten Gesundheitsberufen ein Verständnis für den älteren Menschen mit seinen Einschränkungen. Unter idealen Umständen überschneiden sich ihre Kompetenzen. Aus Sicht der zugehörigen Disziplinen bedeutet dies zu lehren, gemeinsam mit den anderen Professionen - interprofessionell - zu arbeiten und voneinander zu lernen im Sinne einer effektiven Kollaboration. Nach Abgleich des bestehenden Medizinischen Curriculums München (MeCuM) für das Fach Geriatrie mit dem europäischen Lernzielkatalog Geriatrie (UEMS-GMS) wurde im Bereich der multiprofessionellen Ausbildung ein Defizit im Hinblick auf das geriatrische Assessment erkannt. Daher sollte das bestehende Geriatriecurriculum der Ludwig-Maximilians-Universität (LMU) München um einen interprofessionellen Kurs zum geriatrischen Assessment erweitert werden. In diesem Projektbericht soll die Entwicklung und Implementierung dieses Kurses dargestellt werden. Dazu wurde das Modell zur Curriculumsentwicklung nach Kern zur Etablierung eines interprofessionellen Briefings von den Planer*innen angewandt. Aufgrund seines innovativen Charakters erfuhr der Kurs öffentliche Anerkennung und ist Basis für den Ausbau von Interprofessionalität im Sinne von beruflicher Zusammenarbeit in der Geriatrie. Interprofessionalität in weiteren Disziplinen und Standorten zu etablieren, ist begrüßenswert.
    Subject(s): medical education ; geriatrics ; curriculum ; learning objectives ; interprofessionalism ; Medizinische Ausbildung ; Geriatrie ; Curriculum ; Lernziele ; Interprofessionalität ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 21
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC5 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Objective: This project report outlines the development and implementation of digital tutorials ("How to... train your skills goes digital!") by peer tutors (TUTs) based on previously established in-person tutorials, as well as the subsequent combination of both approaches. The TUTs' objective, in spite of corona-related restrictions and strict hygiene requirements during the pandemic, was to provide fellow students with the opportunity to learn, practice and reflect on clinical-practical skills.Methodology: In a collaborative undertaking, the TUTs first analyzed the learning objectives of the in-person tutorials in order to be able to design content-matched digital tutorials without entirely abandoning the practical aspect. The Moodle learning management platform was selected as the appropriate tool for delivery of the relevant theoretical knowledge. Practical exercises are embedded in the digital tutorials during online meetings. The participants (PTs) create their own models in the sense of a home skills station based on instructions provided via Moodle. Acceptance was systematically documented via questionnaires.Results: The digital tutorials were well accepted by the PTs (n=64). Evaluation (response rate: 37.5%) outcomes were consistently positive. Both course implementation and the PTs' own progress were rated "good" to "very good". Nevertheless, the PTs do not yet feel well-prepared to carry out the various activities practiced independently.In the winter semester of 2020/21, the in-person tutorials were also reintroduced in a combined format. The marked demand for the tutorials may indicate the PT preference for practice on the simulation center models.Conclusion: The systematic combination of digital and in-person tutorials using the flipped classroom approach would appear to make sense in the long run. The effectiveness and sustainability of this approach in comparison with in-person tutorials only should be further investigated.
    Description: Zielsetzung: Der vorliegende Projektbericht beschreibt die Entwicklung und Umsetzung digitaler Tutorien ("How to... train your skills goes digital!") durch studentische Tutor*innen (TUT) auf Grundlage bereits etablierter Präsenztutorien, sowie die anschließende Verschränkung beider Konzepte. Das Ziel der TUT war es hier, den Mitstudierenden in einer Phase der coronabedingten Ausgangsbeschränkungen und der intensivierten Hygieneauflagen dennoch die Möglichkeit zu geben, klinisch-praktische Fertigkeiten zu trainieren und zu reflektieren.Methodik: In einem gemeinsamen Prozess wurden zunächst die Lerngegenstände der Präsenztutorien von den TUT analysiert, um inhaltlich kongruente digitale Tutorien konzipieren zu können, ohne dabei völlig auf den praktischen Aspekt verzichten zu müssen. Zur Vermittlung der theoretischen Kenntnisse wurde das Learning Management System Moodle als geeignetes Instrument identifiziert. Die praktischen Übungen erfolgen innerhalb der Umsetzung der digitalen Tutorien während virtueller Meetings. Hierfür erstellen die Teilnehmenden (TN) nach einer über Moodle bereitgestellten Anleitung selbst Modelle im Sinne einer Home Skills Station. Die Akzeptanz wurde mittels Fragebogen systematisch erfasst.Ergebnisse: Die digitalen Tutorien werden bisher von den TN (n=64) gut angenommen. So zeigt ihre Evaluation (Rücklauf: 37,5%) durchweg positive Ergebnisse. Es werden sowohl die Kursdurchführung als auch der eigene Lernfortschritt durch die TN als gut bis sehr gut bewertet. Nichtsdestotrotz fühlen sich die TN auf die selbstständige Durchführung der jeweiligen Tätigkeiten noch nicht optimal vorbereitet.Im Wintersemester 2020/21 wurden auch die Präsenztutorien unter einer Verschränkung wieder eingeführt. Die starke Nachfrage nach diesen lässt möglicherweise auf die Präferenz der TN schließen, an den Modellen des Simulationszentrums zu üben.Schlussfolgerung: Die systematische Verschränkung von Digital und Präsenz im Sinne des Flipped Classroom Konzeptes erscheint langfristig sinnvoll. Die Wirksamkeit und Nachhaltigkeit im Vergleich mit der reinen Präsenz müsste weiter untersucht werden.
    Subject(s): medical education ; digitalisation ; medical student ; peer-assisted learning ; model-based learning ; practical skills ; inverted classroom model ; COVID-19 ; peer-teaching ; medizinische Ausbildung ; Digitalisierung ; Medizinstudenten ; Peer-Assisted-Learning ; modellbasiertes Lernen ; praktische Kompetenz ; Inverted Classroom Model ; COVID-19 ; Peerteaching ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 22
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC2 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 23
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC1 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 24
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Objectives: Handheld otoscopy is the standard tool used to teach ear examination in undergraduate and postgraduate medical education. Previous studies have shown that the undergraduate teaching of ear examination with handheld otoscopes is inadequate, resulting in low self-reported levels of student confidence in their diagnostic skills. With the increase in popularity of endoscopic ear surgery, an increasing number of otolaryngologists are using endoscopes for office examinations of the ear due to the method's superior visualization and excellent image qualities. However, medical students usually do not receive exposure to endoscopic ear examination during their undergraduate curriculum. The aim of this study is to assess our preliminary experience with teaching endoscopic ear examination to undergraduate medical students.Methods: A two-hour-long pilot practical course on basic ear examination was administered to undergraduate medical students with little to no previous experience with ear examination. The course was designed to minimize the duration of campus attendance and patient contact during the COVID-19 pandemic. The course included theoretical didactics, exemplary digital endoscopic images and peer physical practice of ear examination with both a handheld otoscope and a 0-degree endoscope. At the end of the course, the students completed a survey questionnaire consisting of eight questions mainly relating to their subjective confidence level with ear examination using either handheld otoscopes or endoscopes and their overall preference for either examination tool.Results: Most students expressed a preference for ear examination with endoscopes over that with handheld otoscopes and reported an improved confidence level in their diagnostic ability with the former technique. The vast majority of students supported the teaching of endoscopic ear examination to future medical students.Conclusion: The findings of this pilot project report and survey study support the early exposure of novice medical learners to endoscopic ear examination, which may help improve the confidence and diagnostic skill of medical students with regard to ear examination. The findings may have implications for the undergraduate teaching of ear examination in the post-COVID-19 era.
    Description: Zielsetzung: Die Otoskopie mit einem Hand-Otoskop ist das Standardverfahren in der Lehre von Ohruntersuchungen in der medizinischen Aus- und Weiterbildung. Frühere Studien haben gezeigt, dass der Unterricht mit Hand-Otoskopen in den ersten Semestern unzureichend ist, was dazu führt, dass die Studierenden nur wenig Selbstvertrauen in ihre diagnostischen Fähigkeiten entwickeln. Mit zunehmender Popularität der endoskopischen Ohrchirurgie verwenden immer mehr HNO-Ärzte Endoskope für Ohruntersuchungen in der Praxis, da diese Methode eine bessere Visualisierung und ausgezeichnete Bildqualität bietet. Allerdings werden Medizinstudenten während ihres Studiums in der Regel nicht mit der endoskopischen Untersuchung des Ohrs vertraut gemacht. Ziel dieser Studie ist es, unsere ersten Erfahrungen in der Lehre mit endoskopischen Ohruntersuchungen für Medizinstudenten zu bewerten.Methoden: Wir haben einen zweistündigen praktischen Pilotkurs zur Basis-Ohruntersuchung für Medizinstudenten im Grundstudium durchgeführt, die bislang wenig oder gar keine Erfahrung mit Ohruntersuchungen hatten. Hierbei wurden die Dauer der Anwesenheit auf dem Campus und der Patientenkontakt während der COVID-19-Pandemie möglichst gering gehalten. Der Kurs umfasste theoretische Didaktik, digitale endoskopische Beispielbilder sowie gegenseitige praktische Untersuchungen des Ohrs (peer to peer) mit einem handgeführten Otoskop und einem 0-Grad-Endoskop. Am Ende des Kurses füllten die Studierenden einen Fragebogen mit acht Fragen aus, die sich hauptsächlich auf ihr subjektives Vertrauen in die Ohruntersuchung mit Hand-Otoskopen bzw. Endoskopen sowie auf ihre allgemeine Präferenz für eines der beiden Untersuchungsinstrumente bezogen.Ergebnisse: Die meisten Studierenden zogen die Ohruntersuchung mit dem Endoskop gegenüber der Untersuchung mit dem Hand-Otoskop vor und gaben an, dass sie mit der endoskopischen Technik mehr Vertrauen in ihre diagnostischen Fähigkeiten hätten. Die überwiegende Mehrheit der Studierenden befürwortete die Vermittlung der endoskopischen Ohruntersuchung an künftige Medizinstudenten.Fazit: Die Ergebnisse dieser Pilotprojektarbeit und der Umfrage untermauern die frühe Heranführung von Medizinstudenten an die endoskopische Ohruntersuchung. Dieses Verfahren kann dazu beitragen, das Selbstvertrauen und die diagnostischen Fähigkeiten der Medizinstudenten in Bezug auf die Ohruntersuchung zu verbessern. Die Ergebnisse könnten Auswirkungen auf die Lehre von Ohruntersuchungen im Grundstudium in der Zeit nach der COVID-19-Pandemie haben.
    Subject(s): otoscopy ; otolaryngology ; digital teaching ; examination practical ; ear pathology ; Otoskopie ; Otolaryngologie ; digitales Lernen ; praktische Untersuchung ; Ohrpathologie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 25
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC4 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-17
    Description: Objectives: A journal club is one of the well-established and popular methods of post-graduate education. In this work, we were interested to understand how the participants perceive journal club as a whole and how they evaluate their personal process of acquiring new scientific knowledge and development of soft-skills as an indispensable prerequisite of the lifelong learning.Project description: This study is a survey analysis examining perception of journal club sessions by post-graduate medical students. A checklist for journal club preparation as well as a questionnaire for evaluation of the journal club session by participants has been developed to determine if the journal club had met its aims. Data were collected by summing up all answers to each question of the questionnaire for each session. Qualitative data from a five-year evaluation period were compiled and analyzed. Results: The journal club checklist served as a guideline for the preparation of a journal club session as well as an evaluation questionnaire containing 24 items. Our work presents evidence that journal club seminars are well perceived by participants. Furthermore, a high percentage of participants deemed the working atmosphere to be constructive and found it worthwhile to participate in the sessions. The topics of the presentations have been positively evaluated, however only a minority of participants found that the topics of the journal club was related to their own specific research topic. Concerning the distribution of the journal article, we could show that distributing the paper one week before the journal club event provided sufficient time for preparation. Our evaluation revealed that two-thirds of the participants found discussions during journal club sessions rich and productive. The motivation to think more critically increased during journal club sessions. From our work, it is evident that the participants perceived the speakers´ soft-skills to have improved with the practice. Finally, we show a clear trend of improved perception of the value of journal club sessions from beginning to the end of the evaluation time. Conclusion: Based on the analyzed evaluations, we can conclude that journal club events are highly valued by participants and could be a good option for the development of certain soft-skills.
    Description: Zielsetzung: Journal Clubs sind eine etablierte und weit verbreitete Methode der Postgraduiertenausbildung. Das Ziel dieser Arbeit war es zu untersuchen, wie die Teilnehmenden Journal Clubs insgesamt wahrnehmen und wie sie ihren persönlichen Prozess der Aneignung neuen wissenschaftlichen Wissens sowie die Entwicklung ihrer Soft Skills als unverzichtbare Voraussetzung für lebenslanges Lernen bewerten.Projektbeschreibung: Bei dieser Studie handelt es sich um eine Befragungsauswertung zur Untersuchung der Wahrnehmung von Journal-Club-Seminaren durch medizinische Promotionsstudierende. Dazu wurden eine Checkliste für die Vorbereitung von Journal Clubs sowie ein Fragebogen für die Evaluation der Journal-Club-Sitzung durch die Teilnehmenden erarbeitet, um zu ermitteln, ob die Ziele des Journal Clubs erreicht wurden. Die Daten wurden durch Zusammenfassung aller Antworten auf jede Frage des Fragebogens für jede Sitzung erhoben. Qualitative Daten aus einem fünfjährigen Evaluationszeitraum wurden zusammengeführt und ausgewertet. Ergebnisse: Die Journal-Club-Checkliste diente bei der Vorbereitung der Journal-Club-Sitzungen sowie des Evaluationsfragebogens mit 24 Items als Leitfaden. Diese Arbeit liefert Belege dafür, dass Journal-Club-Seminare von den Teilnehmenden positiv wahrgenommen werden. Darüber hinaus empfand ein hoher Prozentsatz der Teilnehmenden die Arbeitsatmosphäre als konstruktiv und die Teilnahme an den Sitzungen als wertvoll. Die Themen der Präsentationen wurden positiv bewertet, auch wenn nur wenige Teilnehmende angaben, dass die Themen des Journal Club Bezug zu ihrem eigenen spezifischen Forschungsthema hatten. Es konnte gezeigt werden, dass eine Verteilung des Zeitschriftenartikels eine Woche vor der Journal-Club-Sitzung ausreichend Zeit zur Vorbereitung bot. Die Auswertung ergab, dass zwei Drittel der Teilnehmenden die Diskussionen während der Sitzungen bereichernd und fruchtbar fanden. Die Motivation für kritischeres Denken stieg während der Journal-Club-Sitzungen. Gestützt auf diese Arbeit ist es evident, dass sich die Soft Skills der Vortragenden in der Wahrnehmung der Teilnehmenden mit zunehmender Übung verbesserten. Schließlich konnte ein eindeutiger positiver Trend bei der Wahrnehmung des Nutzens von Journal-Club-Sitzungen vom Beginn bis zum Ende des Evaluationszeitraums nachgewiesen werden. Schlussfolgerung: Auf Grundlage der ausgewerteten Evaluationen kann geschlussfolgert werden, dass Journal-Club-Seminare von den Teilnehmenden sehr geschätzt werden und eine sinnvolle Möglichkeit für die Entwicklung bestimmter Soft Skills sind.
    Subject(s): journal club ; research paper ; critical thinking ; post-graduate education ; Journal Club ; Forschungsarbeit ; kritisches Denken ; Postgraduiertenausbildung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 26
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 39; DOC9 /20220215/
    Publication Date: 2022-02-23
    Description: Objective: This study aims at developing a list of academic and technical words commonly used in medical research articles. It is conducted in line with the specificity of academic literacy and vocabulary practices in every individual discipline.Methods: The corpus of this study consisted of 18,462,820 words extracted from 1,784 research articles accessed from three prestigious and widely known journals, i.e., The Lancet, The British Medical Journal (BMJ), and The New England Journal of Medicine (NEJM), published between 2015 and 2019. To analyze the data, the RANGE program as a robust tool for developing viable academic word lists was used.Results: Our quantitative and qualitative data analysis yielded a final academic wordlist which consisted of 1,003 words, covered 1,972,420 words in the corpus, and accounted for 10.68% of the medical research articles. Discussion: The high coverage of the extracted academic and technical words provides a reliable source for medical students, medical educators, material designers, and those who are deeply involved in medical English education.
    Description: Ziel: Diese Studie zielt darauf ab, eine Liste von akademischen und technischen Wörtern zu erstellen, die in medizinischen Forschungsartikeln häufig verwendet werden. Es wird im Einklang mit den Besonderheiten der akademischen Alphabetisierung und der Wortschatzpraxis in jeder einzelnen Disziplin durchgeführt.Methoden: Der Korpus dieser Studie bestand aus 18.462.820 Wörtern aus 1.784 Forschungsartikeln, auf die in drei renommierten und weithin bekannten Zeitschriften zugegriffen wurde, nämlich The Lancet, The British Medical Journal (BMJ) und The New England Journal of Medicine (NEJM), veröffentlicht zwischen 2015 und 2019. Zur Analyse der Daten wurde das RANGE-Programm als robustes Werkzeug zur Entwicklung tragfähiger akademischer Wortlisten verwendet.Ergebnisse: Unsere quantitative und qualitative Datenanalyse ergab eine endgültige akademische Wortliste, die aus 1.003 Wörtern bestand, 1.972.420 Wörter im Korpus abdeckte und 10,68% der medizinischen Forschungsartikel ausmachte.Diskussion: Die hohe Abdeckung der extrahierten akademischen und technischen Wörter bietet eine zuverlässige Quelle für Medizinstudenten, Medizinpädagogen, Materialdesigner und diejenigen, die sich intensiv mit der medizinischen Englischausbildung beschäftigen.
    Subject(s): medical research article ; academic word ; technical word ; medical students ; medical teacher ; medizinischer Forschungsartikel ; akademisches Wort ; technisches Wort ; Medizinstudenten ; medizinischer Lehrer ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 27
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie; VOL: 18; DOC01 /20220223/
    Publication Date: 2022-02-26
    Description: The aim of this essay is to provide guidance on the future development and role of medical informatics, or biomedical and health informatics, in the form of reflections.In order to make these reflections on the future of medical informatics more understandable, it seemed necessary for the author to report on his previous work as a medical informaticist, which spans almost half a century. It began in 1973 when he started to study medical informatics. In 1978, more than four decades ago, his professional work started. He retired at the end of the 2021 summer semester. This was the occasion to prepare this farewell lecture. In 20 reflections, thoughts are presented on professional careers (R1 - 'places'), on medical informatics as discipline (R2 - 'interdisciplinarity', R3 - 'focuses', R4 - 'affiliations'), on research (R5 - 'duality', R6 - 'confluences', R7 - 'correlations', R8 - 'collaboration'), on education (R9 - 'community', R10 - 'competencies', R11 - 'approaches'), on academic self-governance (R12 - 'autonomy'), on participation (R13 - 'Sisyphos', R14 - 'professional societies', R15 - 'respect', R16 - 'tightrope walk'), and on good scientific practice (R17 - 'time invariants', R18 - 'Zeitgeist', R19 - 'knowledge gain', R20 - 'exercising').
    Description: Ziel dieser Ausarbeitung ist es, Hinweise zur zukünftigen Entwicklung und zur Rolle des Faches Medizinische Informatik in Form von Reflexionen zu geben. Um diese Reflexionen zur Zukunft der Medizinischen Informatik besser verständlich zu machen, erschien es dem Verfasser notwendig zu sein, über seine bisherige, fast ein halbes Jahrhundert umfassende Tätigkeit als Medizininformatiker zu berichten. Sie begann 1973 mit einem Medizininformatik-Studium. 1978, vor über vier Jahrzehnten, begann die berufliche Tätigkeit. Nach Abschluss des Sommersemesters 2021 wurde er entpflichtet. Dies war der Anlass, diese Abschiedsvorlesung auszuarbeiten. In 20 Reflexionen werden Überlegungen vorgestellt zu fachlichen Werdegängen (R1 - 'Orte'), zum Fach Medizinische Informatik (R2 - 'Interdisziplinarität', R3 - 'Ausrichtungen', R4 - 'Zugehörigkeiten'), zu Forschung (R5 - 'Dualität', R6 - 'Zusammenflüsse', R7 - 'Zusammenhänge', R8 - 'Zusammenwirken'), zur Lehre (R9 - 'Gemeinschaft', R10 - 'Kompetenzen', R11 - 'Zugänge'), zu akademischer Selbstverwaltung (R12 - 'Selbstständigkeit'), zu Mitgestaltung (R13 - 'Sisyphos', R14 - 'Fachgesellschaften', R15 - 'Respekt', R16 - 'Gratwanderung') und zur Wissenschaftlichkeit (R17 - 'Zeitinvarianten', R18 - 'Zeitgeist', R19 - 'Erkenntnisgewinn', R20 - 'Einüben').
    Subject(s): medical informatics ; biomedical and health informatics ; research ; education ; academic self-governance ; participation ; good scientific practice ; Medizinische Informatik ; Forschung ; Lehre ; akademische Selbstverwaltung ; Mitgestaltung ; Wissenschaftlichkeit ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 28
    Publication Date: 2022-02-24
    Description: The requirements of the new European In-Vitro Diagnostics Medical Devices Regulation (IVDR) (EU) 2017/746 is a challenge for both commercial in vitro diagnostic medical device (IVD) manufacturers and laboratories that develop and manufacture IVDs themselves (so-called Laboratory Developed Tests [LDT]).Medical laboratories in a wide range of disciplines use - often due to a lack of suitable commercially available diagnostics and to ensure patient care - in-house developed tests (LDT) or modify commercial test systems to adapt them to specific requirements (e.g. test matrix, sample volumes).These procedural instructions describe the measures that are necessary - as far as possible and indispensable - to check the performance of a test (method) that is to be newly introduced or for which a change is planned. Practical assistance is given for this purpose.
    Description: Die Anforderungen der neuen europäischen Verordnung über In-vitro-Diagnostika (EU) 2017/746 (In-Vitro Diagnostic Medical Devices Regulation, IVDR) sind eine Herausforderung sowohl für kommerzielle Hersteller von In-vitro-Diagnostika (IVD) als auch für Laboratorien, die IVD selbst entwickeln und herstellen (sogenannte Laboratory Developed Tests [LDT]).Medizinische Laboratorien verschiedenster Fachrichtungen nutzen - häufig aus Mangel an geeigneten kommerziell verfügbaren Diagnostika und zur Sicherstellung der Patientenversorgung - eigenentwickelte Tests (LDT) oder modifizieren kommerzielle Testsysteme, um sie den spezifischen Erfordernissen (z.B. Untersuchungsmatrix, Probenvolumina) anzupassen.In der vorliegenden Verfahrensanweisung werden die Maßnahmen beschrieben, die - soweit möglich und unerlässlich - erforderlich sind, um einen Test (Methode), der (die) neu eingeführt werden soll bzw. bei dem (der) ein Wechsel vorgesehen ist, auf seine Leistungsfähigkeit zu überprüfen. Hierfür werden praktische Hilfestellungen gegeben.
    Subject(s): ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 29
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC07 /20220225/
    Publication Date: 2022-03-02
    Description: Choroidal osteoma is a rare benign tumor which is found in the posterior pole of the eye. We herein describe multimodal imaging in two cases of choroidal osteoma. Fundus of our first case showed a yellowish-orange colored subretinal lesion at the posterior pole. Multicolor imaging highlighted the lesion with greenish hue. Infrared reflectance showed hyporeflectance. A dense echogenic plaque persisting in lower gain was noted on B-scan. FFA showed hyperfluorescence with corresponding hypocyanescence on ICG. EDI OCT showed an increase in choroidal thickness with elevated retinal pigment epithelium. The second case showed choroidal osteoma with active choroidal neovascular membrane that responded to intravitreal injection of Ranibizumab.
    Subject(s): choroidal osteoma ; multimodal imaging ; multicolor imaging ; infrared reflectance ; osteoma ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 30
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC06 /20220225/
    Publication Date: 2022-03-02
    Description: Objective: Lymphoproliferative disorders are a group of lesions characterized by abnormal proliferation of lymphocytes. In the orbit, they can occur in the ocular adnexae. These neoplasms have defined clinical and pathologic characteristics and account for more than 20% of all orbital tumors. Several types of lymphoproliferative lesions have been described in the orbit. One example is lymphoid hyperplasia, which commonly involves the lacrimal gland. A benign lesion like lymphoid hyperplasia will show a general normal archetype of the tissues-involved lacrimal gland. We expect a polyclonal group of cells with more or less normal architecture of a follicle. On the other hand, lymphoma will show less organized arrangement of cells, and we expect them to be of monoclonal lineage.Methods: This is a case report of a 55-year-old Filipino female who came in for blurring of vision of both eyes. During her assessment, there was an incidental finding of bilateral upper eyelid swelling, and a 30x15 mm palpable firm mass under the right superior orbital rim and a 30x10 mm mass under the left were noted. The right globe was displaced inferiorly, but no proptosis was seen on exophthalmometry. On plain CT scan, we noted a homogenous mass with molding or contouring around the orbital structures. On coronal view, we noted homogenous masses that mold around the globe and recti, and this also confirmed on axial cuts. A section biopsy was done via anterior orbitotomy.Results: Our patient's histopath had features of both. On scanning magnification, we noted a very cellular round cell tumor. The round cell lesion seemed to be reminiscent of a germinal center of a lymph node. Around it we noticed the glandular structures, which were expected, since this specimen was from the lacrimal gland. A closer view of the lesion on high power showed these lymphocytes within a germinal center. These are large macrophages that actively phagocytose apoptotic lymphoid cells in germinal centers. We expect to see a lot of them in benign hyperplasia, but only a few will be present in malignancies. In summary, our patient had both benign and malignant features, resulting in a histopath result of atypical lymphoid proliferation.Conclusion: Atypical lymphoid proliferation is a rare orbital tumor with benign and malignant features. There is no standard protocol for treatment, and proper multi-specialty coordination is important. External beam radiation therapy with linear accelerator (LINAC) appears to be an effective treatment, with no recurrence in our patient after 5 months.
    Subject(s): lymphoproliferative disease ; orbital mass ; atypical lymphproliferative disease ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 31
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 17; DOC04 /20220301/
    Publication Date: 2022-03-05
    Description: Background: Hospital staff have an increased risk of SARS-CoV-2 infection. It is thus necessary to monitor the situation because infected staff may in turn infect patients and their family members. Following the first wave of infection in the summer of 2020, the Rhine-Maas Hospital (RMK) provided all staff the opportunity to be tested for SARS-COV-2 via antibody testing. Methods: The tests were carried out from 19.6.2020 to 17.7.2020. The IgG antibody test qualitatively tested for SARS-CoV-2 antibodies via enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA). An IgG titre of 0.8 IU/mL or more was considered positive. All staff who tested positive for SARS-CoV-2 by PCR testing after February 2020 were also included in the study. Occupational and non-occupational risk factors for infection were determined. Staff in the intensive care ward, the emergency depart-ment, or a SARS-CoV-2 ward ("corona ward") were predefined as having increased exposure. Odds ratios (OR) were calculated using logistical regression for occupational and private infection risk.Results: 903 staff members (58.9%) with complete data took part in the cross-sectional study. 52 staff members (5.8%) had a positive PCR test result in their medical history or tested positive in the IgG test. Around half of the infections (55%) were only detected by serological testing during the study. Staff with tasks classified as at-risk had an OR of 1.9 (95% CI 1.04-3.5) for infection. Risk factors also included private contacts to people infected with SARS-CoV-2 and holidays in risk areas. At the time of data collection, 11.5% of those with the disease reported that they had not yet fully recovered from COVID-19.Discussion: Following the first COVID-19 wave, 5.3% of staff at the RMK were infected. An increase in occupational infection risk was found even after controlling for non-occupational infection risks. This should be taken into account with regard to the recognition of COVID-19 as an occupational disease. Methods to improve protection against nosocomial transmissions should be considered.
    Description: Hintergrund: Beschäftigte im Krankenhaus haben ein erhöhtes Risiko für eine SARS-CoV-2-Infektion. Ein Monitoring der Situation ist auch deshalb notwendig, weil infizierte Beschäftigte sowohl Patienten als auch ihre Angehörigen infizieren können. Am Rhein-Maas-Klinikum (RMK) wurde deshalb nach der ersten Infektionswelle im Sommer 2020 allen Beschäftigten ein Angebot gemacht, sich auf SARS-CoV-2 mittels Antikörpertest untersuchen zu lassen. Methoden: Die Untersuchungen wurden vom 19.6.2020 bis zum 17.7.2020 durchgeführt. Der IgG-Antikörpertest erfolgte mit Enzyme-linked Immunosorbent Assay (ELISA) qualitativ auf SARS-CoV-2-Antikörper. Ein IgG-Titer ab 0,8 IU/ml wurde als positiv bewertet. Ferner wurden alle Beschäftigten, die seit Februar 2020 mittels PCR auf SARS-CoV-2 positiv getestet worden waren, in die Studie eingeschlossen. Erhoben wurden berufliche und außerberufliche Risikofaktoren für eine Infektion. Beschäftigte auf der Intensivstation, in der zentralen Notaufnahme oder auf einer SARS-CoV-2-Station ("Corona-Station") wurden vorab als erhöht Exponierte eingestuft. Für das berufliche und private Infektionsrisiko wurden Odds Ratios (OR) in einer logistischen Regression berechnet.Ergebnisse: An der Querschnittsstudie nahmen 903 Beschäftigte (58,9%) mit vollständigen Daten teil. Eine positive PCR in der Anamnese oder einen positiven IgG-Test wiesen 52 Beschäftigte (5,8%) auf. Etwa die Hälfte der Infektionen (55%) wurde erst im Rahmen der Studie mit der Serologie entdeckt. Beschäftigte mit Tätigkeiten, die als gefährdend eingestuft wurden, hatten ein OR von 1,9 (95%-CI 1,04-3,5) für eine Infektion. Private Kontakte zu SARS-CoV-2-Infizierten und Urlaube in Risikogebieten waren ebenfalls Risikofaktoren. Zum Zeitpunkt der Erhebung gaben 11,5% der Erkrankten an, sich noch nicht wieder vollends von COVID-19 erholt zu haben.Diskussion: Nach der ersten COVID-19-Welle waren 5,3% der Beschäftigten des RMK infiziert. Auch nach der Kontrolle für außerberufliche Infektionsrisiken war das beruflich bedingte Infektionsrisiko erhöht. Das sollte bei der Anerkennung von COVID-19 als Berufskrankheit berücksichtigt werden. Möglichkeiten zur Verbesserung des Schutzes vor nosokomialen Übertragungen sollten erwogen werden.
    Subject(s): occupational health ; COVID-19 ; infection risk ; health worker ; hospital ; Arbeitsmedizin ; COVID-19 ; Infektionsrisiko ; Berufskrankheit ; Beschäftigte im Krankenhaus ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 32
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC02 /20220304/
    Publication Date: 2022-03-08
    Description: Introduction: This study investigates the runtime and costs of biventricular defibrillators (CRT-D) and biventricular pacemakers (CRT-P). Accurate estimates of cardiac resynchronization therapy (CRT) device runtime across all manufactures are rare, especially for CRT-P.Methods: Health claims data of a large nationwide German health insurance was used to analyze CRT device runtime. We defined device runtime as the time between the date of implantation and the date of generator change or removal. The median costs for implantation, change, and removal of a CRT device were calculated accordingly.Results: In total, the data set comprises 17,826 patients. A total of 4,296 complete runtimes for CRT-D devices and 429 complete runtimes for CRT-P devices were observed. Median device runtime was 6.04 years for CRT-D devices and 8.16 years for CRT-P devices (log-rank test p〈0.0001). The median cost of implantation for a CRT-D device was 14,270 EUR, and for a CRT-P device 9,349 EUR.Conclusions: Compared to CRT-P devices, CRT-D devices had a significantly shorter device runtime of about two years. Moreover, CRT-D devices were associated with higher cost. The study provides important findings that can be utilized by cost-effectiveness analyses.
    Description: Einleitung: Diese Studie untersucht die Laufzeit und Kosten von biventrikulären Defibrillatoren (CRT-D) und biventrikulären Schrittmachern (CRT-P). Genaue Schätzungen der Laufzeit von Geräten für die kardiale Resynchronisationstherapie (CRT) über alle Hersteller sind selten, insbesondere für CRT-P.Methoden: Zur Analyse der CRT-Gerätelaufzeit wurden Routinedaten einer großen bundesweiten deutschen Krankenkasse verwendet. Wir definierten die Gerätelaufzeit als die Zeit zwischen dem Datum der Implantation und dem Datum des Generatorwechsels oder der Entfernung. Die medianen Kosten für Implantation, Wechsel und Entfernung eines CRT-Gerätes wurden ebenfalls berechnet.Ergebnisse: Insgesamt umfasst der Datensatz 17.826 Patienten. Es wurden insgesamt 4.296 komplette Laufzeiten für CRT-D-Geräte und 429 komplette Laufzeiten für CRT-P-Geräte beobachtet. Die mediane Geräte-Laufzeit betrug 6,04 Jahre für CRT-D-Geräte und 8,16 Jahre für CRT-P-Geräte (Log-Rank-Test p〈0,0001). Die medianen Implantationskosten betrugen 14.270 EUR für ein CRT-D-Gerät und 9.349 EUR für ein CRT-P-Gerät.Fazit: Im Vergleich zu CRT-P-Geräten hatten CRT-D-Geräte eine signifikant kürzere Gerätelaufzeit von etwa zwei Jahren. Außerdem waren CRT-D-Geräte mit höheren Kosten verbunden. Die Studie liefert wichtige Ergebnisse, die in Kosten-Effektivitätsanalysen verwendet werden können.
    Subject(s): cardiac resynchronization therapy ; device longevity ; device runtime ; battery runtime ; health claims data ; kardiale Resynchronisationstherapie ; Gerätelanglebigkeit ; Gerätelaufzeit ; Batterielaufzeit ; Routinedaten ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 33
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC01 /20220304/
    Publication Date: 2022-03-08
    Description: Background: Preventive and health-promoting policies can guide (place- and space-specific) factors influencing human health, such as the physical and social environment. Required is data that can lead to a more nuanced decision-making process and identify both existing and future challenges. Along with the rise of new technologies, and thus the multiple opportunities to use and process data, new options have emerged to measure and monitor factors that affect health. Thus, in recent years, several gateways for open data (including governmental and geospatial data) have become available. At present, an increasing number of research institutions as well as (state and private) companies and citizens' initiatives are providing data. However, there is a lack of overviews covering the range of such offerings regarding health. In particular, for geographically differentiated analyses, there are challenges related to data availability at different spatial levels and the growing number of data providers.Objectives: This paper aims to provide an overview of open data resources available in the context of space and health to date. It also describes the technical and legal conditions for using open data.Results: An up-to-date summary of results including information on relevant data access and terms of use is provided along with a web visualization. All data is available for further use under an open license.
    Description: Hintergrund: Präventive und gesundheitsförderliche politische Maßnahmen können (raumspezifische) Einflussfaktoren auf die menschliche Gesundheit, wie z.B. die der physischen und sozialen Umwelt, steuern. Grundlage sind Daten, die zu einer nuancierten Entscheidungsfindung führen und sowohl existierende als auch zukünftige Herausforderungen identifizieren können. Mit der Einführung neuer Technologien und damit der vielfältigen Möglichkeiten zur Nutzung und Weiterverarbeitung von Daten haben sich neue Möglichkeiten ergeben, Faktoren, die sich auf die Gesundheit auswirken, zu messen und monitorieren. So sind in den letzten Jahren Portale für offene Daten (inklusive Verwaltungs- und Geodaten) entstanden. Immer mehr Forschungseinrichtungen sowie (staatliche und private) Unternehmen und Bürgerinitiativen stellen zudem Daten zur Verfügung.Ziel der Arbeit/Methoden: Bislang fehlt es allerdings an Übersichten, die die aktuelle Bandbreite dieser Angebote im Hinblick auf den Gesundheitskontext erfassen. Insbesondere für räumlich differenzierte Betrachtungen ergeben sich Herausforderungen bezüglich der Datenverfügbarkeit auf den verschiedenen räumlichen Ebenen und der zunehmend unübersichtlich werdenden, heterogenen Palette der Anbieter. Dieser Beitrag soll, basierend auf Web- und Datenbankrecherchen, einen Überblick geben, wo bislang offene Daten im Kontext von Raum und Gesundheit angeboten werden und unter welchen technischen und rechtlichen Bedingungen diese verwendet werden können.Ergebnisse: Eine aktuelle Ergebnisübersicht zeigt die stark heterogene Verfügbarkeit relevanter Datenzugänge und unterschiedliche Nutzungsbedingungen relevanter, raumbezogener Public-Health-Daten auf. Die deskriptive Darstellung wird durch eine detaillierte Webvisualisierung unterstützt und steht inklusive aller zugrundeliegenden Daten barrierefrei und unter einer offenen Lizenz allen Interessierten zur Weiternutzung zur Verfügung.
    Subject(s): data infrastructure ; open data ; open government ; open geodata ; health research ; Dateninfrastrukturen ; offene Daten ; offene Verwaltungsdaten ; offene Geodaten ; Gesundheitsforschung ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 34
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Interdisciplinary Plastic and Reconstructive Surgery DGPW; VOL: 11; DOC02 /20220308/
    Publication Date: 2022-03-12
    Description: Background: The lip has functional and aesthetic importance. Lip defects occur due to the variety of etiology and the choice of their reconstruction has profound effect on functions and cosmesis. There are multiple options available for reconstruction according to defect size, but superiority of one method over another is still debated and hence the methods and their outcome were analyzed prospectively.Material and method: Twenty-one patients with all sizes and locations of defects in upper and lower lip with acquired etiology were included in the evaluation. Reconstruction was performed according to defect size, availability of local/regional and distant donor tissue, defect location, patients' comorbid conditions and patients' preference. Patients were assessed at 1 month and 6 months postoperatively. Observers' and patients' input were also taken into account for outcome.Results: Out of 21 patients, 5 free radial artery forearm flap reconstructions, 4 nasolabial flap reconstructions, 5 primary closures of defect, 4 Estlander flap reconstructions, 2 lip advancements, and one Karapandzic flap reconstruction were done. Free flap and nasolabial flap had hypoesthesia and incompetence if commissure is reconstructed and problem of bulk, restricted mobility and vermilion mismatch. Local and lip flaps were associated with decreased stoma size and some form of local scarring and asymmetry. However, all patients were satisfied with the functional and aesthetic outcome.Conclusion: Local flaps are better in terms of functional and aesthetic outcome but with some degree of microstomia which was well tolerated by most patients. Regional and distant flaps provide reconstruction where no other option is available and provide good functional support and acceptable cosmesis.
    Description: Hintergrund: Die Lippe hat funktionelle und ästhetische Bedeutung. Lippendefekte treten aufgrund unterschiedlicher Ätiologie auf und die Wahl ihrer Rekonstruktion hat tiefgreifende Auswirkungen auf Funktionen und Kosmese. Es gibt mehrere Optionen für die Rekonstruktion je nach Defektgröße, aber die Überlegenheit einer Methode gegenüber einer anderen wird immer noch diskutiert, daher wurden die Methoden und ihr Ergebnis prospektiv analysiert.Material und Methode: 21 Patienten mit allen Größen und Orten von Defekten der Ober- und Unterlippe mit erworbener Ätiologie wurden in die Untersuchung einbezogen. Die Rekonstruktion wurde nach Defektgröße, Verfügbarkeit von lokalem/regionalem und entferntem Spendergewebe, Defektort, Komorbiditäten der Patienten und Präferenz der Patienten durchgeführt. Die Patienten wurden 1 Monat und 6 Monate nach der Operation untersucht. Eingaben der Beobachter und der Patienten wurden ebenfalls für das Ergebnis berücksichtigt.Ergebnisse: Bei den 21 Patienten wurden 5 Rekonstruktionen mit freiem Radialis-Unterarmlappen, 4 Rekonstruktionen mit Nasolabiallappen, 5 primäre Defektverschlüsse, 4 Rekonstruktionen mit Estlander-Lappen, 2 Lippenvorschübe und 1 Rekonstruktion mit Karapandzic-Lappen durchgeführt. Bei freiem Lappen und Nasolabiallappen traten Hypästhesie und Funktionseinschränkung auf, wenn die Kommissur rekonstruiert wurde, und das Problem der Größe, der eingeschränkten Mobilität und der Rot-Fehlanpassung. Lokale Lappen und Lippenlappen waren mit einer verringerten Stomagröße und einer Form von lokaler Narbenbildung und Asymmetrie verbunden. Alle Patienten waren jedoch mit dem funktionellen und ästhetischen Ergebnis zufrieden.Schlussfolgerung: Lokale Lappen sind hinsichtlich des funktionellen und ästhetischen Ergebnisses besser, weisen jedoch einen gewissen Grad an Mikrostomie auf, der von den meisten Patienten gut akzeptiert wurde. Regionale und entfernte Klappen erlauben eine Rekonstruktion, wenn keine andere Option verfügbar ist, und bieten eine gute funktionelle Unterstützung und eine akzeptable Kosmese.
    Subject(s): lip reconstruction outcome ; aesthetic ; functional, microstomia ; lip flaps ; Karapandzic flap ; Estlander flap ; lip advancement ; nasolabial flap ; full thickness lip defect ; Ergebnis der Lippenrekonstruktion ; Ästhetik ; Funktion ; Mikrostomie ; Lippenlappen ; Karapandzic-Lappen ; Estlander-Lappen ; Lippenvorschub ; Nasolabiallappen ; Lippendefekt in voller Dicke ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 35
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Health Innovation and Technologies; VOL: 16; DOC02 /20220316/
    Publication Date: 2022-03-23
    Description: Medical technology is undergoing rapid transformations, and the classifications of medical devices have also expanded greatly; therefore, it is necessary to develop appropriate reimbursement policies and pricing mechanisms in a timely manner. This paper aims to introduce the reimbursement coverage and pricing rules for medical devices in Taiwan. In addition, this paper identifies and evaluates available health technology assessments (HTA) and literature on published websites concerning medical device decision-making processes and pricing systems in South Korea and Japan, which are near Taiwan and have similar reimbursement coverage processes. Reimbursement policy and pricing mechanisms are constantly being revised in Taiwan, Japan, and South Korea. Recently, all three countries attempted to establish new reimbursement coverage decision-making and pricing rules, adopting a differentiated approach based on the level of evidence required for the appropriated reimbursement in terms of a feasible evaluation mechanism for providing patients with more effective medical devices. This article is expected to contribute to providing references to new reimbursement coverage decision-making and pricing rules.
    Subject(s): ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 36
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Health Innovation and Technologies; VOL: 16; DOC01 /20220307/
    Publication Date: 2022-03-23
    Description: Objective: To collect pilot data on medication disposal practices of unused and expired medications from three cities in three countries. Methods: A cross-sectional survey was conducted in Pittsburgh, United States (US); Turin, Italy; and Kobe, Japan. A convenience sampling was utilized through drug take-back programs in Pittsburgh, US; pharmacy customers in Turin, Italy; and pharmacy students and family members in Kobe, Japan. Descriptive analysis was conducted to assess medications disposal practices including attitudes and beliefs of respondents.Results: The sample included 342 respondents [99 (Pittsburgh, US); 168 (Turin, Italy); and 75 (Kobe, Japan)]. The mean unused and expired medications per patient for Pittsburgh, US was (1.60±2.30 and 0.51±1.54); Turin, Italy (1.69±1.86 and 0.49±1.22) and Kobe, Japan (6.69±8.78 and 0.84±2.26). The major reason for unused medications in Pittsburgh, US (31.3%) was "Medication was as needed"; in Turin, Italy (28.0%) "No longer suffer from the condition"; and in Kobe, Japan (54.7%) "No longer suffer from the condition". The most common reason for expired medications was "No longer suffer from the condition" (Pittsburgh, US 17.2%; Turin, Italy 15.5%; Kobe, Japan 12.0%). The disposal method in Pittsburgh, US was disposing in the toilet (35.4%); returned to the pharmacy in Turin, Italy (51.2%); and disposed the original container in the trash in Kobe, Japan (82.7%).Conclusions: There is a need for counseling protocols regarding proper disposal, which can lead to better adherence, reduction of prescription drug abuse, and less environmental hazards due to improper disposal of prescription medications.
    Subject(s): expired medications ; unused medications ; pharmacy ; Japan ; Italy ; United States ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 37
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC09 /20220322/
    Publication Date: 2022-03-25
    Description: Lymphangiomas are benign hemartomatous tumors that can occur in all parts of the body, but most frequently in the neck (75%), as well as in the axilla and inguinal areas. Surgical removal is very difficult, as it is very fragile and tumor dissection is very difficult. Ultrasound-guided bleomycin injection directly into the cyst collapses the cyst and shrinks the tumor. It reduces proptosis, discomfort, and cosmetic blemish. We present this case who had gross defective vision and relative afferent pupillary defect in her right eye for 10 days which tremendously improved after injection.
    Subject(s): bleomycin injection ; orbital lymphangioma ; reversal of vision ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 38
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Ophthalmology Cases; VOL: 12; DOC08 /20220322/
    Publication Date: 2022-03-25
    Description: Background: Ozurdex® (Allergan plc., Dublin, Ireland) is an intravitreal sustained-release dexamethasone (DEX) implant. The implant has been reported to migrate into the anterior chamber, potentially causing corneal decompensation. Prompt removal or relocation in the vitreous cavity is advised but troublesome due to its fragility. Several techniques exist, but elaborate setup and specialized surgical skills that are required may cause delay in treatment. We report a novel technique that avoids these shortcomings.Case presentation: A 59-year-old woman presented to the emergency department with visual loss due to an anterior chamber-migrated DEX implant and corneal edema. Using an ophthalmic viscosurgical device (OVD) and a bent 19-gauge needle, the implant has promptly been removed in a one-minute procedure under topical anesthesia.Conclusion: Aspirating an anterior chamber-migrated DEX implant using a 19-gauge bent needle is a cost-effective, time-efficient and safe technique, not requiring specialized surgical skills.
    Subject(s): dexamethasone ; implant ; migration ; Ozurdex ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 39
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    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Infectious Diseases; VOL: 10; DOC01 /20220324/
    Publication Date: 2022-03-26
    Description: Introduction: Urinary tract infections (UTI) are a leading cause of bacterial infections in women. Despite acute treatment, 30-50% of women who have a UTI will experience a recurrence within 6-12 months. In this review, the focus will be on the personal psychosocial impacts of recurrent UTI.Methods: A PubMed/MEDLINE literature search was carried out from 2000 to 2020 in order to identify any recent high-quality meta-analyses or systematic reviews on these topics.Results: One systematic review was found appropriate for this manuscript. Concerning impact on quality of life (QoL) and daily activities, a reduced quality of both intimate and social relationships, self-esteem, and capacity for work was found due to recurrent UTI. Social function was substantially more reduced than physical function. In one study, the greatest reduction overall was in mental role functioning, whereas in another study, mental health reductions were not substantially greater than those of physical health. About one third of women suffered from UTI very often or often after sexual intercourse, and more than half of the patients stated that sexual relations were negatively influenced by UTI. Data from the GESPRIT study suggest that prophylaxis for recurrent UTI is underutilized, because less than 40% of the study population were offered prophylaxis after experiencing three UTI per year, despite all surveyed participants being willing to undertake at least one of the prophylactic measures listed in the survey.Conclusions: Little data on the psychosocial impact of recurrent UTI are available. Therefore, future studies must also incorporate QoL assessments as key outcome measures.
    Subject(s): women ; recurrent urinary tract infections ; psychosocial impact ; quality of life ; mental health ; sexual function ; behavioral modification ; immunoactive prophylaxis ; antibiotic prophylaxis ; treatment ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 40
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Audiologie - Audiological Acoustics; VOL: 4; DOC03 /20220325/
    Publication Date: 2022-03-31
    Subject(s): ddc: 610
    Language: German
    Type: article
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  • 41
    Publication Date: 2022-04-01
    Description: The main objective of this review is to identify the most frequently isolated bacteria in patients with infections related to nipple piercings in case reports and case series. In addition, the aim is to describe clinical manifestations and antecedents. There is a protocol of this review. The terms "bacterial infections", "nipple piercing" and their synonyms were considered. Pubmed/Medline, Scopus, Embase, Web of Science core collection and Ovid/Medline databases were searched until November 15, 2021 without date or language restrictions. Two authors extracted the articles and three other authors performed the selection, first by title and abstract, and second by full-text revision. Discrepancies were resolved with yet two other authors. Quality was assessed using the Joanna Briggs checklists. Finally, data extraction was realized. A total of 1,531 articles were extracted, of which 20 articles were included, and one article was added by hand-searching. The final number of articles included was 21, all of them with acceptable quality of evidence. Twenty-seven patients were considered (23 women and 4 men), aged between 15-60 years old. The most frequent bacterial genus in case reports and case series was Staphylococcus (n=10), and the most frequent species was M. fortuitum (n=6), although etiology seems to be diverse. The breast was the main affected organ, and the most frequent findings were fluid collection, pain, erythema, granulation tissue and swelling. The suspicion of infection by this bacterial species could be taken into account when it is associated with nipple piercings; however, larger studies are required to give a conclusion based on the evidence.
    Subject(s): bacterial infections ; breast abscess ; nipple piercing ; MeSH-NLM ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 42
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Zeitschrift für Audiologie - Audiological Acoustics; VOL: 4; DOC02 /20220325/
    Publication Date: 2022-03-31
    Description: To accelerate hearing aid research, several mobile research platforms have recently been designed and some made publicly available. Here, we evaluate the electro-acoustic performance of the Portable Hearing Laboratory (PHL), a portable research hearing aid based on a miniature computer and wired Behind-The-Ear Receiver-In-Canal hearing aid headsets. To evaluate its performance capabilities, standard electro-acoustic performance metrics were determined according to IEC 60118-0:2015 and compared to those of current commercial hearing aids. In all performance metrics, the PHL is on a similar level as commercial devices of comparable style. The maximum output level in a 2 cm³ coupler is up to 115 dB SPL, and insertion gain values around 50 dB can be achieved across a broad frequency range. Also, the equivalent input noise and total harmonic distortion are in the same range as in commercial devices. More advanced features were purposely not evaluated here, since these are intended to be adjusted freely in the variable software environment. In conclusion, the PHL is a suitable platform for setting up field-usable experimental hearing aids for research purposes.
    Description: Um die Forschung an Hörsystemen zu vereinfachen, wurden in den letzten Jahren verschiedene mobile Forschungsplattformen entwickelt und teilweise der Öffentlichkeit zugänglich gemacht. In diesem Beitrag zeigen wir beispielhaft eine Evaluation der elektroakustischen Leistungsmerkmale des Portable Hearing Lab (PHL), einem tragbaren Forschungshörgerät, das aus einem Miniaturcomputer und damit verkabelten Hinter-dem-Ohr-Headsets mit Exhörern besteht. Um die Leistungsfähigkeit zu beurteilen, wurden Standardmesswerte nach IEC 60118-0:2015 bestimmt und mit denen von aktuell erhältlichen kommerziellen Hörgeräten verglichen. In allen Messwerten erreicht das PHL ein vergleichbares Niveau wie kommerzielle Geräte gleicher Bauart. Der maximale Ausgangspegel in einem 2 cm³-Kuppler liegt bei bis zu 115 dB SPL, und Einsetzverstärkungen bis zu 50 dB können über einen breiten Frequenzbereich erreicht werden. Auch der Pegel des äquivalenten Eigenrauschens und der harmonischen Verzerrungsprodukte liegen im Bereich kommerzieller Geräte. Weiterführende Merkmale wurden hier bewusst nicht untersucht, da die Softwareumgebung des PHL dem Nutzer große Freiheiten für Anpassungen bietet, und diese daher sehr von der Einstellung und Anwendung abhängen. Insgesamt ist das PHL eine geeignete Plattform zum Aufbau experimenteller Hörgeräte, die sich sowohl für den Einsatz im als auch außerhalb des Labors eignen.
    Subject(s): coupler measurements ; master hearing aid ; open source ; Kupplermessungen ; Master Hörgerät ; Open Source ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 43
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Infectious Diseases; VOL: 10; DOC02 /20220330/
    Publication Date: 2022-04-01
    Description: Filarial diseases like lymphatic filariasis and onchocerciasis belong to the Neglected Tropical Diseases and remain a public health problem in endemic countries. Lymphatic filariasis and onchocerciasis can lead to stigmatizing pathologies and present a socio-economic burden for affected people and their endemic countries. Current treatment recommendations by the WHO include mass drug administration with ivermectin for the treatment of onchocerciasis and a combination of ivermectin, albendazole and diethylcarbamazine (DEC) for the treatment of lymphatic filariasis in areas that are not co-endemic for onchocerciasis or loiasis. Limitations of these treatment strategies are due to potential severe adverse events in onchocerciasis and loiasis patients following DEC or ivermectin treatment, respectively, the lack of a macrofilaricidal efficacy of those drugs and the risk of drug resistance development. Thus, to achieve the elimination of transmission of onchocerciasis and the elimination of lymphatic filariasis as a public health problem by 2030, the WHO defined in its roadmap that new alternative treatment strategies with macrofilaricidal compounds are required. Within a collaboration of the non-profit organizations Drugs for Neglected Diseases initiative (DNDi ), the Bill & Melinda Gates Foundation, and partners from academia and industry, several new promising macrofilaricidal drug candidates were identified, which will be discussed in this review.
    Subject(s): filariae ; onchocerciasis ; Wolbachia ; doxycycline ; ABBV-4083 ; emodepside ; oxfendazole ; rifampicine ; Litomosoides sigmodontis ; Onchocerca volvulus ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 44
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC06 /20220331/
    Publication Date: 2022-04-02
    Description: Background: Radioactive material and ionising radiation play a central role in medical diagnostics and therapy. The benefit of ionising radiation is opposed by the risk of irreparable damage of the human organism. This risk, especially for developing malign neoplasms, has particularly been investigated in the population surviving the atomic bombing of Hiroshima and Nagasaki, but also increasingly in persons with occupational or medical exposure to ionising radiation.Methods: We conducted a systematic search for publications in English and German in relevant databases in March 2016. Retrievals were screened by two independent reviewers. We included examinations using imaging procedures with ionising radiation. The assessment of methodological quality was done concerning representativeness, risk of bias, and further limitations, and reporting quality was assessed using the RECORD checklist. Results: The systematic searches identified seven cross-sectional, one register, and four cohort studies. An increase in collective effective doses analogue to the increase of computed tomography (CT) examinations could be observed. An increased risk of brain tumours in children after exposition to head CT and by an increase of the number of examinations was shown. For children with predisposing factors, an increased risk of tumours of the central nerve system, leukemia, and lymphoma was found. Furthermore, a general risk for malign neoplasms or haemoblastoma, and a specific risk for lymphoma after CT examinations of different parts of the body could be observed.Discussion: Taking into consideration a mostly unclear representativeness of studies and an unclear or high risk of bias as well as lack of comparability due to different research questions, the validity of results is limited. Conclusion: The risk of bias due to a large number of reference sources must be reduced in studies leading to realistic estimates of collective radiation doses. The risk of CT-induced radiation exposure for children should be investigated by further studies with a follow-up of at least ten years.
    Description: Hintergrund: Radioaktive Stoffe und ionisierende Strahlung spielen in der Medizin bei Diagnostik und Therapie eine wichtige Rolle. Dem Nutzen ionisierender Strahlung steht jedoch das Risiko für nicht reparable Schädigungen des menschlichen Organismus entgegen. Dieses Risiko, nach einer Strahlenexposition vor allem bösartige Neubildungen zu entwickeln, wurde ausführlich unter anderem anhand der Population von Überlebenden der Atombombenabwürfe auf Hiroshima und Nagasaki in Japan, aber zunehmend auch anhand beruflich und medizinisch strahlenexponierter Personen untersucht. Methoden: Eine systematische Literaturrecherche nach englisch- und deutschsprachigen Publikationen in relevanten Datenbanken wurde im März 2016 durchgeführt. Die identifizierte Literatur wurde von zwei unabhängigen Gutachtern selektiert. Eingeschlossen wurden vollständige Publikationen über diagnostische Untersuchungen mittels bildgebender Verfahren, bei denen Patienten ionisierender Strahlung ausgesetzt waren. Die Bewertung der methodischen Qualität der eingeschlossenen Studien erfolgte hinsichtlich Repräsentativität, Verzerrungspotenzial und weiteren Limitationen, und die Bewertung der Berichtsqualität anhand der RECORD-Checkliste.Ergebnisse: Durch die systematische Literaturrecherche konnten zwölf Studien identifiziert werden: sieben Querschnittsstudien, eine Registerstudie und vier Kohortenstudien. Hinsichtlich der kollektiven effektiven Strahlendosis zeigte sich über zehn Jahre ein Anstieg analog zur gestiegenen Anzahl von computertomografischen (CT)-Untersuchungen.Das Risiko für Hirntumoren infolge der Exposition gegenüber Kopf-CT allgemein und durch eine steigende Anzahl von Untersuchungen ist für Kinder erhöht. Im Fall prädisponierender Faktoren zur Entwicklung von Tumorentitäten konnte ein erhöhtes Risiko für Tumoren des Zentralnervensystems, Leukämien und Lymphome festgestellt werden. Ein generelles Risiko für Neoplasien und Hämoblastosen und ein spezielles Risiko für Lymphome nach CT-Untersuchungen verschiedener Körperregionen zeigten sich in einer weiteren Untersuchung.Diskussion: Vor dem Hintergrund der überwiegend unklaren Repräsentativität sowie unklarem bis hohem Verzerrungspotenzial sind die Aussagekraft der Ergebnisse und ihre Vergleichbarkeit durch die Heterogenität der Fragestellungen begrenzt möglich.Schlussfolgerung: Das Verzerrungspotenzial durch unterschiedlichste Referenzquellen muss in entsprechenden Studien gesenkt werden, um kollektive effektive Gesamtdosen realitätsnah schätzen zu können. Das Risiko CT-induzierter Strahlenexposition für Kinder muss in weiteren Studien mit einer Mindestnachbeobachtungszeit von zehn Jahren untersucht werden.
    Subject(s): diagnostic imaging ; radiography ; computed tomography ; X-rays ; radiation exposure ; neoplasms ; diagnostische Bildgebung ; Radiographie ; Computertomographie ; Röntgenstrahlen ; Strahlenexposition ; bösartige Neubildungen ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 45
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC03 /20220331/
    Publication Date: 2022-04-02
    Description: Objectives: 10% of all fractures occur in the fingers and metacarpal region. Early mobilization with preservation of grip function is the goal of any therapy for these injuries. Osteosyntheses with plates are used in complex fractures that do not allow any other treatment. The aim of this retrospective study was to evaluate the performance and safety of the Stryker Hand System.Patients and methods: Between 2010 and 2019, 190 patients underwent surgical treatment with plates for fractures of the fingers and metacarpal region. Of these, 140 operations could be analyzed according to the inclusion criteria based on clinical and radiological parameters.Results: Three-quarters of the patients were male. The mean age at the time of surgery was 39.3±16 years. Falling was the leading cause for hand fractures, and the most common were fractures of the shaft (〉52%). More than 15% were complex hand injuries with more than one fractured finger. The majority of patients were healthy non-smokers without systemic diseases and relevant medical history.Conclusion: The Stryker Finger Plates are safe implants with good results that are consistent with those reported in the literature. The trend is also toward stable-angle implants for fracture treatment of the finger, in order to enable the earliest possible functional, safe mobilization.Level of Evidence: Level: IV; outcome-study, retrospective
    Description: Zielsetzung: 10% aller Frakturen treten an Fingern und Mittelhand auf. Eine frühe Mobilisierung mit Erhalt der Greiffunktion ist das Ziel jeder Therapie dieser Verletzungen. Osteosynthesen mit Platten werden bei komplexen Frakturen eingesetzt, die eine andere Behandlung nicht zulassen. Das Ziel dieser retrospektiven Studie war es, die Leistungsfähigkeit und Sicherheit des Stryker-Hand-Systems zu evaluieren.Patienten und Methoden: Zwischen 2010 und 2019 wurden 190 Patienten bei Frakturen im Bereich der Finger und Mittelhandknochen mit Platten operativ versorgt. Davon konnten 140 Operationen nach den Einschlusskriterien anhand von klinischen und radiologischen Parametern analysiert werden.Ergebnisse: Drei Viertel der Patienten waren männlich. Das mittlere Alter zum Zeitpunkt der Operation betrug 39,3±15,97 Jahre. Stürze waren die häufigste Ursache für Handfrakturen, am häufigsten waren Schaftfrakturen (〉52%). Mehr als 15% waren komplexe Handverletzungen mit mehr als einem gebrochenen Finger. Die Mehrzahl der Patienten waren gesunde Nichtraucher ohne systemische Erkrankungen und relevante Anamnese.Schlussfolgerung: Die Stryker-Fingerplatten sind sichere Implantate mit guten Ergebnissen, die mit den in der Literatur berichteten Ergebnissen übereinstimmen. Der Trend geht auch bei der Frakturversorgung des Fingers zu winkelstabilen Implantaten, um eine frühestmögliche funktionelle, sichere Mobilisierung zu ermöglichen.Evidenzgrad: IV; retrospektive Ergebnis-Studie
    Subject(s): finger fracture ; Stryker Plating System ; osteosynthesis ; metacarpal and phalanx fractures ; Fingerfraktur ; Stryker-Plattensystem ; Osteosynthese ; Frakturen der Mittelhandknochen und der Finger ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 46
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC04 /20220331/
    Publication Date: 2022-04-02
    Description: Background: Lack of proper oral care among elderly people in nursing homes is associated with increased morbidity and hospitalisation. The ability of the individual to maintain sufficient oral self-care is difficult for caregivers to assess, and thus, caregivers often risk providing suboptimal oral care. Sensor-based tools exist that can support the caregiving staff in achieving a better understanding of who among the elderly are able to perform proper self-care, and who cannot and thus need additional assistance from caregivers. How such systems should be designed and deployed in nursing homes, and how they will be perceived by caregivers has not been investigated sufficiently yet.Objectives: The aim of this study was to gain a better understanding of how caregiving staff perceives the introduction of sensor-based systems that allow the caregivers to automatically discover who among the elderly residents are able to adhere to the given recommendation on daily oral self-care, and who among them are in need of further assistance, as well as whether there is potential for saving costs.Methods: In a mixed methods qualitative study, we visited three nursing homes where we had recently deployed, or were about to deploy, electrical toothbrushes and a basic oral-care adherence aid system. Nursing home staff was interviewed during the field studies about their initial reactions to introducing such a system as part of their daily workflow. The field study was supported by a literature review.Results: Caregiving staff welcomed the introduction of a sensor-based oral-care adherence aid system, which would identify any elderly who could no longer achieve a sufficient level of oral self-care. Improving oral care for the elderly may not only prevent serious consequential diseases, but also generate considerable savings with a return on investment of at least 1:2.5.Conclusion: Sensor-based oral-care adherence aid systems that monitor oral-care adherence, meaning the ability of the individual elderly to properly perform teeth and/or denture brushing as part of normal self-care efforts, appear useful and relevant to introduce. More work is needed to provide a better understanding of the long-term user experience of both caregiving staff and elderly. There is also a need for more high-quality long-term clinical studies of further preventive effects of oral hygiene measures and their economic benefit.
    Description: Hintergrund: Mangelnde Mundhygiene bei älteren Menschen in Pflegeheimen ist mit erhöhter Morbidität und Krankenhausaufenthalten verbunden. Für das Pflegepersonal ist es schwer, einzuschätzen, ob ein Pflegeheimbewohner eine ausreichende Mund- und Zahnpflege erhalten hat oder nicht, und es besteht die Gefahr einer suboptimalen Mundhygiene. Sensorbasierte Technologien können das Pflegepersonal dabei unterstützen, zu bestimmen, welche älteren Menschen in der Lage sind, ihre Mundhygiene selbst ordnungsgemäß durchzuführen und welche nicht, und daher zusätzliche Unterstützung durch das Pflegepersonal benötigen. Wie diese sensorbasierten Technologien designt werden, wie sie in Pflegeheimen angewendet und vom Pflegepersonal ange-nommen werden, ist noch nicht ausreichend untersucht.Zielsetzung: Ziel dieser Studie war es, einen besseren Einblick zu gewinnen, wie das Pflegepersonal die Einführung von sensorbasierten Technologien annimmt, die es dem Pflegepersonal ermöglichen, automatisch zu erkennen, welche Pflegeheimbewohner in der Lage sind, ihre tägliche Mundhygiene selbst durchzuführen, und welche weitere Unterstützung benötigen. Außerdem wurde abgeschätzt, ob Kosteneinsparungen möglich sind.Methodik: Es wurden qualitative Feldstudien durchgeführt. Wir besuchten drei Pflegeheime, wo wir elektrische Zahnbürsten und ein sensorbasiertes System zur Unterstützung der Mundhygiene einsetzten. Das Pflegeheimpersonal wurde während der Feldstudien zu ihren ersten Reaktionen auf die Einführung eines solchen Systems als Teil ihres täglichen Arbeitsablaufs befragt. Eine systematische Literaturrecherche ergänzte die Feldstudie.Ergebnisse: Das Pflegepersonal begrüßte die Einführung eines sensorbasierten Mundhygiene-Adherence-Systems, mit dem ältere Menschen identifiziert werden können, die selbst kein ausreichendes Niveau der oralen Mundhygiene erreichen. Die Verbesserung der Mundhygiene bei älteren Menschen kann nicht nur schwerwiegende Folgeerkrankungen verhindern, sondern auch erhebliche Einsparungen mit einem Return on Investment von mindestens 1:2,5 erzielen.Schlussfolgerung: Die Einführung sensorbasierter Systeme zur Unterstützung und zum Monitoring der Adherence bei der Mundpflege - also der Fähigkeit älterer Menschen, Zähne- und/oder Prothesenputzen als Teil der normalen Selbstpflege ordnungsgemäß durchzuführen -, erscheinen nützlich und relevant. Es sind weitere Studien angezeigt, um ein besseres Verständnis der langfristigen Nutzererfahrungen sowohl des Pflegepersonals als auch der älteren Menschen zu erhalten. Darüber hinaus besteht Bedarf an qualitativ hochwertigen klinischen Langzeitstudien zu weiteren präventiven Effekten von Mundhygienemaßnahmen und derem wirtschaftlichem Nutzen.
    Subject(s): oral hygiene ; toothbrushing compliance ; self-care ; service design ; telemonitoring ; electric toothbrushes ; sensors ; socio-economic analysis ; Mundhygiene ; Mundhygiene-Adherence ; Selbstversorgung ; Service-Design ; Fernüberwachung ; elektrische Zahnbürsten ; sensorbasierte Systeme ; sozioökonomische Analyse ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
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  • 47
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 20; DOC05 /20220331/
    Publication Date: 2022-04-02
    Description: Background: Horizon scanning aims to systematically identify upcoming health technologies and thus allows policy-makers to be better prepared for the entry of new medicines with possibly high price tags into the national health system. The aim of this study is to survey the existence of national and cross-national horizon scanning systems for medicines in European countries.Methods: Experts working in public authorities (members of the Pharmaceutical Pricing and Reimbursement Information/PPRI network) in the WHO European region participated in surveys in 2014 and 2019 and informed about the status of horizon scanning in their country (response rate: 14 and 44 countries, respectively). Identified advanced horizon scanning systems as of 2019 were further investigated based on a literature review.Results: In 2019, six countries (Iceland, Italy, the Netherlands, Norway, Sweden, United Kingdom) reported systematic use of horizon scanning for some new medicines, and four countries (Austria, Denmark, France, Ireland) had some horizon scanning activities ongoing. No systematic use of horizon scanning was reported from the remaining 34 countries. The findings of the survey undertaken five years earlier were similar, with even fewer systems in place. A recent development is the establishment of cross-country initiatives of governments that aim, among others, to jointly perform horizon scanning; the International Horizon Scanning Initiative (IHSI) initiated by the Beneluxa collaboration is the most advanced undertaking in this respect. Countries with systematic use tend to have horizon scanning fully integrated in a system for the management of new medicines, and they use horizon scanning outcomes to inform decisions as to whether or not a Health Technology Assessment will be conducted and price negotiations be started. Differences between existing horizon scanning systems mainly concern the timings of scanning and reporting, the sources for the inputs and the accessibility of the findings.Conclusion: There appears to be a discrepancy between the perceived importance of horizon scanning based on some eye-opening examples in the past and its actual implementation in European health systems. The latter is likely attributable to horizon scanning being resource-intensive. The establishment of new national and international horizon scanning systems offers the opportunity to investigate their impact on sustainable access to affordable medicines from the start.
    Description: Hintergrund: Dank Horizon Scanning, der systematischen Recherche über neu auf den Markt kommende Gesundheitstechnologien, sind Entscheidungsträger/innen besser auf den Eintritt neuer, möglicherweise hochpreisiger Medikamente in ihr Gesundheitssystem vorbereitet. Ziel dieser Studie ist es, bestehende nationale und länderübergreifende Horizon-Scanning-Systeme für Medikamente in europäischen Ländern zu untersuchen.Methodik: Expertinnen und Experten von Behörden (Vertreter/innen des "Pharmaceutical Pricing and Reimbursement Information"/PPRI-Netzwerks) in der WHO-Region Europa nahmen an Erhebungen in den Jahren 2014 und 2019 teil und gaben dabei Auskunft über den Umsetzungsstand von Horizon Scanning in ihrem Land (Antworten aus 14 bzw. 44 Ländern). Informationen zu gut ausgebauten Horizon-Scanning-Systemen (Stand: 2019) wurden mittels Literaturrecherche ergänzt.Ergebnisse: 2019 nutzten laut eigener Angabe sechs Länder (Island, Italien, Niederlande, Norwegen, Schweden und das Vereinigte Köngreich) Horizon Scanning systematisch, und in vier Ländern (Dänemark, Frankreich, Irland und Österreich) kam Horizon Scanning punktuell zum Einsatz. In den übrigen 34 Ländern fand Horizon Scanning keine Anwendung. Die Ergebnisse der Erhebung des Jahres 2014 waren ähnlich; allerdings waren damals Horizon-Scanning-Systeme noch seltener verbreitet. Neu ist die länderübergreifende Kooperation von Staaten, bei denen auch gemeinsam zu Horizon Scanning gearbeitet wird; als führendes Beispiel gilt hier die International Horizon Scanning Initiative (IHSI) der Beneluxa-Zusammenarbeit. Länder mit Horizon-Scanning-Systemen zeichnen sich im Allgemeinen dadurch aus, dass diese einen fixen Bestandteil des Arzneimittelsystems, konkret für den Umgang mit neuen Medikamenten, darstellen und eine wichtige Entscheidungsgrundlage dafür bieten, ob in der Folge eine umfangreiche Bewertung mittels eines Health Technology Assessments durchgeführt wird und/oder Preisverhandlungen aufgenommen werden. Horizon-Scanning-Systeme unterscheiden sich zwischen den Ländern hinsichtlich des Zeitpunkts des Scans und der Berichte, der Quellen für einfließende Informationen und der Veröffentlichung der Ergebnisse.Schlussfolgerung: Obwohl Horizon Scanning angesichts einiger in der Vergangenheit prägender Erfahrungen als durchaus wichtig erachtet wird, ist die tatsächliche Umsetzung in den europäischen Gesundheitssystemen derzeit sehr spärlich. Dies mag auch daran liegen, dass Horizon Scanning ressourcenintensiv ist. Die Schaffung neuer nationaler und internationaler Horizon-Scanning-Systeme bietet die Chance, diese von Anfang an mit einer Evaluation über ihre Auswirkungen auf nachhaltigen Zugang zu leistbaren Medikamenten zu begleiten.
    Subject(s): pharmaceutical preparation ; health technology ; horizon scanning ; forecast ; preparedness ; affordability ; access to medicines ; Health Technology Assessment (HTA) ; Medikament ; Gesundheitstechnologie ; Horizon Scanning ; Forecast ; Planbarkeit ; Leistbarkeit ; Zugang zu Medikamenten ; Health Technology Assessment (HTA) ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 48
    Publication Date: 2022-04-14
    Description: Infection-control nurses (ICN) and infection-control link physicians (ICLP) are both responsible for infection prevention practices in hospitals. However, their topic-specific education levels and extent of engagement in infection-control issues are diverse, creating potential needs for additional training. We aimed at determining the potential need for additional training in infection-control among ICN, ICLP and medical Chief Executive Officers (CEO) in hospitals of the Multiresistance Network of southern Lower Saxony (MRNS), via structured surveys (n=48; 55.1%). Our data suggest that the majority of ICN as well as ICLP have unmet needs for consultation and training on the topics of hospital hygiene and infection control. We observed a higher need for advice/additional information among ICLP than among ICN, e.g., concerning outbreaks (p=0.032), multidrug resistance (p=0.005) or antimicrobial stewardship (p=0.020). Therefore, future training programs might require targeting workforce-specific topics as part of their curricula. Furthermore, the improvement of the knowledge of ICN and ICLP for the implementation of infection control could contribute to improved prevention of the transmission of infectious diseases.
    Description: Hygienefachkräfte (HFK) und Hygienebeauftragte Ärzte (HBÄ) sind beide für die Infektionsprävention in Krankenhäusern verantwortlich. Ihr themenspezifischer Ausbildungsstand und das Ausmaß ihres Engagements in Fragen der Infektionskontrolle sind jedoch unterschiedlich, was zu einem potenziellen Bedarf an weiterer, unterschiedlicher Beratung führt. Unser Ziel war es, den potenziellen Beratungsbedarf im Bereich der Infektionskontrolle bei HFK, HBÄ und ärztlichen Geschäftsführern (CEO) in den Krankenhäusern des Multiresistenznetzwerks Südniedersachsen (MRNS) mittels strukturierter Umfragen zu ermitteln (n=48; 55,1%). Unsere Daten deuten darauf hin, dass sowohl die Mehrheit der HFK als auch der HBÄ einen ungedeckten Bedarf an Beratung sowie an Schulungen zu den Themen Krankenhaushygiene und Infektionskontrolle haben. Wir beobachteten bei den HBÄ einen höheren Bedarf an Beratung/zusätzlichen Informationen als bei den HFK, z. B. in Bezug auf Ausbrüche (p=0,032), Multiresistenz (p=0,005) bzw. Antibiotic Stewardship (p=0,020). Künftige Schulungsprogramme sollten daher möglicherweise auf berufsspezifische Themen abzielen und diese in ihre Lehrpläne aufnehmen. Darüber hinaus könnte die Verbesserung der Kenntnisse von HFK und HBÄ bei der täglichen Arbeit zu einer verbesserten Prävention der Übertragung von Erregern und der Entstehung von Infektionskrankheiten beitragen.
    Subject(s): hygiene consultation ; infection prevention ; infection control ; multi-drug resistant organisms ; knowledge transfer ; infection prevention ; Hygieneberatung ; Infektionsprävention ; Infektionskontrolle ; multiresistente Bakterien ; Wissenstransfer ; Infektionsprävention ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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  • 49
    Publication Date: 2022-04-14
    Description: Aim: Secondary bloodstream infections (SBSIs) are caused by another infection and differ from primary bloodstream infections (PBSIs) in terms of prevention and treatment strategies. The aim of this study was to determine the risk factors for bloodstream infections which were secondary to the most common healthcare-associated infections caused by the most common microorganisms in intensive care units (ICUs) and to examine whether extended-spectrum beta lactamase (ESBL) production and carbapenem resistance is related to the higher risk or not.Methods: The study population consisted of patients in ICUs with ventilator-associated pneumonia (VAP), ventilator-associated event (VAE) or catheter-associated urinary tract infection (CAUTI) caused by E. coli, K. pneumoniae, P. aeruginosa or A. baumannii between 2014 and 2019. The data were obtained through the National Healthcare-associated Infections Surveillance Network. Multivariate logistic regression analysis was performed separately for VAP/VAE and CAUTI to determine the risk factors for the development of SBSI.Results: Microorganism, ICU type, bed capasity and carbapenem resistance were found to be risk factors for SBSI for both types of infection. For VAPs/VAEs, female gender and hospital type were also identified as risk factors. The highest risk was in K.pneumoniae and in emergency ICUs. Among the hospitals, the highest risk in VAPs/VAEs was found in government education and research hospitals. ESBL production for K . pneumoniae and E. coli increased the risk in patients with VAP/VAE; however, it did not increase in patients with CAUTI.Discussion: By using the risk factors, it may be possible to recognize SBSIs earlier, especially in patients with CAUTIs or VAPs/VAEs caused by carbapenem-resistant or ESBL-producing K. pneumoniae .
    Description: Hintergrund: Bei der sekundären Blutstrominfektion (SBI) gelangt der Erreger von einem anderen Infektionsort in die Blutbahn; daher unterscheidet sich die Präventions- und Behandlungsstrategie von der primären Blutstrominfektion (PBI). Ziel der Studie war es, Risikofaktoren für SBI, die zu den häufigsten nosokomialen Infektionen gehören, zu bestimmen und zu untersuchen, ob Extended-Spectrum-Beta-Laktamase (ESBL) Bildner und Carbapenemresistenz mit einem höheren Risiko für SBI assoziiert sind.Methode: Die Studienpopulation bestand aus Patienten auf Intensivstationen mit Beatmungs-assoziierter Pneumonie (VAP), Beatmungs-assoziiertem Ereignis (VAE) oder Katheter-assoziierter Harnweginfektion (CAUTI), die durch E. coli , K. pneumoniae , P. aeruginosa oder A. baumannii zwischen 2014-2019 verursacht wurden. Die Daten wurden über das National Healthcare-associated Infections Surveillance Network erhalten. Die multivariate logistische Regressionsanalyse wurde getrennt für VAP/VAE und HWI durchgeführt, um die Risikofaktoren für die Entwicklung einer SBI zu bestimmen.Ergebnisse: Mikroorganismen, Art der ITS, Bettenkapazität und Carbapenemresistenz wurden als Risikofaktoren für SBI für beide Infektionsarten gefunden. Für VAP/VAE wurden zusätzlich weibliches Geschlecht und der Krankenhaustyp als Risikofaktoren identifiziert. Das höchste Risiko bestand bei K. pneumoniae und auf Notfall-Intensivstationen. Unter den Krankenhäusern wurde das höchste Risiko für VAP/VAE in staatlichen Lehr- und Forschungskrankenhäusern festgestellt. Die ESBL-Bildung bei K. pneumoniae und E. coli erhöhte das Risiko einer SBI bei Patienten für VAP/VAE, nicht jedoch bei Patienten mit HWI.Schlussfolgerung: Durch die Kenntnis von Risikofaktoren können SBI möglicherweise früher erkannt werden, insbesondere bei Patienten mit HWI oder VAP/VAE, die durch Carbapenem-resistente oder ESBL-produzierende K. pneumoniae verursacht werden.
    Subject(s): secondary bloodstream infection ; catheter-associated urinary tract infection ; ventilator-associated pneumonia ; ventilator-associated event ; carbapenem resistance ; extended spectrum beta-lactamase ; sekundäre Blutstrominfektion ; Katheter-assoziierte Harnweginfektion ; Beatmungs-assoziierte Pneumonie ; Beatmungs-assoziierte Ereignisse ; Carbapenem-Resistenz ; Extended-Spectrum-Beta-Laktamase Bildner ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
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