Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
Filter
  • TUMORS
  • Germany
  • C-JUN
  • RISK
Collection
Language
  • 1
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie; VOL: 15; DOC02 /20190129/
    Publication Date: 2019-01-29
    Description: Background: Population-based assessment of long-term survival prospects of cancer patients in Germany have, so far, been mainly based on estimating relative 5- or 10- year survival rates. Alternatively, parametric cure models allow for determining the proportion of patients who although being affected by cancer do not exhibit higher mortality rates compared to the general population. These patients are thus considered as cured from cancer. Internationally, cure models are highly established in the monitoring of long term survival of cancer patients. Methods: For the present analysis, population-based cancer registry data from patients aged 15 to 79 years (N=453,666) in Germany were used. In order to obtain up-to-date estimates on cure proportions of cancer patients, period analyses with a period window from 2013 to 2014 and a maximal follow-up time of 10 years were conducted. Based on parametric modelling of survival times, sex-specific estimates on cured proportions of cancer patients were calculated for all cancers as well as for the three most common cancer sites among women (breast, colon, lung) and among men (prostate, lung, colon) were calculated. In additional analyses, the extent to which the cured proportion of all cancer patients might have been overestimated due to the exclusion of DCO (Death Certificate Only) cases were quantified.Results: Overall, 64.0% (95%-confidence interval; 63.4-64.6) of women and 56.8% (56.3-57.4) of men were considered as statistically cured of their cancer in the sense that their mortality did not differ significantly from that of the general population. Parametric cured models also converged in all site-specific analyses except breast cancer among women. The cure proportions for colon and lung cancer were higher in women than in men (62.3% vs. 56.2% and 18.5% vs. 14.9%). Moreover, the estimated cure proportion of prostate cancer among men was 94.5%. After correcting the cure fraction of all cancers for the proportion of DCO cases, a maximal drop of 3% was observed among both genders.Conclusions: Based on nation-wide data for the period window 2013-2014, significant sex difference in long-term cancer survival for common cancers can be observed in Germany. Parametric cured models can provide additional insights on remaining or new challenges of cancer care in Germany.
    Description: Hintergrund: Bevölkerungsbezogene Erhebungen zu den Überlebensaussichten von Krebspatienten basierten in Deutschland bisher überwiegend auf relativen 5- oder auch 10-Jahresüberlebensraten. Alternativ ermöglicht die Nutzung sogenannter parametrischer Heilungsmodelle, den Anteil der Krebspatientinnen und -patienten zu bestimmen, die trotz ihrer Erkrankung keine höhere Sterblichkeit aufweisen als die Allgemeinbevölkerung, und in diesem Sinne als geheilt betrachtet werden können. International sind derartige Analysen im bevölkerungsbezogenen Monitoring des Langzeitüberlebens von Krebserkrankten bereits etabliert. Methoden: Für die vorliegenden Analysen wurden Daten bundesdeutscher bevölkerungsbezogener Krebsregister von Patienten im Alter von 15-79 Jahren (N=453.666) herangezogen. Um aktuelle Schätzungen zu den Überlebensaussichten von erkrankten Personen vorzunehmen, wurden Periodenanalysen über das Periodenfenster 2013-2014 mit einer maximalen Follow-Up-Zeit von 10 Jahren durchgeführt. Auf Basis parametrischer Modellierungen der jeweiligen Überlebenszeiten wurde der Anteil von geheilten Patienten für die Gesamtheit aller Krebserkrankungen und die jeweils drei häufigsten Krebslokalisationen bei Frauen (Brust-, Darm- und Lungenkrebs) und bei Männern (Prostata-, Lungen- und Darmkrebs) vom Zentrum für Krebsregisterdaten geschätzt. In zusätzlichen Analysen wurde die mögliche Überschätzung des Anteils Geheilter durch Ausschluss von DCO-Fällen (Death Certificate Only) quantifiziert.Ergebnisse: Der Anteil von Krebserkrankten, bei denen im Vergleich zur jeweiligen Allgemeinbevölkerung keine Übersterblichkeit mehr zu beobachten war und somit von einer Heilung im o.g. Sinne auszugehen ist, lag mit 64,0% (95%-Konfidenzintervall: 63,4-64,6) bei Frauen höher als mit 56,8% (56,3-57,4) bei Männern. Mit Ausnahme von Brustkrebs bei Frauen waren die parametrischen Heilungsmodelle mit dem zugrunde gelegten Follow-Up-Zeitraum von 10 Jahren auch für die lokalisationsspezifischen Analysen sinnvoll anwendbar. Frauen wiesen dabei für Darm- und Lungenkrebs höhere Anteile auf als Männer (62,3% vs. 56,2% bzw. 18,5% vs. 14,9%). Bei Männern wurde die Heilungsquote für Prostatakrebs auf 94,5% geschätzt. Die Berücksichtigung von korrigierten DCO-Fällen führte bei beiden Geschlechtern zu einer Reduktion der Schätzer um maximal 3%.Schlussfolgerungen: Basierend auf bundesweiten Daten für das Periodenfenster 2013-2014 lassen sich deutliche geschlechterspezifische Unterschiede im Langzeitüberleben bei häufigen Krebserkrankungen in Deutschland beobachten. Ergebnisse parametrischer Heilungsmodelle können wichtige zusätzliche Erkenntnisse bezüglich verbleibender und zukünftiger Herausforderungen in der Versorgung von Krebspatientinnen und -patienten in Deutschland liefern.
    Keywords: cancer ; cure fraction ; relative survival ; epidemiological cancer registry ; Germany ; Krebs ; Anteil Geheilter ; relatives Überleben ; epidemiologische Krebsregister ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 36; DOC20 /20190315/
    Publication Date: 2019-03-15
    Description: Objective: Regarding the urgent need of qualification in the field of patient safety, the respective education and training were completed by a voluntary course for 10-15 students in their practical year (PY) provided in cooperation of the private University Hospital of Marburg and the Medical Faculty of the Philipps-University of Marburg. At the same time, this course was intended to develop important knowledge for implementing improvements of the current PY teaching as well as revising the curriculum of Marburg in the medium term.Project description: The PY course on patient safety is offered every six months since 2016 and comprises about 80 lessons.It is based on the principles of shifting simple knowledge transfer to autonomous preparation by the students themselves, of revising already experienced situations of the professional routine, of working with real data of current patients of the PY students, of fostering teamwork, and of applying very deliberately a large combination of methods with numerous interactive types of teaching.The topics of those 13 course units include the majority of the most important problem categories of patient safety as reported in the literature such as communication, drug safety, diagnostic errors, and handovers as well as methods for systematic identification and analysis of errors. In the context of a project task, the students evaluate by means of the global trigger tool and 10 patient files of their current wards each if harm has occurred in the treatment of these patients. Afterwards, the students elaborate in teams of 2 a fishbone diagram for one case where an avoidable harm had emerged. In this graph, the deficient process, the factors contributing to its development, the safety measures that are already applied in the department as well as suggested improvements of the students are visualized. In the final lesson of the course, the students explain and describe their diagram to a member of the managing board of the university hospital.Successful participation is confirmed by an official certificate issued by the Medical Center for Quality in Medicine (Ärztliches Zentrum für Qualität in der Medizin) stating that the course meets the level II requirements ("Basic qualification") of the training concept on "patient safety" of the Germany medical staff.Results: After meanwhile 5 episodes of this course, the whole curriculum obtained a mean score of "very good" based on the standard questionnaire of the Medical Faculty of the University of Marburg. The students perceive an enormous increase in competence regarding the implementation of specific projects to improve patient safety.Furthermore, the intensive cooperation with the PY students led to conceiving and establishing further 7 PY courses for the benefit of patient safety and consolidation of entrustable professional activities. In combination with experiences gained elsewhere from courses on patient safety, the collected knowledge could be used for a first draft of teaching and education of patient safety during the entire clinical studies that takes into account the local conditions.Conclusion: In the process of anchoring the topic of patient safety in the Marburg curriculum of medical studies, the introduction of an extensive voluntary course in the second four months of the clinical internship (practical year) turned out to have a very positive effect. Supported by the management board of the hospital and the medical faculty, we consider it useful to permanently provide such an extensive course for a group of students who want to early and intensively deal with the topic of patient safety.
    Description: Zielsetzung: Angesichts des dringenden Ausbildungsbedarfs im Fach Patientensicherheit sollte das diesbezügliche Marburger Lehrangebot in Zusammenarbeit zwischen dem privatisierten Universitätsklinikum und dem Studiendekanat des Fachbereichs Medizin durch einen Wahlkurs für jeweils 10-15 Studierende im Praktischen Jahr (PJ) ergänzt werden. Gleichzeitig sollte dieser Kurs dazu dienen, wichtige Erkenntnisse sowohl für rasch umsetzbare Verbesserungen des aktuellen PJ-Lehrangebots als auch mittelfristig für eine Umgestaltung des Marburger Curriculums zu liefern.Projektbeschreibung: Der seit 2016 halbjährlich in Marburg durchgeführte PJ-Kurs Patientensicherheit umfasst ca. 80 Unterrichtsstunden.Er beruht auf den Prinzipien der Verlagerung einfacher Wissensvermittlung in die selbstständige Vorbereitung durch die Studierenden, der Anknüpfung an bereits erlebte berufliche Situationen, der Arbeit mit den realen Daten der aktuellen Patienten der PJ-Studierenden, der Förderung der Teamarbeit und auf dem bewussten Einsatz eines großen Methodenmixes mit zahlreichen interaktiven Unterrichtsformen.Zu den Themen der 13 Unterrichtseinheiten des Kurses zählen sowohl die Mehrzahl der laut internationaler Literatur größten Problemfelder der Patientensicherheit wie die Kommunikation, Arzneimitteltherapiesicherheit, diagnostische Fehler und Übergaben als auch Methoden zur systematischen Entdeckung und Analyse von Fehlern. Im Rahmen einer Projektaufgabe untersuchen die Studierenden mit Hilfe des Global Trigger Tools und jeweils zehn Akten von Patienten ihrer aktuellen Stationen, ob bei der Behandlung dieser Patienten Schäden aufgetreten sind. Anschließend erstellen die Studierenden in Zweier-Teams für einen Fall mit einem vermeidbaren Patientenschaden ein Fischgrätendiagramm, auf dem der fehlerhafte Vorgang, die zu seiner Entstehung beitragenden Faktoren, die bereits in der betreffenden Klinik erlebten Sicherheitsmaßnahmen sowie Verbesserungsvorschläge der Studierenden visualisiert werden. In der Kurs-Abschlussveranstaltung erläutern die Studierenden dieses Diagramm gegenüber einem Mitglied der Geschäftsleitung des Universitätsklinikums.Erfolgreiche Teilnehmende erhalten eine offizielle Bestätigung des Ärztlichen Zentrums für Qualität in der Medizin, dass der Kurs die Anforderungen der Stufe II ("Grundqualifikation") des Fortbildungskonzepts "Patientensicherheit" der deutschen Ärzteschaft erfüllt.Ergebnisse: Der gesamte Kurs wurde auf der Basis des Standardfragebogens des Marburger Fachbereichs Medizin bei allen fünf bisherigen Durchführungen im Median als "sehr gut" bewertet. Die Studierenden verspüren einen erheblichen Kompetenzzuwachs bezüglich der Umsetzung konkreter Projekte zur Verbesserung der Patientensicherheit.Darüber hinaus konnten durch die intensive Zusammenarbeit mit den PJ-Studierenden sieben weitere PJ-Kurse, die gleichermaßen der Patientensicherheit und der Festigung anvertraubarer professioneller Tätigkeiten dienen, konzipiert und umgesetzt werden. In Kombination mit den andernorts in Kursen zur Patientensicherheit gewonnenen Erfahrungen konnten die erzielten Erkenntnisse für einen ersten, die lokalen Rahmenbedingungen berücksichtigenden Entwurf eines Lehrangebots zur Patientensicherheit im gesamten klinischen Studium genutzt werden.Schlussfolgerung: Auf dem Weg zur longitudinalen Verankerung des Themas Patientensicherheit im Marburger Curriculum der Humanmedizin hat sich die Einführung eines umfangreichen Wahlkurses im mittleren Tertial des Praktischen Jahrs bewährt. Bei gegebener Unterstützung seitens der Geschäftsleitung des beteiligten Klinikums und der Leitung des Studiendekanats halten wir ein solch umfangreiches Angebot auch dauerhaft für eine Gruppe von Studierenden für sinnvoll, die sich frühzeitig intensiv mit dem Thema Patientensicherheit auseinandersetzen möchte.
    Keywords: patient safety ; undergraduate medical education ; clinical clerkship ; Germany ; Patientensicherheit ; Medizinstudium ; Praktisches Jahr ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Medizin - Bibliothek - Information; VOL: 19; DOC01 /20190910/
    Publication Date: 2019-09-11
    Description: The focus of the current issue 1-2/2019 of GMS MEDIZIN - BIBLIOTHEK - INFORMATION is on open access at medical universities. The authors in this issue are Beate Rusch, Julia Boltze, Julia Alexandra Goltz-Fellgiebel & Hedda Staub (Deep Green - Deep Gold: open access transformation - development and perspectives), Ursula Arning, Ulrich Blortz, Beate Brüggemann-Hasler, Gabriele Herrmann-Krotz, Elisabeth Müller & Ursula Zängl (ZB MED: an academic library as an engine for open access), Jasmin Schmitz (Quality assurance for open access journals and predatory publishing), Ursula Flitner & Steffi Grimm (Launching open access services at the Charité - Universitätsmedizin Berlin. A practice report), Katrin Falkenstein-Feldhoff & Katrin Wibker (Open access at the University Library Duisburg-Essen: focus on medicine). Gregor Steinrisser-Allex & Kerstin Grossmaier-Stieg (Open access at the Medical University of Graz - therapeutic decisions caught between research and clinical practice), Annette Spremberg, Markus Schmiel & Kristina Hartmann (Open access at Hannover Medical School: practical experience report of the library), Astrid Vieler & Claudia Wöckel (From information provider to research service provider - shifting the perception of library through open access at the medicine and sciences library of the Leipzig University), Karin Eckert & Stefanus Schweizer (Open access at the University and University Medical Center in Mainz), Oliver Obst (Researchers in the midst of open access and DEAL negotiations. Part 1: open access activities), Noell Hennecke, Ute Grimmel-Holzwarth & Diana Mader (A spot on open access at the medical faculty of the University of Tübingen), Bruno Bauer, Helmut Dollfuß & Daniel Formanek (Open access at the Medical University Vienna: status and prospect from the perspective of the library) and Diana Klein (Open access from the point of view of medicine at the University Library of Würzburg). Furthermore this focus issue features articles from Iris Reimann (German MLA (AGMB) News), Bruno Bauer, Helmut Dollfuß & David Frank (AGMB work group Austrian Medical Librarians (AGMB.AT): Report on the 8th meeting 2018 and the 9th meeting 2019), Oliver Obst (Use of tablet computers for the study of medicine. Part 3: the project easystudium), Julian Hirt, Stefanie Neyer & Thomas Nordhausen (Comprehensive literature searches - an overview) and Bruno Bauer (The Medical Librarian's Bibliography 2018).
    Description: Das Schwerpunktthema der aktuellen Ausgabe 1-2/2019 von GMS MEDIZIN - BIBLIOTHEK - INFORMATION ist dem Thema Open Access an medizinischen Hochschulen gewidmet. Die Beiträge zur Schwerpunktausgabe wurden verfasst von Beate Rusch, Julia Boltze, Julia Alexandra Goltz-Fellgiebel & Hedda Staub (DeepGreen - Open-Access-Transformation - Entwicklung und Perspektiven), Ursula Arning, Ulrich Blortz, Beate Brüggemann-Hasler, Gabriele Herrmann-Krotz, Elisabeth Müller & Ursula Zängl (ZB MED - Informationszentrum Lebenswissenschaften: Eine wissenschaftliche Fachbibliothek versteht sich als Motor für Open Access), Jasmin Schmitz (Qualitätssicherung bei Open-Access-Zeitschriften und Predatory Publishing), Ursula Flitner & Steffi Grimm (Einführung von Open-Access-Services an der Charité - Universitätsmedizin Berlin. Ein Praxisbericht), Katrin Falkenstein-Feldhoff & Katrin Wibker (Open Access an der Universitätsbibliothek Duisburg-Essen: Schwerpunkt Medizin), Gregor Steinrisser-Allex & Kerstin Grossmaier-Stieg (Open Access an der Medizinischen Universität Graz - Therapieentscheidungen im Spannungsfeld zwischen Forschung und klinischem Alltag), Annette Spremberg, Markus Schmiel & Kristina Hartmann (Open Access an der Medizinischen Hochschule Hannover: Erfahrungen aus der Perspektive der Bibliothek), Astrid Vieler & Claudia Wöckel (Vom Informationsversorger zum Forschungsdienstleister - Änderung der Wahrnehmung bibliothekarischer Arbeit durch Open Access an der Bibliothek Medizin/Naturwissenschaften der Universität Leipzig), Karin Eckert & Stefanus Schweizer (Open Access an der Universität(smedizin) Mainz), Oliver Obst (Forscher inmitten von Open Access und DEAL-Verhandlungen. Teil 1: Open-Access-Aktivitäten), Noell Hennecke, Ute Grimmel-Holzwarth & Diana Mader (Schaufenster: Open Access an der Medizinischen Fakultät der Universität Tübingen), Bruno Bauer, Helmut Dollfuß & Daniel Formanek (Open Access an der Medizinischen Universität Wien: Status und Perspektiven aus dem Blickwinkel der Bibliothek) und Diana Klein (Open Access aus der Perspektive der Medizin an der Universitätsbibliothek Würzburg). Weiters bringt die aktuelle Ausgabe Beiträge von Iris Reimann (Aus der AGMB), Bruno Bauer, Helmut Dollfuß & David Frank (AGMB-Arbeitskreis österreichischer Medizinbibliothekarinnen und -bibliothekare (AGMB.AT): Bericht vom 8. Treffen 2018 und vom 9. Treffen 2019), Oliver Obst (Die Integration von Tablet-Computern in das Medizinstudium. Teil 3: Das easystudium-Projekt), Julian Hirt, Stefanie Neyer & Thomas Nordhausen (Umfassende Literaturrecherchen - Ein Kurzüberblick) und Bruno Bauer (Medizinbibliothekarische Bibliografie 2018).
    Keywords: Germany ; Austria ; university ; medical faculty ; medical library ; medicine ; open access ; editorial ; Deutschland ; Österreich ; Universität ; medizinische Fakultät ; Medizinbibliothek ; Medizin ; Open Access ; Editorial ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Call number: M019:54
    Keywords: Pharmaceutical Preparations ; Germany
    Notes: Auch online verfügbar über die Homepage der Zentralbibliothek.
    Pages: various pagings
    Edition: 59. Ausg.
    ISBN: 9783946057420
    Signatur Availability
    M019:54 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Unknown
    München : Zuckschwerdt
    Call number: QZ203:109 ; C097:001
    Keywords: Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany ; epidemiology
    Pages: xiv, 219 p.
    ISBN: 9783863711658
    Signatur Availability
    QZ203:109 available
    C097:001 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Call number: C100:54
    Keywords: Drug Utilization / trends ; Germany
    Pages: xv, 1134 p. : ill.
    ISBN: 9783662590454
    Signatur Availability
    C100:54 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  4th International Meeting of the German Association of Midwifery Science (DGHWi); 20180216-20180216; Mainz; DOC18dghwiP16 /20180213/
    Publication Date: 2018-02-14
    Keywords: Midwifery training ; university qualification ; Germany ; Hebammenausbildung ; Hochschule ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Medizin - Bibliothek - Information; VOL: 18; DOC06 /20180906/
    Publication Date: 2018-09-06
    Description: Since 2013 archiving rules for medical print journals in Germany are in existence. Out of it an extensive cooperation with libraries evolved.
    Description: Seit Januar 2013 existiert die Archivierungsregelung für gedruckte medizinische Zeitschriften in der Bundesrepublik Deutschland. In Folge davon entwickelte sich eine umfangreiche Kooperation mit Bibliotheken.
    Keywords: Germany ; medicine ; ZB MED - Information Centre for Life Sciences ; print journal ; archiving ; Deutschland ; Medizin ; ZB MED - Informationszentrum Lebenswissenschaften ; Print-Zeitschrift ; Archivierung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Journal for Medical Education; VOL: 35; DOC21 /20180515/
    Publication Date: 2018-05-15
    Description: Aim: The aims of this study were to gain an overview of the web-based media used during the clinical phase of medical study at German medical schools and to identify the resources needed for web-based media use. Also examined were the influences on web-based media use, for instance, the assessment of their suitability for use in teaching.Method: An online survey of 264 teacher coordinators in internal medicine, surgery, anesthesiology, gynecology, pediatrics and psychiatry was conducted in March and April, 2016. This survey was carried out in the German-speaking countries using a 181-item questionnaire developed by us. Analysis took place in the form of descriptive and exploratory data analysis.Results: The response rate was 34.8% with 92 responses. Individual web-based media were actively used in the classroom by a maximum of 28% of participants. Reasons cited against using web-based media in teaching included the amount of time required and lack of support staff. The assessment of suitability revealed that interactive patient cases, podcasts and subject-specific apps for teaching medicine were predominantly viewed as constructive teaching tools. Social media such as Facebook and Twitter were considered unsuitable. When using web-based media and assessing their suitability for teaching, no correlations with the personal profiles of the teachers were found in the exploratory analysis, except regarding the use of different sources of information.Conclusion: Despite the Internet's rapid development in the past 15 years, web-based media continue to play only a minor role in teaching medicine. Above all, teacher motivation and sufficient staff resources are necessary for more effective use of Internet-based media in the future.
    Description: Zielsetzung: Ziel dieser Untersuchung war es einen Überblick über den Einsatz von Onlinemedien im klinischen Studienabschnitt der humanmedizinischen Lehre deutschsprachiger medizinischer Fakultäten zu bekommen, dafür notwendige Ressourcen zu identifizieren, sowie Einflüsse auf die Nutzung von Onlinemedien, wie die Einschätzung der Lehreignung, zu erfassen. Methodik: Von März bis April 2016 wurde hierfür eine Onlinebefragung unter 264 Lehrverantwortlichen der Fachrichtungen Innere Medizin, Chirurgie, Anästhesiologie, Gynäkologie, Pädiatrie und Psychiatrie im deutschsprachigen Raum durchgeführt. Die Befragung erfolgte mit Hilfe eines selbst erstellten Fragebogens, der 181 Items erfasste. Die Auswertung erfolgte über eine deskriptive und explorative Statistik.Ergebnisse: Die Rücklaufquote lag mit 92 Rückmeldungen bei 34,8%. Die einzelnen Onlinemedien wurden von maximal 28% der Teilnehmenden aktiv im Unterricht eingesetzt. Als Gründe gegen eine Verwendung von Onlinemedien im Unterricht wurden die benötigte Arbeitszeit und mangelnde personelle Unterstützung genannt. Die Bewertung der Lehreignung ergab, dass vor allem interaktive Onlinefallbearbeitungen, Podcasts und fachspezifische Apps für die Lehre in der Humanmedizin als geeignet angesehen wurden. Soziale Medien wie Facebook und Twitter wurden als ungeeignet eingeschätzt. Bei der Verwendung von Onlinemedien und der Bewertung der Lehreignung zeigten sich in der explorativen Statistik, bis auf die Nutzung verschiedener Informationsquellen, keine Zusammenhänge zu persönlichen Merkmalen der Lehrenden.Schlussfolgerung: Trotz der rasanten Entwicklung des Internets in den letzten 15 Jahren spielen Onlinemedien für das Lehrgeschehen in der Humanmedizin weiterhin nur eine untergeordnete Rolle. Um Onlinemedien künftig effektiver zu nutzen werden vor allem eine hohe Motivation der Lehrenden und ausreichende personelle Ressourcen benötigt.
    Keywords: Social media ; Internet ; Medical education ; Internet-based teaching ; Germany ; Soziale Medien ; Internet ; Medizinische Ausbildung ; Mediendidaktik ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 10
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie; VOL: 14; DOC03 /20180216/
    Publication Date: 2018-02-16
    Description: Incidence and mortality rates of cervical cancer (C53 by ICD-10) have to be corrected significantly upwards after excluding the women from the reference population whose uterus was removed surgically. The current study is based on the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1) according to which the prevalence of hysterectomy in Germany in 2011 among women aged over 18 years was 17.4%. As per age pattern of this prevalence the incidence and mortality rates of cervical cancer are corrected. Maximal corrections can be found for women of 70-79 years. In this age group the incidence rate is corrected from 13.6 to 22.5 by 65.4%, the mortality rate from 7.5 to 12.4 by 65.3%.
    Description: Inzidenz und Mortalität von Gebärmutterhalskrebs (C53 nach ICD-10) müssen signifikant nach oben korrigiert werden, wenn aus der betrachteten Referenzbevölkerung die Frauen ausgeschlossen werden, deren Gebärmutter operativ entfernt wurde. Diese Arbeit stützt sich auf die Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1), nach der die Hysterektomie-Prävalenz in Deutschland 2011 bei über 18-jährigen Frauen bei 17,4% lag. Auf Grundlage der Altersverteilung dieser Prävalenz werden die Inzidenz- und Mortalitätsraten von Gebärmutterhalskrebs entsprechend korrigiert. Maximale Korrekturen resultieren bei 70-79-jährigen Frauen mit einer Inzidenzkorrektur von 13,6 auf 22,5, d.h. um 65,4% und einer Mortalitätskorrektur von 7,5 auf 12,4, d.h. um 65,3%. Die mögliche Prävention durch eine HPV-Impfung gewinnt damit an Relevanz.
    Keywords: prevalence of hysterectomy ; cervical cancer ; Germany ; correction of incidence rate ; correction of mortality rate ; Hysterektomie-Prävalenz ; Gebärmutterhalskrebs ; Deutschland ; Inzidenzkorrektur ; Mortalitätskorrektur ; ddc: 610
    Language: German
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 11
    Publication Date: 2018-01-24
    Description: Introduction: It is discussed whether real world data can be used in health technology assessment. Following it is of interest whether routinely collected data for quality assurance (QA) in the hospital sector is feasible to address epidemiologic questions in kidney transplantation in the AMNOG process in Germany. Objectives: To investigate the proportion of kidney transplants classified as from so-called standard criteria donors (SCD) and from expanded criteria donors (ECD) in Germany and to study the age distribution.Methods: After granted use by the Federal Joint Committee (G-BA), the data analysis was carried out by the AQUA institute, and a SPSS code was developed. Special challenge was the complex definition of SCD/ECD criteria that, in addition to donor age, takes into account combinations of donor diagnoses, creatinine, and cold ischemia time.Results: Age analyses could be performed in all patients. Median age of the adult transplant recipients in Germany was 54 years in 2012 as well as in 2013, range 18-85 and 18-82 years and a mean (SD) of 53 (14) and 52 (14) years, respectively. 63.5% (2012) and 62.5% (2013) of recipients were male. Classification in SCD/ECD transplants could be performed for 2,083 of 2,461 patients (85%; 2012) and for 1,795 of 2,079 patients (86%; 2013). Of all classifiable transplants 61.4% (2012) and 66.5% (2013) were SCD transplants. Total project time from the request to results was 〈6 months.Conclusions: The use of data routinely collected for QA in the hospital sector is feasible to address epidemiologic questions in kidney transplantation in the AMNOG process in Germany, which is basically following the systematic of an HTA process. All patients with kidney transplants are represented thus avoiding sampling error. Limitations include the availability of all necessary data in the QA data set. Within 〈6 months' time with reasonable resources it was possible to meet timelines. The analyses were accepted by the authorities.
    Description: Hintergrund: Es wird diskutiert, ob Routinedaten im Rahmen von Health Technology Assessments (HTA) genutzt werden können. Zur Beantwortung von epidemiologischen Fragestellungen zur Nierentransplantation in Deutschland im AMNOG Verfahren sollten Qualitätssicherungsdaten nach §137a SGB V genutzt werden. Ziele: Die Altersverteilung von Spendern und erwachsenen Empfängern für die Nierentransplantation in Deutschland sollte möglichst exakt ermittelt werden. Zusätzlich sollte der Anteil von Transplantationen nach den sogenannten Standardkriterien (SCD) und erweiterten Kriterien (ECD) bestimmt werden.Methoden: Nach positiver Beantwortung des formalen Antragsverfahrens durch den gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) erfolgte die Datenanalyse durch das AQUA-Institut basierend auf einer SPSS-Abfrage. Eine besondere Herausforderung hierbei war die komplexe Definition der sogenannten Standardkriterien (SCD) und erweiterten Kriterien (ECD), die neben Spenderalter auch Kombinationen von Spenderdiagnosen sowie dem Laborwert Kreatinin sowie die kalte Ischämiezeit berücksichtigt. Ergebnisse: Für die Altersanalysen ließen sich alle Patienten klassifizieren. Das mediane Alter der erwachsenen Transplantatempfänger in Deutschland betrug im Jahr 2012 und Jahr 2013 jeweils 54 Jahre, bei einer Spannweite von 18-85 bzw. 18-82 Jahren und einem Mittelwert (Standardabweichung) von 53 (14) bzw. 52 (14) Jahren. 63,5% (2012) bzw. 62,5% (2013) der Empfänger waren Männer. Die komplexe Klassifikation in SCD/ECD Transplantate war bei 2.083 von 2.461 Patienten (85%) im Jahr 2012 bzw. 1.795 von 2.079 Patienten (86%) im Jahr 2013 möglich. Es ergab sich ein Anteil von SCD-Transplantationen an allen klassifizierbaren Transplantaten von 61,4% im Jahr 2012 und 66,5% im Jahr 2013. Die Gesamtlaufzeit des Projektes vom Tag der Beantragung bis zum finalen Ergebnis betrug unter 6 Monaten.Fazit: Die Nutzung der im Rahmen der externen stationären Qualitätssicherung gem. §137a SGB V erhobenen Daten für epidemiologische Fragestellungen im AMNOG-Verfahren ist möglich. Im Bereich Nierentransplantation besteht eine Vollerhebung für Deutschland, so dass Stichprobenfehler vermieden werden und qualitativ hochwertige, repräsentative Auswertungen erfolgen können. Wesentliche Limitation der Sekundärdatenanalyse ist der zur Verfügung stehende Umfang des Datensatzes, der primär auf die Zwecke der externen Qualitätssicherung ausgerichtet ist. Mit einer Projektlaufzeit 〈6 Monaten war es möglich, die Fristen einzuhalten und die Analysen wurden vom gemeinsamen Bundesausschuss akzeptiert.
    Keywords: kidney transplantation ; kidney transplant ; epidemiology ; incidence ; prevalence ; Germany ; Nierentransplantation ; Nierentransplantat ; Epidemiologie ; Inzidenz ; Prävalenz ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 12
    Call number: QV738GG4:6/2018
    Keywords: Pharmaceutical Preparations ; Germany
    Notes: Auch online verfügbar über die Homepage der Zentralbibliothek.
    Pages: various pagings
    Edition: 58. Ausg.
    ISBN: 9783946057314
    Signatur Availability
    QV738GG4:6/2018 available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 13
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Berlin
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 64 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Berlin available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 14
    Call number: QZ203GG4:17/2014-2015/Sachsen
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 71 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2014-2015/Sachsen available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 15
    Call number: QZ203GG4:17/2014-2015/Sachs-Anh
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 67 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2014-2015/Sachs-Anh available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 16
    Call number: QZ203GG4:17/2014-2015/Meck
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 64 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2014-2015/Meck available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 17
    Call number: G260:34
    Keywords: Drug Utilization / trends ; Germany
    Pages: xiii, 906 p.
    ISBN: 9783662573853
    Signatur Availability
    G260:34 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 18
    Call number: QZ203GG4:17/2014-2015/Brandenb
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 75 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2014-2015/Brandenb available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 19
    Call number: QZ203GG4:17/2014-2015/Thuer
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 80 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.11.2017
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2014-2015/Thuer available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 20
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 15; DOC15 /20170925/
    Publication Date: 2017-09-25
    Description: Both Germany and the United States of America have a long tradition of science and medical excellence reaching back as far as the nineteenth century. The same tribute must be paid to the medical educational system in both countries. Despite significant initial similarities and cross-inspiration, the paths from enrolling in a medical university to graduating as a medical doctor in Germany and the US seem to have become much different. To fill a void in literature, the authors' objective therefore is to delineate both structures of medical education in an up-to-date review and examine their current differences and similarities. Recent medical publications, legal guidelines of governmental or official organizations, articles in media, as well as the authors' personal experiences are used as sources of this report.Tuition loans of over $200,000 are not uncommon for students in the US after graduating from medical schools, which are often private institutions. In Germany, however, the vast majority of medical universities are tax-funded and, for this reason, free of tuition. Significant differences and surprisingly multiple similarities exist between these two systems, despite one depending on government and the other on private organizations. Germany currently employs an integrated medical curriculum that typically begins right after high school and consists of a 2-year long pre-clinical segment teaching basic sciences and a 4-year clinical segment leading medical students to the practical aspects of medicine. On the other hand, the US education is a two-stage process. After successful completion of a Bachelor's degree in college, an American student goes through a 4-year medical program encompassing 2 years of basic science and 2 years of clinical training. In this review, we will address some of these similarities and major differences.
    Description: Deutschland und die Vereinigten Staaten von Amerika haben beide eine lange Tradition der Naturwissenschaft und medizinischen Exzellenz, die bis weit in das neunzehnte Jahrhundert zurückreicht. Den gleichen Tribut muss man den medizinischen Ausbildungssystemen beider Länder zollen. Trotz zu Beginn bedeutsamer Ähnlichkeiten und gewisser Querinspiration scheinen sich die Wege von der Immatrikulation an einer medizinischen Fakultät bis zum Studienabschluss als Arzt in Deutschland und den USA getrennt zu haben. Um eine Lücke in der Fachliteratur zu schließen, ist das Ziel der Autoren, die beiden Strukturen der medizinischen Ausbildung mittels einer aktuellen Übersichtsschrift darzustellen und deren Unterschiede und Gemeinsamkeiten zu untersuchen. Die neusten medizinischen Publikationen, verbindliche Richtlinien von amtlichen oder offiziellen Organisationen, Artikel in der Presse, aber auch die persönlichen Erfahrungen der Autoren dienen als Quellen für diese Arbeit.Studienkredite von über $200.000 sind nicht selten für Studenten in den USA nach deren Abschluss an einer medizinischen Hochschule, die meist in privatem Eigentum ist. In Deutschland dagegen ist die große Mehrheit der Universitäten mit medizinischen Fakultäten in öffentlicher Hand, aus Steuern finanziert und deshalb frei von Studiengebühren. Signifikante Unterschiede doch auch überraschenderweise eine Reihe von Ähnlichkeiten existieren zwischen den Systemen der zwei Länder, obwohl eines von privaten Einrichtungen und das andere von staatlichen Hochschulen abhängig ist. Deutschland verwendet aktuell ein ganzheitliches medizinisches Curriculum, das klassischerweise direkt nach dem Abitur beginnt und aus zwei Jahren vorklinischer und vier Jahren klinischer Ausbildung besteht, wobei letzteres die Studenten an die praktischen Aspekte der Medizin heranführen soll. Auf der anderen Seite herrscht in den USA ein zweistufiger Ausbildungsprozess. Nach erfolgreichem Erreichen eines Bachelorgrads im College führt der Weg eines amerikanischen Studenten durch ein vierjähriges Medizinstudium, welches aus zwei Jahren Grundlagenlehre und zwei Jahren klinischer Ausbildung besteht. In dieser Überblicksarbeit werden wir uns mit einigen dieser Gemeinsamkeiten und Hauptunterschiede befassen.
    Keywords: medical school ; education ; physician ; Germany ; United States ; Medizinstudium ; Ausbildung ; Arzt ; Deutschland ; USA ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 21
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 15; DOC19 /20171219/
    Publication Date: 2017-12-19
    Description: Aim: The goal of this study was to identify potential risk factors for ectopic pregnancy in women followed in German gynecological practices.Methods: The present study included pregnant women diagnosed with ectopic pregnancy and pregnant women without ectopic pregnancy followed in 262 gynecological practices between January 2012 and December 2016. The effects of demographic and clinical variables on the risk of developing ectopic pregnancy were estimated using a multivariate logistic regression model. Results: This study included 3,003 women with ectopic pregnancy and 97,194 women without ectopic pregnancy. The mean age was 31.4 years (SD=5.9 years) in ectopic pregnancy patients and 31.1 years (SD=5.6 years) in non-ectopic pregnancy patients. Women aged 36-40 (OR=1.12) and 41-45 years (OR=1.46) were at a higher risk of ectopic pregnancy than women aged 31-35 years. Prior ectopic pregnancy was strongly associated with a risk of recurring ectopic pregnancy (OR=8.17). Prior genital surgery (OR=2.67), endometriosis (OR=1.51), and eight other gynecological diseases were also positively associated with ectopic pregnancy (ORs ranging from 1.19 to 2.06). Finally, there was a 1.80-fold increase in women previously diagnosed with psychiatric disorders.Conclusions: Prior ectopic pregnancy and prior genital surgery were strongly associated with ectopic pregnancy in women followed in German gynecological practices. Psychiatric diseases had an additional impact on the risk of ectopic pregnancy.
    Description: Ziel: Das Ziel dieser Studie war es, potentielle Risikofaktoren für eine Extrauteringravidität bei in deutschen gynäkologischen Praxen behandelten Frauen zu identifizieren.Methodik: Die vorliegende Studie umfasste schwangere Frauen in 262 gynäkologischen Praxen, bei denen zwischen Januar 2012 und Dezember 2016 eine Extrauteringravidität diagnostiziert wurde sowie schwangere Kontrollen ohne Extrauteringravidität. Die Auswirkungen der demografischen und klinischen Variablen auf das Risiko einer Extrauteringravidität wurden anhand eines multivariaten logistischen Regressionsmodells geschätzt. Ergebnisse: Diese Studie umfasste 3.003 Frauen mit Extrauteringravidität und 97.194 Frauen ohne Extrauteringravidität. Das Durchschnittsalter betrug 31,4 Jahre (SA=5,9 Jahre) bei den Patientinnen mit Extrauteringravidität und 31,1 Jahre (SA=5,6 Jahre) bei den Patientinnen ohne Extrauteringravidität. Frauen Im Alter zwischen 36-40 (OR=1,12) und 41-45 Jahren (OR=1,46) hatten ein höheres Risiko einer Extrauteringravidität als Frauen im Alter zwischen 31-35 Jahren. Eine vorhergegangene Extrauteringravidität stand in engem Zusammenhang mit dem Risiko einer erneuten Extrauteringravidität (OR=8,17). Vorhergegangene Operation im Genitalbereich (OR=2,67), Endometriose (OR=1,51) und acht weitere gynäkologische Erkrankungen waren ebenfalls positiv mit Extrauteringravidität assoziiert (ORs zwischen 1,19 und 2,06). Zu guter Letzt zeigte sich bei Frauen mit einer vorherigen Diagnose einer psychiatrischen Störung ein 1,8-facher Anstieg des Risikos einer Extrauteringravidität.Schlussfolgerungen: Vorhergegangene Extrauteringravidität und Operation im Genitalbereich waren eng mit Extrauteringravidität bei in deutschen gynäkologischen Praxen behandelten Frauen assoziiert. Psychiatrische Erkrankungen hatten einen zusätzlichen Einfluss auf das Risiko einer Extrauteringravidität.
    Keywords: ectopic pregnancy ; risk factors ; Germany ; retrospective study ; Extrauteringravidität ; Risikofaktoren ; Deutschland ; retrospektive Studie ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 22
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 15; DOC08 /20170426/
    Publication Date: 2017-10-12
    Description: Background: Only few authors have analyzed the impact of workplace conflicts and the resulting stress on the risk of developing cardiovascular disorders. The goal of this study was to analyze the association between workplace conflicts and cardiovascular disorders in patients treated by German general practitioners. Methods: Patients with an initial documentation of a workplace conflict experience between 2005 and 2014 were identified in 699 general practitioner practices (index date). We included only those who were between the ages of 18 and 65 years, had a follow-up time of at least 180 days after the index date, and had not been diagnosed with angina pectoris, myocardial infarction, coronary heart diseases, or stroke prior to the documentation of the workplace mobbing. In total, the study population consisted of 7,374 patients who experienced conflicts and 7,374 controls for analysis. The main outcome measure was the incidence of angina pectoris, myocardial infarction, and stroke correlated with workplace conflict experiences. Results: After a maximum of five years of follow-up, 2.9% of individuals who experienced workplace conflict were affected by cardiovascular diseases, while only 1.4% were affected in the control group (p-value 〈0.001). Workplace conflict was associated with a 1.63-fold increase in the risk of developing cardiovascular diseases. Finally, the impact of workplace conflict was higher for myocardial infarction (OR=2.03) than for angina pectoris (OR=1.79) and stroke (OR=1.56). Conclusions: Overall, we found a significant association between workplace conflicts and cardiovascular disorders.
    Description: Hintergrund: Der Einfluss der Konflikte am Arbeitsplatz und des daraus resultierenden Stresses auf das kardiovaskuläre Risiko wurde bis jetzt nur selten untersucht. Das Ziel dieser Studie bestand in der Analyse der Assoziation zwischen Arbeitsplatzkonflikterfahrungen und kardiovaskulären Erkrankungen bei Patienten in hausärztlichen Praxen.Methoden: Patienten mit initialer Dokumentation einer Arbeitsplatzkonflikterfahrung zwischen 2005 und 2014 (Indexdatum) wurden in 699 hausärztlichen Praxen identifiziert. Nur Patienten im Alter zwischen 18 und 65 Jahren, die über mindestens 180 Tage nach dem Indexdatum beobachtet werden konnten und keine Diagnosen von Angina Pectoris, Myokardinfarkt, koronarer Herzerkrankung und Schlaganfall vor dem Indexdatum hatten, wurden in die Analyse eingeschlossen. Insgesamt wurden 7.374 Patienten mit einer Arbeitsplatzkonflikterfahrung sowie 7.374 Patienten ohne Arbeitsplatzkonflikterfahrung (Kontrollgruppe) analysiert. Der Zielparameter war die Inzidenz von Angina Pectoris, Myokardinfarkt, koronarer Herzerkrankung und Schlaganfall abhängig von Arbeitsplatzkonflikterfahrungen.Ergebnisse: Innerhalb der maximal fünf Beobachtungsjahre wurde bei 2,9% der Personen mit der Erfahrung eines Arbeitsplatzkonfliktes, aber nur bei 1,4% in der Kontrollgruppe eine kardiovaskuläre Erkrankung diagnostiziert (p-Wert 〈0,001). Arbeitsplatzkonflikterfahrung war mit 1,63-fach erhöhtem Risiko für eine kardiovaskuläre Erkrankung assoziiert Der Einfluss war viel höher für Myokardinfarktrisiko (OR=2,03) verglichen mit dem Risiko für Angina Pectoris (OR=1,79) und Schlaganfall (OR=1,56). Schlussfolgerungen: Wir fanden eine signifikante Assoziation zwischen Arbeitsplatzkonflikterfahrungen und kardiovaskulären Erkrankungen.
    Keywords: workplace conflicts ; cardiovascular diseases ; myocardial infarction ; general practices ; Germany ; Arbeitsplatzkonflikt ; kardiovaskuläre Erkrankungen ; Myokardinfarkt ; Hausarzt ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 23
    Call number: WM270:9 ; WM270:9a
    Keywords: Alcohol Drinking / health aspects ; Alcoholism ; Alcoholism / prevention & control ; Alcoholic Beverages / adverse effects ; Alcoholics / Germany ; DKFZ-publications ; Germany
    Pages: 140 p. : ill.
    ISBN: 9783958533349
    Signatur Availability
    WM270:9 available
    WM270:9a available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 24
    Unknown
    Wiesbaden : Statistisches Bundesamt
    Call number: M230:106
    Keywords: Commercial products ; Classification ; Germany
    Pages: xiv, 706 p.
    Edition: Ausgabe 2018
    ISBN: 9783824610587
    Signatur Availability
    M230:106 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 25
    Call number: Q180GG4:34
    Keywords: Research ; Großforschungseinrichtung ; Germany
    Pages: 153 p.
    ISBN: 9783935353809
    Signatur Availability
    Q180GG4:34 available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 26
    Unknown
    Stuttgart : Deutscher Apotheker-Verlag
    Call number: L801:5/AV
    Keywords: Drugs / chemistry ; Pharmacopoeias ; Quality Control ; Europe ; Germany
    Pages: CD-ROM + 1 booklet
    Edition: 9. Ausg., Grundwerk 2017.
    ISBN: 9783769266795
    Signatur Availability
    L801:5/AV departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 27
    Call number: Q180GG4:23/2017 ; Q180GG4:23/2017a
    Keywords: Hermann von Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren ; Science ; Research institutes / Evaluation / Germany ; Research ; Germany
    Notes: Title on cover.
    Pages: 51 p. : ill.
    Edition: Developments from 2016 to 1 September 2017
    Signatur Availability
    Q180GG4:23/2017 available
    Q180GG4:23/2017a available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 28
    Call number: ZZ2017:2/2016
    Keywords: Information Services / popular works ; Research institutes / Evaluation / Germany ; Neoplasms ; DKFZ-publications ; Germany
    Notes: Title on cover.
    Pages: 30 p. : ill.
    Signatur Availability
    ZZ2017:2/2016 available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 29
    Call number: G260:27
    Keywords: Drug Utilization / trends ; Germany
    Pages: xiii, 872 p.
    ISBN: 9783662503508
    Signatur Availability
    G260:27 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 30
    Call number: QZ201:285
    Keywords: Lung Neoplasms / popular works ; DKFZ-publications ; Germany
    Notes: Title on cover
    Pages: 88 p. : ill.
    Signatur Availability
    QZ201:285 available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 31
    Publication Date: 2016-10-04
    Description: Given the rapidly changing landscape of antimicrobial resistance, continuous monitoring of antimicrobial susceptibility in clinically relevant bacterial isolates plays an important role in the management of infectious diseases. The Tigecycline Evaluation and Surveillance Trial (TEST) is an ongoing worldwide surveillance programme monitoring the in vitro activity of tigecycline and a panel of representative comparator antibiotics. We report longitudinal susceptibility data on a large set of isolates (n=36,044) from clinically significant bacterial species collected in 25 microbiological laboratories from 2006 to 2014. Trends include a strong increase of carbapenem and levofloxacin resistance in Acinetobacter spp., and smaller increasing rates of ESBL-producing Escherichia coli and vancomycin-resistant enterococci. Across the reporting period, the tigecycline minimum inhibitory concentrations (MICs) at which 50% and 90% of isolates were inhibited remained stable and susceptibility rates were consistently high (93-100%) for all bacterial species.
    Keywords: tigecycline ; antimicrobial susceptibility ; multidrug resistance ; Tigecycline Evaluation and Surveillance Trial (TEST) ; Germany ; extended-spectrum beta-lactamase ; methicillin-resistant Staphylococcus aureus ; vancomycin-resistant enterococci ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 32
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS Hygiene and Infection Control; VOL: 11; DOC21 /20161005/
    Publication Date: 2016-10-05
    Description: Background: Data on MRSA prevalence in rehabilitation centers are sparse.Methods: We screened more than 18,000 patients with neurological, cardiac/pulmonary or orthopedic diagnoses treated in three German rehabilitation centers and documented potential risk factors in almost 1,500 of them.Results: 2.1% were MRSA positive (CI 1.9%-2.4%). Prevalence was higher in neurologic patients (3.7%) and lower in orthopedic patients (0.9%). While the overall MRSA situation was stable over two years, the weekly MRSA rate fluctuated strongly (0.0% to 8.0%). We confirmed five risk factors in our study population. A risk adapted screening strategy derived from our data had a significance of 74% and a positive predictive value of only 2.2%.Conclusion: MRSA positivity is a rare and highly variable event, requiring a huge sample size to generate robust data. The benefit of a risk-adapted screening strategy over a general screening should be questioned in each individual setting.
    Description: Hintergrund: Es liegen nur wenige repräsentative Daten zur MRSA-Prävalenz in Rehabilitationseinrichtungen vor. Methode: Wir untersuchten mehr als 18.000 Patienten mit neurologischen, kardial/pulmonalen oder orthopädischen Diagnosen, die in drei deutschen Rehabilitationseinrichtungen behandelt wurden, und dokumentierten bei 1.500 Patienten mögliche Risikofaktoren.Ergebnisse: 2,1% waren MRSA positiv (KI 1,9%-2,4%). Die Prävalenz war bei neurologischen Patienten höher (3,7%) und niedriger bei orthopädischen Patienten (0,9%). Während die Gesamt-MRSA-Prävalenz über den beobachteten Zweijahreszeitraum stabil war, schwankte die wöchentliche MRSA-Rate stark (0,0%-8,0%). Wir identifizierten fünf Risikofaktoren in unserer Studienpopulation. Ein aus diesen Daten abgeleitetes risikoadaptiertes Screening hatte eine Signifikanz von 74%, aber einen positiven prädiktiven Wert von nur 2,2%.Fazit: Da der MRSA-Nachweis selten und sehr variabel ist, ist ein großer Stichprobenumfang notwendig, um robuste Daten zu generieren. Der Vorteil eines risikoadaptierten Screenings gegenüber einem generellen Screening sollte in jeder individuellen Situation hinterfragt werden.
    Keywords: MRSA ; prevalence ; rehabilitation ; Germany ; MRSA ; Prävalenz ; Rehabilitation ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 33
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  3rd International Meeting of the German Association of Midwifery Science (DGHWi); 20160212-20160212; Fulda; DOC16dghwiP13 /20160205/
    Publication Date: 2016-02-06
    Keywords: stillbirth ; Germany ; quality of care ; bereavement care ; Totgeburt ; Deutschland ; Betreuung ; Begleitung ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 34
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMS German Medical Science; VOL: 14; DOC03 /20160303/
    Publication Date: 2016-03-04
    Description: Aims: To evaluate the prevalence of chronic diseases (CDs) among older patients in German general practices (GPs).Methods: A total of 840,319 patients older than 65 years (359,289 male and 481,030 female) who consulted a GP between January and December 2014 were selected. Ten different CDs were considered: hypertension, lipid metabolism, diabetes, coronary heart disease, cancer, chronic obstructive pulmonary disease, heart failure, stroke, chronic kidney disease and osteoporosis. The prevalence, defined as the proportion of patients diagnosed with these disorders, was estimated. Results: All CDs were very common in older subjects. Hypertension was the most common CD, affecting 65.7% of men and 66.1% of women. Stroke was the least frequent CD, with 6.6% of men and 5.1% of women displaying this condition. More than one out of two subjects had between one and three CDs (men: 57.7% and women: 59.3%). Approximately 25% of subjects had four or more CDs (men: 26.6% and women: 23.6%).Conclusions: Our study showed that the prevalence of CDs is high in the German elderly population. Hypertension was the most frequent chronic condition and around 25% of patients displayed at least four CDs.
    Description: Hintergrund: Das Ziel dieser Studie ist es, die Häufigkeit von chronischen Erkrankungen bei älteren Patienten in deutschen hausärztlichen Praxen zu ermitteln.Methoden: Es wurden insgesamt 840.319 Patienten im Alter über 65 Jahre (359.289 Männer und 481.030 Frauen) mit mindestens einer Visite beim Hausarzt zwischen Januar und Dezember 2014 identifiziert. Zehn unterschiedliche chronische Erkrankungen wurden untersucht: Hypertonie, Hyperlipidämie, Diabetes, koronare Herzkrankheit (KHK), Krebs, chronisch obstruktive Lungenerkrankung (COPD), Herzinsuffizienz, Schlaganfall, Niereninsuffizienz und Osteoporose. Prävalenz wurde definiert als der Anteil der Patienten mit der jeweiligen Diagnose. Ergebnisse: Alle untersuchten Diagnosen waren häufig bei älteren Patienten. Am häufigsten wurde die Hypertonie diagnostiziert (65,7% der Männer und 66,1% der Frauen). Am seltensten war die Schlaganfall-Diagnose (6,6% der Männer und 5,1% der Frauen). 57,7% der Männer und 59,3% der Frauen hatten zwischen zwei und drei unterschiedliche chronische Erkrankungen; ca. 25% hatten vier oder mehr der untersuchten Diagnosen.Schlussfolgerungen: In dieser Studie konnte eine hohe Prävalenz der chronischen Erkrankungen bei älteren Patienten gezeigt werden. Dabei wurde Hypertonie am häufigsten diagnostiziert und ca. 25% hatten mindestens vier der untersuchten Erkrankungen.
    Keywords: prevalence of chronic diseases ; older patients ; Germany ; Prävalenz ; chronische Erkrankungen ; ältere Patienten ; Deutschland ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 35
    Publication Date: 2016-04-01
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Boiani, Michele -- Buehler, Alexandra -- England -- Nature. 2016 Mar 31;531(7596):580. doi: 10.1038/531580d.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Author address: 〈/span〉Max Planck Institute for Molecular Biomedicine, Munster, Germany.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27029267" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Animal Experimentation/legislation & jurisprudence/standards ; Animal Welfare/*economics/*legislation & jurisprudence ; Animals ; European Union ; Germany ; Research/*economics/*legislation & jurisprudence ; Research Personnel/*economics
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 36
    Publication Date: 2016-04-29
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Abbott, Alison -- England -- Nature. 2016 Apr 28;532(7600):432-4. doi: 10.1038/532432a.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27121823" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Animals ; Austria ; Bacteria/genetics ; CRISPR-Cas Systems/*genetics ; France ; Genetic Engineering/*history ; Genetic Therapy/history ; Germany ; History, 20th Century ; History, 21st Century ; Microbiology/history ; New York City ; Patents as Topic ; Sweden
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 37
    facet.materialart.
    Unknown
    American Association for the Advancement of Science (AAAS)
    Publication Date: 2016-03-26
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Curry, Andrew -- New York, N.Y. -- Science. 2016 Mar 25;351(6280):1384-9. doi: 10.1126/science.351.6280.1384.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27013711" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Bone and Bones/*injuries ; Germany ; History, Ancient ; Humans ; Military Personnel/*history ; Oceans and Seas ; Rivers ; Skull/injuries ; Violence/*history ; *Warfare ; Weapons/*history
    Print ISSN: 0036-8075
    Electronic ISSN: 1095-9203
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Computer Science , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 38
    facet.materialart.
    Unknown
    Nature Publishing Group (NPG)
    Publication Date: 2016-05-06
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Wald, Chelsea -- England -- Nature. 2016 May 5;533(7601):S30-1. doi: 10.1038/533S30a.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27144606" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Biotechnology/*economics/history/*organization & administration ; Entrepreneurship/*economics/history/*organization & administration/trends ; Germany ; History, 20th Century ; History, 21st Century ; Investments/economics/statistics & numerical data/trends ; Licensure/economics ; Politics ; Research/*economics/organization & administration ; Research Personnel/economics ; Technology Transfer ; Universities/economics
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 39
    Publication Date: 2016-02-06
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Schiermeier, Quirin -- England -- Nature. 2016 Feb 4;530(7588):18-9. doi: 10.1038/530018a.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26842038" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Academies and Institutes/economics/standards ; Germany ; Physics/organization & administration/standards ; Research/economics/manpower/*organization & administration/*standards ; Research Personnel ; Research Support as Topic ; Universities/economics/standards
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 40
    Call number: ZZ2016:1/Mag
    Keywords: Neoplasms ; International Cooperation ; Academies and Institutes ; DKFZ-publications ; Germany ; Israel
    Pages: 28 p. : ill.
    Signatur Availability
    ZZ2016:1/Mag available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 41
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Sachsen
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 71 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.09.2016
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Sachsen available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 42
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Sachs-Anh
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 67 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.09.2016
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Sachs-Anh available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 43
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Brandenb
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 75 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.09.2016
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Brandenb available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 44
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Meck
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 64 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.09.2016
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Meck available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 45
    Call number: QZ203GG4:17/2012-2013/Thuer
    Keywords: Neoplasms / mortality ; Neoplasms / epidemiology ; Registries ; Germany
    Pages: 80 p. : ill.
    Edition: Registrierungsstand: 30.09.2016
    Signatur Availability
    QZ203GG4:17/2012-2013/Thuer available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 46
    Call number: ZZ2013:1/2016a ; ZZ2013:1/2016/Mag
    Keywords: Deutsches Krebsforschungszentrum Heidelberg ; Medical Oncology ; Research ; DKFZ-publications ; Germany
    Notes: Titel on cover
    Pages: 167 p. : ill.
    Signatur Availability
    ZZ2013:1/2016a available
    ZZ2013:1/2016/Mag available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 47
    Call number: ALLG-BIOGR-DD85:1/26
    Keywords: Germany
    Notes: Includes indexes.
    Pages: xxviii, 852 p.
    ISBN: 9783428001811
    Signatur Availability
    ALLG-BIOGR-DD85:1/26 available
    BibTip Others were also interested in ...
  • 48
    Unknown
    Berlin : Medizinisch Wissenschaftliche Verlagsges.
    Call number: G260:17
    Keywords: Drug utilization ; Costs and Cost Analysis ; Germany
    Pages: x, 125 p.
    ISBN: 9783954662883
    Signatur Availability
    G260:17 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 49
    Call number: G260:16
    Keywords: Drug Utilization / trends ; Germany
    Pages: xiii, 852 p.
    ISBN: 9783662503508
    Signatur Availability
    G260:16 departmental collection or stack – please contact the library
    BibTip Others were also interested in ...
  • 50
    facet.materialart.
    Unknown
    German Medical Science GMS Publishing House; Düsseldorf
    In:  GMDS 2015; 60. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Medizinische Informatik, Biometrie und Epidemiologie e.V. (GMDS); 20150906-20150909; Krefeld; DOCAbstr. 231 /20150827/
    Publication Date: 2015-08-28
    Keywords: Austria ; Diffusion of Innovation ; Hospital Information Systems ; Nursing Informatics ; Questionaires ; Germany ; ddc: 610
    Language: German
    Type: conferenceObject
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 51
    Publication Date: 2015-11-16
    Description: In 2010, under the guidance of the DGAI (German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine) and DIVI (German Interdisciplinary Association for Intensive Care and Emergency Medicine), twelve German medical societies published the "Evidence- and Consensus-based Guidelines on the Management of Analgesia, Sedation and Delirium in Intensive Care". Since then, several new studies and publications have considerably increased the body of evidence, including the new recommendations from the American College of Critical Care Medicine (ACCM) in conjunction with Society of Critical Care Medicine (SCCM) and American Society of Health-System Pharmacists (ASHP) from 2013. For this update, a major restructuring and extension of the guidelines were needed in order to cover new aspects of treatment, such as sleep and anxiety management. The literature was systematically searched and evaluated using the criteria of the Oxford Center of Evidence Based Medicine. The body of evidence used to formulate these recommendations was reviewed and approved by representatives of 17 national societies. Three grades of recommendation were used as follows: Grade "A" (strong recommendation), Grade "B" (recommendation) and Grade "0" (open recommendation). The result is a comprehensive, interdisciplinary, evidence and consensus-based set of level 3 guidelines. This publication was designed for all ICU professionals, and takes into account all critically ill patient populations. It represents a guide to symptom-oriented prevention, diagnosis, and treatment of delirium, anxiety, stress, and protocol-based analgesia, sedation, and sleep-management in intensive care medicine.
    Description: Die vorherige Version der S3-Leitlinie "Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin" wurde 2010 unter der Federführung der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (DGAI) und der Deutschen Interdisziplinären Vereinigung für Intensiv- und Notfallmedizin (DIVI) publiziert. Neue Evidenz aus Studien ebenso wie neue Leitlinien, u.a. die 2013 erschienene Leitlinie der U.S.-amerikanischen Society of Critical Care Medicine (SCCM), des American College of Critical Care Medicine (ACCM) und der American Society of Health-System Pharmacists (ASHP), gaben nicht nur Anlass zu einem Update der deutschen Empfehlungen von 2010. Für die Fortschreibung der S3-Leitlinie wurden eine Neuformulierung von klinisch relevanten Schlüsselfragen und die signifikante Erweiterung der Leitlinie um neue Facetten der Behandlung, wie zum Beispiel das Schlafmanagement, notwendig. Dazu wurde die systematisch gesuchte Literatur nach Kriterien des Oxford Centre of Evidence Based Medicine bewertet. Der enorme Evidenzkörper bildete die Grundlage für die Empfehlungen, die von Mandatsträgern aus 17 Fachgesellschaften konsentiert wurden. In den Empfehlungen wurden die Grade "A" (starke Empfehlung), "B" (Empfehlung) und "0" (offene Empfehlung) gewählt. Als Ergebnis dieses Prozesses liegt nun die weltweit umfassendste, interdisziplinär erarbeitete evidenz- und konsensbasierte Stufe 3 Leitlinie vor. Die Leitlinie richtet sich an alle auf der Intensivstation tätigen Berufsgruppen, die Empfehlungen berücksichtigen alle intensivmedizinisch-behandelten Patientengruppen. Sie stellt einen Leitfaden zur symptomorientierten Prävention, Diagnostik und Therapie von Delir, Angst, Stress und der protokollbasierten Analgesie, Sedierung und dem Schlafmanagement in der Intensivmedizin für Erwachsene und Kinder dar.
    Keywords: guideline ; evidence ; analgesia ; sedation ; delirium ; anxiety ; stress ; sleep ; monitoring ; treatment ; intensive care ; critical care ; Germany ; Leitlinie ; Analgesie ; Sedierung ; Delir ; Angst ; Stress ; Schlaf ; Monitoring ; Therapie ; Intensivmedizin ; ddc: 610
    Language: English
    Type: article
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 52
    facet.materialart.
    Unknown
    Nature Publishing Group (NPG)
    Publication Date: 2015-06-13
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉England -- Nature. 2015 Jun 11;522(7555):128. doi: 10.1038/522128a.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26062474" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Carbon Dioxide/*analysis ; Congresses as Topic ; Environmental Policy/*legislation & jurisprudence ; Fossil Fuels/economics/*utilization ; Germany ; Global Warming/economics/*prevention & control ; International Cooperation/*legislation & jurisprudence ; Renewable Energy/legislation & jurisprudence/statistics & numerical data
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 53
    facet.materialart.
    Unknown
    Nature Publishing Group (NPG)
    Publication Date: 2015-01-06
    Description: 〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Notes: 〈/span〉Schaefer, Henry F -- England -- Nature. 2015 Jan 1;517(7532):22. doi: 10.1038/517022a.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Author address: 〈/span〉University of Georgia, Athens, Georgia, USA. He was a colleague of Paul Schleyer's for 24 years.〈br /〉〈span class="detail_caption"〉Record origin:〈/span〉 〈a href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25557708" target="_blank"〉PubMed〈/a〉
    Keywords: Adamantane/analogs & derivatives/chemical synthesis ; Chemistry/*history ; Dipeptides/chemical synthesis ; Germany ; History, 20th Century ; Memantine/chemical synthesis ; Nobel Prize ; United States
    Print ISSN: 0028-0836
    Electronic ISSN: 1476-4687
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Medicine , Natural Sciences in General , Physics
    Signatur Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 54