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    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Akute Polyradikulitis Guillain-Barré ; Leitungsblock ; Magnetstimulation ; F-Welle ; Motorische Neurographie ; Key words Acute polyradiculitis Guillain-Barré ; Conduction block ; Motor evoked potential ; F-wave ; Motor conduction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 47-year-old woman developed acute Guillain-Barré-syndrome (GBS) within one day, presenting tetraparesis (muscle strength 1/5 for the upper and 2/5 for the lower extremities) and respiratory failure. On day 5 a cardiac pacemaker was necessary due to severe bradycardia. Electrophysiological studies were performed on days 2, 3, 5, 6, 8, 12, 15, 30 and 40. Our initial findings revealed normal motor conduction velocities and normal spinal motor evoked potentials. However, neither F-waves nor cortical motor evoked potentials could be registered from the upper or lower extremities. The motor conduction of the median nerve remained normal until day 6. The compound motor action potential declined thereafter and disappeared by day 12, indicatign axonal degeneration. No axonal degeneration occurred in the lower extremities. The cervical or lumbar magnetic stimulation excites nerve roots at the level of the foramen intervertebrale. Thus, our findings suggest a conduction block between the foramen intervertebrale and the point where the nerve roots enter the spinal cord.
    Notes: Zusammenfassung Eine 47jährige Patientin entwickelte innerhalb eines Tages eine akute Polyradikulitis Guillain-Barré (GBS) mit einer rein motorischen Tetraparese (Kraftgrad Arme 1/5, Beine 2/5) und Beatmungspflichtigkeit. Am 5. Tag war sie tetraplegisch und wegen Bradykardien schrittmacherpflichtig. Bei dieser Patientin wurden elektrophysiologische Untersuchungen am 2., 3., 5., 6., 8., 12., 15., 30. und 40. Tag durchgeführt. Der initiale Befund zeigte eine unauffällige fraktionierte motorische NLG des N. medianus und eine normale zervikale Magnetstimulation bei ausgefallener Medianus-F-Welle sowie ausgefallener corticaler Magnetstimulation. Die gleiche Konstellation fand sich für den N. tibialis. Die Medianus-NLG blieb bis zum Tag 6 normal, danach reduzierte sich das CMAP bis zum kompletten Ausfall ab dem 12. Tag als Hinweis auf eine sekundäre axonale Degeneration. Dagegen änderte sich die elektrophysiologische Konstellation an der unteren Extremität nicht. Da die Exzitation von Nervenwurzeln durch die Magnetstimulation auf der Höhe des Foramen intervertebrale erfolgt, muß die Läsion bei der initialen Befundkonstellation zwischen Foramen intervertebrale und Eintritt der Nervenwurzel ins Rückenmark liegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Signatur Availability
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